ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר היום (ב') שהרשות לא תקבל את כספי המיסים שישראל מתכוונת להעביר לה, שאינם כוללים את הכספים שמיועדים לרצועת עזה.
אשתייה אמר שהוא מקווה שהלחץ הבינלאומי על ישראל יביא להעברה מהירה של הכספים שמיועדים להוצאות שוטפות ברצועת עזה, בין השאר תשלום לעובדי מערכת הבריאות ברצועה, שהרשות אחראית עליהם למרות שחמאס שולט בעזה כבר שנים רבות.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
ביום חמישי, אחרי ריבים מתוקשרים בין שרי הממשלה - בעיקר בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' - החליט הקבינט המדיני ביטחוני לקזז מכספי הרשות את כל הכספים שמיועדים לרצועה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. מעבר לכך - כספי הסילוקין ששייכים לרשות מהתחשבנויות מיסים עם ישראל יועברו כרגיל.
כספי הסילוקין הם למעשה החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות שישראל מעבירה מדי חודש לרשות, ומהווים 65% מתקציבה השנתי. הסכום נע בין 750 ל-800 מיליון שקלים, כאשר כ-120 מיליון שקלים מתוכם מיועדים לעזה. רוב הסכום אמור לשמש את יו"ר הרשות אבו מאזן לתשלום משכורות לעובדי הרשות, בדגש על 32 אלף אנשי המנגנונים הביטחוניים.
2 צפייה בגלריה
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
סמוטריץ' וגלנט. התעמתו עם העברת הכספים לרשות
(צילום: אלכס קולומויסקי , דנה קופל)
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
שר האוצר סמוטריץ' התעקש זה זמן רב שלא להעביר החודש לרשות הפלסטינית את כספי הסילוקין ששייכים לה מהתחשבנויות מיסים עם ישראל. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט טוען שיש להעביר במיידי את הכספים האלה כדי לשמור על היציבות היחסית בשטחי יהודה ושומרון.
החלטת הקבינט התקבלה בעקבות פגישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר האנרגיה ישראל כץ, שבחלקה נכח גם סמוטריץ. הפגישה ארכה כשעתיים, ובמהלכה כץ העלה את הפתרון של קיזוז הכספים לעזה כפשרה.