כדורסלן העבר דניס רודמן אמר שהוא מתכנן לנסוע לרוסיה כדי לסייע בשחרורה של בריטני גריינר – הכדורסלנית שנידונה החודש לתשע שנות מאסר אחרי שהורשעה בהחזקה ובסחר של סמים.
3 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
גריינר ורודמן. "קיבלתי אישור לנסוע לרוסיה כדי לעזור לבחורה הזאת"
(צילום: AFP, AP)
גריינר בת ה-31 היא כוכבת קבוצת פיניקס מרקורי מה-WNBA (ליגת הנשים המקצוענית בארה"ב), ובאמתחתה שתי מדליות זהב אולימפיות. היא הגיעה לרוסיה בתחילת השנה כדי לשחק זמן מה בליגה הרוסית, בזמן שהליגה האמריקנית נמצאת בפגרה. ב-17 בפברואר, שבעה ימים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכשהיחסים בין מוסקבה למערב כבר היו על סף פיצוץ, היא נעצרה בנמל התעופה שרמטייבו במוסקבה אחרי שבמטען שלה נמצא שמן קנאביס.
רוסיה העמידה לדין את גריינר, שטענה שהיא עשתה טעות ופעלה בתום לב. בית המשפט קבע שהיא פעלה במכוון. הממשל בוושינגטון טוען שאין הצדקה למעצרה הממושך של הכדורסלנית האמריקנית, ובמערב מעריכים שהקרמלין רואה בה קלף מיקוח פוליטי.
3 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
גריינר בבית המשפט. ארה"ב ורוסיה מנהלות מו"מ לחילופי אסירים
(צילום: AFP)
"קיבלתי אישור לנסוע לרוסיה כדי לעזור לבחורה הזאת", אמר רודמן אתמול בראיון לרשת NBC. "אני אשתדל לנסוע לשם השבוע". כדורסלן העבר האמריקני אמר ל-NBC שהוא "מכיר את ולדימיר פוטין" די טוב. בשנת 2014 אמר רודמן שהנשיא הרוסי הוא אדם "מגניב".
אם רודמן אכן ייסע לרוסיה, זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה הוא מנסה למלא תפקיד דיפלומטי. לרודמן היו בעבר קשרי ידידות עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, והוא ביקר אותו כמה פעמים בפיונגיאנג. ב-2018 הגיע רודמן לסינגפור, בזמן הפסגה ההיסטורית בין קים לנשיא ארה"ב דאז, דונלד טראמפ. רודמן טען כי בזכותו שחררה צפון קוריאה את קנת' ביי, אמריקני שהמדינה שחררה ב-2014.
3 צפייה בגלריה
רודמן וקים ג'ונג און. על פוטין: "מכיר אותו די טוב"
רודמן וקים ג'ונג און. על פוטין: "מכיר אותו די טוב"
רודמן וקים ג'ונג און. על פוטין: "מכיר אותו די טוב"
(צילום: EPA)
בסוף החודש שעבר אישרה ארה"ב לראשונה את הדיווחים שהיא הגישה לרוסיה הצעה לעסקת חילופי שבויים, במטרה לשחרר מהכלא הרוסי את הכדורסלנית האמריקנית בריטני גריינר ואמריקני אחר שכלוא במדינה, פול ווילן. החודש אישרה רוסיה שמתנהל מו"מ לעסקת חילופי אסירים.