"הוא דקר את האישה, זרק אותה מהרכב והמשיך בנסיעה". כך סיפרה דרורה לוין, עדת ראייה לפיגוע המשולב ברעננה, שבו נרצחה אישה בת 79 ונפצעו לפחות עוד 18 בני אדם נוספים מדריסה ודקירות, בהם ארבעה במצב קשה. המחבלים שנעצרו, קרובי משפחה מהיישוב בני נעים שליד חברון, עבדו במכון שטיפת רכבים ברחוב החרושת. המעסיק שלהם נעצר.


בפיגוע נפצעו חמישה תלמידים מקריית החינוך אמי"ת כפר בתיה, ארבעה מהם תלמידי כיתה ט' והנוסף לומד בכיתה י"א, שיצאו לביתם מבית הספר אחרי הלימודים. המנהל וצוות מחנכי הקריה הגיעו לבתי החולים שניידר ואיכילוב כדי לבקר את התלמידים. רק אתמול השתתפו בבית הספר בהלוויית הבוגר רס"ר (מיל') דן ווידנבאום ז"ל (24) שנפל השבת בעזה.
סלמון בולג (16), שנפצע בפיגוע, סיפר: "יצאתי מבית הספר לכיוון תחנת האוטובוס. קו 1 לא הגיע, אז הלכנו קצת למטה לבית לוינשטיין. יש שם כל יום המון מבוגרים וילדים קטנים. כשהייתי שם ראיתי פתאום אוטו לבן נוסע במהירות של 60 קמ"ש. הוא נסע ממש מהר לכיוון שלי, הייתי עם המון ילדים".
הוא הוסיף: "ראיתי אותו, קפצתי לצד. ידעתי שזה היה פיגוע. אחרי שקפצתי לשיחים, האוטו עלה על הרגל שלי ושבר אותה. ראיתי המון אנשים על הרצפה, דם, האוטו היה הרוס. אחר כך המשטרה הגיעה, היה שם ממש בלגן".
בין הכוחות הראשונים שהגיעו לאחת מזירות הפיגוע היו האחים צבי ואברהם רוזובסקי, נהג אמבולנס וחובש מארגון "איחוד הצלה" שגרים באלעד ובירושלים. "היינו בדרכנו לפגישה ברחוב קרן היסוד. ברשת של הארגון התקבל דיווח על פיגוע ברחוב אחוזה. הגענו ראשונים, וראינו בתחנת האוטובוס 10 אנשים ששכבו על הרצפה. חלקם צעקו 'עזרה, עזרה, בואו לפה'", סיפרו.
"אחי צעק לי שיש אישה שנפצעה קשה מאוד. הפגיעות שלה היו קשות מאוד, היא נפצעה אנוש. עשינו לה חוסם עורקים והחייאה, ולצערנו היא נפטרה אחר כך בבית החולים. היו פצועים קשים, ניסינו להרגיע אותם ועזרנו בפינוי. הגיעו הרבה כוחות שהעבירו את הפצועים לבתי חולים להמשיך טיפול. זו הייתה זירה קשה מאוד - ילדים, מבוגרים. זה הזכיר לי את הזירה שבה הייתי לפני כמה שנים בפיגוע באלעד. היו הרבה תלמידי בית ספר, היה ממש קשה לראות את זה. המחבל פשוט עלה עליהם בתחנת האוטובוס מול בית לוינשטיין".
לדברי עדת הראייה, לאחר שאחד משני המחבלים השליך את האישה מרכבה ברחוב החרושת, הוא החל בנסיעה, "הגיע לתחנה ברחוב אחוזה ופגע בעוד אנשים. הוא פשוט נסע מהר, נכנס בתוך התחנה ואנחנו ראינו הכול מהמסעדה ממול. פשוט מפחיד".
ליה סיפרה כי הייתה מבית הספר לביתה כשראתה את מעצר המחבל: "השכיבו אותו על הרצפה, אזקו אותו. זה קרה ממש מול חטיבת ביניים".
4 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ברעננה ברחוב החרושת
זירת הדריסה ברעננה ברחוב החרושת
זירת הדריסה ברחוב החרושת
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברעננה
זירת הפיגוע ברעננה
כך נראתה הזירה ברחוב אחוזה לאחר הפיגוע
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
איתי ראובן, שעובד במסעדה סמוכה, אמר: "שמעתי בום חזק, וראיתי רכב נכנס בתחנת אוטובוס. ילדים שכבו על הרצפה, צרחו 'הצילו', תוך דקות הגיעו ניידות".
אני עובדת פה במרפאה, מרפאה לחולי סכרת. הפיגוע ממש קרה כאן, כמה מטרים מהמרפאה", שחזרה עדן ארפי. "אני וקרוב משפחה של מטופל פה שמענו בום של שתי מכוניות, זה היה נשמע כמו תאונת דרכים, ואז הוא קרא לי וצעק: 'פיגוע פיגוע'. לא האמנתי לו בהתחלה כי מי חושב ישר פיגוע. ואז ראיתי מחבל, לא ראיתי את הפנים שלו, אבל ראיתי אותו דוקר. הוא היה באמוק, ורצה לפגוע בכמה שיותר. הוא ברח מהאירוע בשניות, בדיוק כמו שהוא בא.
"המרפאה הייתה מלאה באנשים, וברגע שהבנתי שזה פיגוע נכנסתי מהר, רצתי לתיק שלי, הוצאתי את המפתחות ונעלתי את הדלת כמה שיותר מהר. היו מטופלים שגם לא הבינו למה אני נועלת להם את הדלת, לא נתתי להם לצאת. וברגע שכוחות הביטחון הגיעו פתחתי אותה".
4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה ברעננה
כוחות משטרה ברעננה
"יצאנו רק כשראינו שכוחות הביטחון הגיעו"
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט בזירת הפיגוע
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
"זה היה נס גדול שהמחבל סטה מעט קדימה, אם הוא היה מאיץ טיפה לפני, הוא היה נכנס בתלמידים הרבים שהיו כאן בתחנה, הם ניצלו בנס", סיפר דרור לוין על מה שאירע ברחוב אחוזה. "זה פשוט היה נורא לראות ככה את כולם שוכבים על הרצפה וזועקים".
"היו צעקות 'הצילו, תזעיקו אמבולנסים'. המחבל ברח בריצה ואז הגיעו הרבה כוחות", אמרה שירה מנשה.
חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, התייחס לפיגוע והדגיש: "הפיגוע ברעננה מחדד יותר מתמיד את הצורך הדחוף בחיזוק מעגלי האבטחה בתוך הרשויות המקומיות, כמכפיל כוח למשטרה. זה יציל חיים. אני קורא לרה"׳מ ולשר האוצר לשנות סדרי עדיפויות, לתקצב את התוכנית ולאפשר לנו להוציא אותה לפועל. אסור לחזור לתפיסה הביטחונית של ה-6 באוקטובר".
המחבלים שנעצרו הם אחמד זידאת, בן 24 מבני נעים, וקרוב משפחתו מוחמד זידאת, בן 44. שניהם שוהים בלתי חוקיים מהיישוב בני נעים שסמוך לחברון. הם כאמור עבדו במכון שטיפת רכבים ברעננה.