נשיאת הונגריה קטלין נובק הכחישה אתמול (ו') דיווח ולפיו ארצה מתכוונת להעביר את השגרירות שלה בישראל לירושלים - כמחווה לכאורה מצד ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן למקבילו הישראלי בנימין נתניהו. נובק מגיעה ממפלגתו של אורבן, "פידס", אך כנשיאה יש לה בעיקר סמכויות סמליות. היא אמרה כי לא התקבלה לפי שעה החלטה בסוגיה, אך לא שללה את האפשרות של העברת השגרירות.
2 צפייה בגלריה
נתניהו ואורבן, ארכיון. מחווה של ראש הממשלה ההונגרי?
נתניהו ואורבן, ארכיון. מחווה של ראש הממשלה ההונגרי?
נתניהו ואורבן, ארכיון. מחווה של ראש הממשלה ההונגרי?
(צילום: רויטרס)
דבריה נאמרו בעקבות דיווח של העיתון The Times of Israel ולפיו השגרירות תעבור לירושלים כבר בחודש הבא, כמחווה כאמור של אורבן לנתניהו. בכיר ישראלי אישר בפני ynet שבין הצדדים מתקיימים מגעים בסוגיית העברת השגרירות, אולם הוא הדגיש שאין עדיין הסכם וגם לא תאריך יעד כלשהו. לדבריו, אם יושג הסכם שכזה המהלך עשוי להתרחש בטווח זמנים רחב, משבוע ועד כמה חודשים.
אם הונגריה אכן תעביר את השגרירות לירושלים תהיה זו דרמה של ממש: היא תהיה המדינה הראשונה באיחוד האירופי שתעשה זאת, במהלך שוודאי יגרום לזעם רב בבריסל ובשאר מדינות אירופה שלא מכירות בירושלים כבירת ישראל.
בין הונגריה לאיחוד האירופי, יודגש, קיימת מתיחות ארוכת שנים סביב שלל סוגיות, בין השאר בעקבות היחס של הונגריה למהגרים ומבקשי מקלט, והלחץ שמפעיל השלטון ההונגרי על אקדמאים, שופטים וכלי התקשורת. גם בסוגיית המלחמה באוקראינה הונגריה היא חריגה באיחוד: אף שלא הטילה וטו על הסנקציות על רוסיה, היא הביעה התנגדות אליהן, ואורבן, שנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מתח לא אחת ביקורת על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.
2 צפייה בגלריה
נשיאת הונגריה קטלין נובק ארכיון
נשיאת הונגריה קטלין נובק ארכיון
נשיאת הונגריה קטלין נובק. הכחישה את הדיווח, אבל לא שללה את האפשרות
(צילום: AFP)
אורבן הביע לאורך השנים גם תמיכה בנתניהו, והיה נכון בעבר לסייע לישראל בחסימת הצהרות או פעולות של האיחוד האירופי נגד ישראל. השניים גם שותפים בהתנגדות שלהם לאיל ההון היהודי-הונגרי ג'ורג' סורוס, שתורם לארגונים ופעילים ברחבי העולם, בכללם כאלו שמביעים ביקורת על ממשלותיהם. בחודש שעבר ביקר בהונגריה בנו של נתניהו, יאיר נתניהו, ולפי אחד הדיווחים הוא אף השתתף במפגש עם אורבן.
הונגריה, יצוין, כבר מחזיקה בירושלים משרד סחר. כיום פועלות בירושלים ארבע שגרירויות, של ארה"ב, גואטמלה, קוסובו והונדורס. במקביל מחזיקות כמה מדינות "משרדים" רשמיים בירושלים, בהן כאמור הונגריה וכן ברזיל, צ'כיה ואוסטרליה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", גם פפואה גינאה החדשה - מדינת איים באוקיינוס השקט - צפויה לפתוח שגרירות בירושלים. על המהלך סוכם בחודש שעבר בשיחת טלפון בין שר החוץ אלי כהן לשר החוץ של פפואה גינאה החדשה ג'סטין טקאצ'נקו.
בידיעה שולבו תכנים מסוכנות הידיעות רויטרס
פורסם לראשונה: 22:11, 03.03.23