הצעת חוק חדשה קוראת להסדיר את סוגיית שאיבת הזרע מחיילים שנפלו. על פי ההצעה שטרם הגיעה למליאת הכנסת, מועמדים לשירות צבאי (מלש"בים) יתבקשו להצהיר על אישורם לעשות שימוש בזרע שלהם, אם חלילה ייפלו במהלך השירות.
מאז תחילת המלחמה, נשאבו מנות זרע מלמעלה מ-40 חיילים שנפלו בקרבות, וגם מקבוצה קטנה יותר של אזרחים שנרצחו. עם תחילת המלחמה הנחה משרד הבריאות להתיר את שאיבת הזרע גם ללא אישור מפורש של הנפטר – אך השימוש בו לצורך הפרייה והריון ייעשה רק לאחר החלטת בית משפט. החוק החדש, שטרם הגיע למליאת הכנסת, צפוי להסדיר את הנושא במטרה לקבוע את רצונם של החיילים באשר לשאלת השימוש בזרע שלהם.
2 צפייה בגלריה
חיילים יוכלו להצהיר עוד בטרם הגיוס כי הם מעוניינים בשאיבת זרע אם ימותו
חיילים יוכלו להצהיר עוד בטרם הגיוס כי הם מעוניינים בשאיבת זרע אם ימותו
חיילים יוכלו להצהיר עוד בטרם הגיוס כי הם מעוניינים בשאיבת זרע אם ימותו
(צילום: עידו ארז)
מי שבישרה על המהלך המסתמן במהלך דיון של ועדת הבריאות בכנסת היא ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן-ארי ("יש עתיד") שיזמה את החוק החדש יחד עם ח"כ קטי שטרית ("הליכוד"). אם החוק יעבור, למלש"ב תינתן אפשרות באמצעות אתר מיט"ב (אתר המתגייסים לצה"ל) להצהיר כי הוא מעוניין שייעשה שימוש בזרעו אם ייפול. בנוסף לחתימת החייל – תידרש חתימת עורך דין. מידע אודות אפשרות זו יימסר בהודעה כתובה לטלפון של כלל המיועדים לגיוס. בן ארי הדגישה כי שיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה בנושא הוא הכרחי.
אל"מ אלון מצליח, מפקד מיטב, הסביר כי למעט צו הגיוס עצמו, כל הקשר עם המלש"ב מתקיים דרך האתר, אליו נרשמים כ-9 מיליון כניסות בחודש, וכ-8,000 פניות ביום. בנוסף הקשר עם המלש"ב מתקיים בהודעות כתובות לטלפון. עו"ד מצדה מצלאווי, ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים, סיפרה על נוסח חוק "שישקף את רצון הנפטר". שאלת הבעת רצונו של הנפטר נידונה במספר הזדמנויות לאחרונה, כשהמחלוקת העיקרית הייתה סביב אופן הצהרת הנכונות של החייל באשר לשימוש עתידי בזרעו. לדבריו של הרב ליאור שגב ממכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה), "נטילת הזרע היא פעולה כירורגית הדורשת הבעת רצונו של הנפטר".
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי, הועדה לביטחון לאומי
מירב בן ארי, הועדה לביטחון לאומי
"המתווה עושה איזון בין הנושא ההלכתי לרצון הנפטר והמשפחות". ח"כ בן ארי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ בן ארי אמרה בפתח הדיון: "החוק יעבור כשכל משרדי הממשלה יהיו איתנו. שיתוף הפעולה הוא קריטי ודרמטי. החוק אמוצניונלי וקשה".
ח"כ בן ארי פירטה על ההליך המסתמן: "באתר של מיט"ב יהיה לינק שבו יהיה הסבר לאותו תצהיר שימלא המלש"ב. בתצהיר הוא מבהיר את הרצון שלו והוא ייחתם על ידי עורך דין. כדי לוודא שהחיילים לא יפספסו – כל מלש"ב יקבל סמס לטלפון עם הודעה שמזכירה על הלינק, וכך נהיה בטוחים שהם יודעים שהכלי הזה קיים. דיברו כאן על שרשרת החיול – זה המתווה המוצע על ידי משרד הביטחון. אנחנו ואנשי המקצוע בעד המתווה הזה. הוא חשוב ועושה איזון בין הנושא ההלכתי של הרצון של הנפטר לרצון של המשפחות".