חוזרים ללימודים, בינתיים רק בזום: ילדי גני הילדים ותלמידי בתי הספר היסודיים והתיכוניים שבו היום (ראשון) ללמידה, בינתיים מרחוק, ובדגש על פעילות ומתן מענה רגשי חברתי.
החלוקה ממחר תהיה לפי צבעים - באדום לימודים רק בזום, בצהוב בתלות בין היתר במרחב מוגן ובכוח האדם, ובירוק ניתן לשוב לבתי הספר ולגנים. בחיפה, שצבעה צהוב, כבר הודיעו שלמרות ההודעה ימשיכו מחר ללימודים בזום - ועדיין לא ברור מה יקרה ביתר היישובים. זו המפה העדכנית, שתקפה ממחר.
4 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף בשל המצב הבטחוני
הנחיות פיקוד העורף בשל המצב הבטחוני
החלוקה לצבעים: איפה ילמדו בזום, איפה אפשר בבית הספר
שר החינוך יואב קיש אמר אתמול כי החזרה תהיה מדורגת, בכפוף למוגנות צוותי החינוך והתלמידים ולמוכנות הצוותים, הילדים וההורים - וכי המסר המרכזי הוא בטיחות וביטחון מעל הכול, לצד תיאום עם פיקוד העורף. "החזרה היא חלק מהחוסן הלאומי שלנו תחת המגבלות", אמר קיש.
כלל גני הילדים ובתי הספר חזרו היום ללמידה מרחוק, ובהדרגה יוכלו חלק מהרשויות ובתי הספר לחזור ללמידה פיזית, בכפוף לאישור פיקוד העורף, המיגון במוסד החינוכי וכוח האדם.

חלוקה לשלושה צבעים

תלמידי החינוך המיוחד ישובו ללימודים במוסדות החינוך בתלות באפשרויות המיגון, בזמינות הצוותים ובאישור פיקוד העורף.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב קיש
בנימין נתניהו ויואב קיש
קיש ביום פתיחת השנה. חזרה ללימודים בבית הספר? במעט מאוד יישובים
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
יתר התלמידים החלו בלמידה בשגרת החירום, כאשר חלוקת היישובים היא לשלושה צבעים, בהתאם לקביעת פיקוד העורף - אדום, צהוב וירוק.
אזור אדום כולל יישובים שבהם תתקיים למידה מרחוק בלבד. לפי ההנחיות המעודכנות (עד יום שני ב-18:00) מדובר ביישובים באזורי עוטף עזה, מערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש, השפלה, דן, קו העימות, וכמעט כל היישובים בגולן.
אזור צהוב כולל יישובים המרוחקים יחסית מהגבול, ושם ניתן יהיה לקיים לימודים פיזיים במקום שבו יש מרחב מוגן, ובתלות בכוח האדם. לפי ההנחיות הנוכחיות מדובר בירושלים, חיפה וביישובים באזורים שרון, ירקון, שפלת יהודה, בקעת בית שאן, העמקים, ואדי ערה, מנשה, הכרמל, המפרץ, מרכז הגליל, גליל תחתון, גליל עליון, חלק מיישובי ים המלח והבקעה והיישובים במועצת עמק הירדן.
שם בדומה, לחינוך המיוחד, החזרה ללימודים במוסד החינוכי עצמו תהיה אך ורק אם יינתן אישור מפיקוד עורף, ובכפוף לאפשרויות המיגון, לכוח האדם ולפניות של הורים ותלמידים שיבקשו חזרה שכזו.
4 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
פגיעת רקטה באשדוד. לימודים? רק בזום
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
4 צפייה בגלריה
ביג אילת סגור
ביג אילת סגור
אילת. אפשר לחזור לבתי הספר ולגנים
(צילום: יאיר שגיא)
אזור ירוק כולל ישובים מרוחקים מאוד, ובהם ניתן לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלות. כרגע מדובר רק באילת ויישובים בערבה, בדרום הנגב ובחלק מיישובי ים המלח.
בכל מקרה במשרד החינוך הבהירו כי היום כלל הלימודים הם מרחוק, והמפה תקפה רק ממחר. גם בימים הקרובים הצפי הוא שהלימודים יהיו כמעט אך ורק בזום.
כך, למשל, בחיפה הודיעו שמערכת החינוך תמשיך גם ומחר ומחרתיים בלמידה מרחוק - אף שהוגדרה כעיר צהובה. "בכל הערכות המצב עמד לנגד עיני המשתתפים דבר מרכזי אחד: השמירה על ביטחונם המלא של הילדים, התלמידים והצוותים החינוכיים", נמסר מעיריית חיפה.
גם בקריית אתא הודיעו שימשיכו מחר בזום. בקריית מוצקין, עיר צהובה אף היא, הודיעו כי מתארגנים לפתיחת מוסדות החינוך המיוחד, ובהמשך לפתיחת כל מוסדות החינוך - ובכפוף לאישור מנהל המחוז של משרד החינוך ופיקוד העורף. מיתר הערים הצהובות טרם נמסר כיצד יפעלו מחר.

בחינות הבגרות יידחו

לדברי קיש, משרד החינוך מפעיל מערך למידה במרכזי הפינוי וכן שבחינות הבגרות - הן מועד חורף והן מועד קיץ - יידחו בשלב זה לפחות בחודש אחד. הוא המליץ למורים לאנגלית ללמד את הנאום של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד החינוך, אריה מור, אמר כי משרד החינוך פועל בהתאם ובכפוף להנחיות פיקוד עורף ומדיניות ההתגוננות, הניתנות אחת ל-48 שעות. לדבריו, תוכניות המיגון לבתי הספר קיימות ברשויות וניתנה התראה לרשויות להיערך בהתאם.
לדבריו, הרשויות ומנהלי בתי הספר שיקבלו אישור ללמידה בבתי הספר יחליטו בהתאם לכוח האדם הקיים, קיום מרחבים מוגנים ומוכנות הצוותים, והם יוכלו להחליט גם על למידה במשמרות.

ייתכנו לימודים במשמרות

במשרד החינוך ציינו כי התלמידים יעברו למתכונת של למידה סדירה ורציפה, באמצעות מערכי שיעור המותאמים לאפשרות של למידה מרחוק. הלמידה תתמקד בראש ובראשונה בהיבטים רגשיים וחברתיים כדי לחזק את החוסן, ובתכני לימוד המותאמים למצב. בגני הילדים הדגש הוא על שמירה על קשר עם התלמידים.
בכל מקרה, המנהלים הונחו להפעיל שיקול דעת ולגלות רגישות במקרים שבהם נבצר מהמורה או מהגננת לנהל למידה מרחוק.
יו"ר מועצת התלמידים הארצית, ספיר מוספי, אמרה כי כרגע התלמידים זקוקים מצוותי החינוך בעיקר למענה רגשי ולאוזן קשבת. "הלמידה היחידה שצריכה להתבצע מבחינתנו היא חזרה על החומר שנלמד עד לפני המלחמה וגם בהדרגתיות. יש להתחיל את המפגשים המקוונים רק משעה 10, כיוון שרובנו לא ישנים בלילות", אמרה.
פורסם לראשונה: 21:57, 14.10.23