בצל המצור שהטילה ישראל על הרצועה בזמן הלחימה, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) כי "אספקה מצילת חיים, כולל דלק, אוכל ומים, חייבת להיכנס לרצועת עזה. אנו זקוקים לגישה הומניטרית מהירה וללא הפרעה כעת".

3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
הרס ברצועת עזה
(צילום: AP / Fatima Shbair)
משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים מסר הלילה כי "מספר האנשים שנעקרו מביתם בעקבות תקיפות צה"ל ברצועת עזה עלה ל-338,934 - תוספת של 75 אלף איש מהעדכון הקודם". לפי אונר"א, חצי מיליון בני אדם הפסיקו לקבל סיוע של מזון חיוני - מכיוון שהארגון נאלץ לסגור 14 מרכזי חלוקת מזון ברצועה.
מעבר רפיח, שמהווה נקודת היציאה העיקרית מעזה שאינה גובלת בישראל, נסגר ביום שלישי האחרון אחרי שהפצצות צה"ל פגעו בצד הפלסטיני שלו. ישראל, מצידה, הבהירה למצרים שלא תאפשר הכנסת סיוע לרצועה - ואף רמזה שתפציץ את המשאיות אם ייכנסו בכל זאת.
בינתיים, גורמים ביטחוניים מצרים אמרו שארצם דנה עם ארה"ב, קטאר וטורקיה על הדרכים לספק סיוע הומניטרי לרצועת עזה, אך "מתנגדת לכל מהלך שכולל הקמת מסדרונות בטוחים לפליטים שנמלטים משם". ברצועה חיים כ-2.3 מיליון בני אדם, ומצרים - שחוששת מהגירה המונית אליה - כבר הגבילה במבצעים בעבר את זרימת העזתים לשטחה.
3 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם
הודה למצרים. גוטרש
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל במעבר רפיח
תקיפת צה"ל במעבר רפיח
תקיפת צה"ל במעבר רפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר שוושינגטון קיימה התייעצויות עם ירושלים וקהיר בנוגע לרעיון של "מסדרון בטוח" לאזרחים מעזה, ולפי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ההתייעצויות האלה עדיין מתקיימות. עם זאת, גורם ביטחוני מצרי אמר לרויטרס כי ארצו דוחה אפשרות זו, כדי "להגן על זכותם של הפלסטינים להחזיק במטרתם ובאדמתם".
בהצהרתו הלילה, גוטרש הודה למצרים על "מעורבותה הקונסטרוקטיבית להקלה על הגישה ההומניטרית לרצועה דרך מעבר רפיח, ועל הפיכת שדה התעופה אל-עריש לזמין לסיוע קריטי". דובר האו"ם אמר מאוחר יותר כי "צריך להגן על אזרחים. אנחנו לא רוצים לראות יציאה המונית של תושבי עזה משם".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נזכיר, אמר בימים האחרונים ללחימה כי על כל תושבי עזה שיכולים לעשות זאת להימלט מבתיהם. בהמשך נשמעו הצהרות מצד בכירים בצה"ל על כך ש"נפתחו שערי הגיהינום ברצועה", ומתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן אף הבהיר כי תושבי עזה לקחו חלק בטבח באזרחים הישראלים ביום שבת.
בינתיים, ממדי ההרס ברצועת עזה ממשיכים להתבהר - והולכים וגדלים מדי יום. לפי הגרדיאן, ההפצצות הישראליות הפכו יותר מ-2,540 יחידות דיור בעזה לבלתי ניתנות למגורים, ול-22,850 יחידות נוספות נגרם "נזק קל עד בינוני". הגרדיאן ציטט מספרים של משרד העבודה והשיכון בעזה, וציין כי האו"ם הזהיר מפני ההרס המשמעותי של התשתיות האזרחיות ברצועה. בין היתר, נאמר כי מתקני ביוב שמשרתים יותר ממיליון בני אדם נפגעו מתקיפות אוויריות, והותירו פסולת מוצקה שהצטברה ברחובות ומהווה איום בריאותי.