אוסטריה מתמודדת בימים אלה עם אחת מפרשות הריגול הגדולות ביותר שידעה בעשרות השנים האחרונות – פרשה הכוללת את מעצרו של קצין מודיעין בכיר מאוד, הימלטותו של ראש שירותי הביון לשעבר לדובאי וחשיפה של מסמכים שמראים עד כמה הצליח הביון הרוסי לחדור לעומק הממסד הביטחוני והפוליטי במדינה, ובאירופה בכלל.
4 צפייה בגלריה
אוסטריה וינה
אוסטריה וינה
הבירה האוסטרית וינה. עדיין קן מרגלים
(צילום: Shutterstock)
תחקיר של סוכנות הידיעות AP וכלי תקשורת מובילים באירופה חשף בשבוע האחרון פרטים רבים על מעלליו של קצין המודיעין האוסטרי הבכיר אגיסטו אוט, שנעצר ב-29 במרץ בחשד לריגול חמור עבור רוסיה. לפי כתב האישום שנחשף בתחקיר, אוט שימש כקצין קשר למפעיל בכיר של המודיעין הרוסי, ודאג להעביר לרוסים מסמכים סודיים ופרטים אישיים ממכשירי טלפון של אזרחים אוסטרים. עוד נטען כי הוא סייע לסוכנים רוסים לפרוץ לדירתו של עיתונאי זר בווינה, אחרי שזה ניסה לחשוף פרטים על מבצעי ריגול רוסיים. בעקבות הפריצה נמלט העיתונאי.
במרכז הפרשה חוצת הגבולות עומד יאן מרסלק, אזרח אוסטרי שהפך למבוקש בינלאומי, אחרי שנחשד כמי שאחראי להונאת ענק ולקריסת חברת תשלומי האשראי הגרמנית הענקית "וויירקארד" בשנת 2020. החברה, שהייתה אחת החברות הגדולות והחשובות בענף ההייטק הפיננסי הגרמני והעולמי, קרסה בהונאת ענק של מיליארדים, ומרסלק, שהיה ממקימיה ושימש בה כסמנכ"ל תפעול ראשי, נמלט מאז, ולפי הערכות מודיעיניות נמצא ברוסיה. מרסלק, כך גובר החשד, היה בעצמו קצין ביון רוסי במסווה, והפעיל רשת מרגלים רוסית גדולה באירופה בכלל ובאוסטריה בפרט. התקשורת האוסטרית והגרמנית מעריכה כי הוא שירת את המודיעין הרוסי במשך עשור.
תומאס ריגלר, מומחה אוסטרי לריגול, אמר לסוכנות AP כי "הפרשה היא כנראה מסיפורי הריגול הגדולים ביותר בהיסטוריה המודרנית של אוסטריה, והיא מראה עד כמה המערכת שלנו חלשה ואפשרה חדירה למערכת הביטחונית של המדינה כמו גם למערכת הפוליטית".
4 צפייה בגלריה
אוסטריה וינה
אוסטריה וינה
אוט עזר לפרוץ לבית עיתונאי שרצה לחשוף מבצעים רוסיים. וינה
(צילום: Shutterstock)
קצין המודיעין אגיסטו אוט היה על הכוונת של הרשויות באוסטריה במשך שנים, והוא נעצר כמה פעמים אחרי שנחשד בריגול. עם זאת, בהיעדר ראיות הוא שוחרר וחזר לעבודות בשירותי הביטחון והמשטרה במדינה. כל זה נמשך עד למעצרו לפני שבועיים. לפי התחקיר, ככל הנראה במעשי הריגול שלו קיים אוט שיתוף פעולה הדוק גם עם לא אחר מאשר מרטין וייס, שהיה ראש השב"כ האוסטרי. נטען בו כי השניים ניהלו מגעים ישירים עם יאן מרסלק, ודאגו להעביר לו סודות מדינה עבור המפעילים במוסקבה. על פי כתב האישום נגד אוט שנחשף ב-AP, לאחר שהרשויות גילו את מעשיו של וייס סייעו לו הרוסים להימלט לדובאי.

המחשב הסודי שנשלח ל-FSB

לפי כתב האישום, עיקר הפעילות התרחשה בין השנים 2021-2017, עם קריסת "וויירקארד" ובריחתו לרוסיה של מרסלק בן ה-44. בכתב האישום מתואר מקרה שבו הצליח אוט לשים את ידו על מכשירי סלולר של שלושה בכירים במשרד הפנים האוסטרי, אחרי שאלה נפלו למי נהר הדנובה במהלך טיול. הסלולרים הרטובים הועברו דרך אוט למעבדה בווינה ומשם דאג להעבירם ל"מומחים" ברוסיה, שהצליחו לשלוף ממכשירי הסלולר מידע אישי, סודי ומסווג.
אוט מואשם גם שהצליח להבריח לרוסיה מחשב מיוחד שנגנב ועליו מידע סודי ומסווג ביותר על פעולות של ממשלת אוסטריה וממשלות אירופיות אחרות. המחשב, כך לפי כתב האישום, הגיע לידי מומחי ה-IT של ה-FSB, שירות הביון הרוסי, במטה הסוכנות ברוסיה. זאת ועוד, במכשיר הנייד של אוט מצאו החוקרים האוסטרים גם ניתוח מסקנות שלו, שאותו העביר לרוסים, עם הצעות לשיפור לסוכנים רוסים שמגיעים לאירופה כדי לחסל מתנגדי משטר. המסקנות גובשו אחרי שמתנקש רוסי נתפס בברלין לאחר שחיסל מתנגד משטר צ'צ'ני בלב ברלין.
4 צפייה בגלריה
קארל ניהאמר קנצלר אוסטריה מבקר ביד ושם
קארל ניהאמר קנצלר אוסטריה מבקר ביד ושם
קנצלר אוסטריה נהאמר. יכנס את המועצה לביטחון לאומי
(צילום: EPA)
פרשת הריגול הפכה לשיחת היום בפוליטיקה האוסטרית, כאשר מפלגות מכל המפה מאשימות אלה את אלה באחריות לכישלון האבטחתי. חיצים רבים מופנים למפלגת החופש האוסטרית, שנחשדת זה שנים בקרבה גדולה מדי לקרמלין ולרעיונות פרו-רוסיים. קנצלר אוסטריה קרל נהאמר הודיע כי יכנס היום את המועצה לביטחון לאומי כדי לבחון דרכים לחזק את מערכי האבטחה ולמנוע את העמקת החדירה הרוסית.
במהלך המלחמה הקרה הייתה אוסטריה קן מרגלים ידוע ומרכזי, שבו מרגלים סובייטים ומערביים עקבו זה אחר זה וצדו זה את זה. קרבתה של אוסטריה לגוש הסובייטי אפשרה אז למדינה לנסות לשמש גשר בין העולמות. בווינה גם ממוקמים ארגונים בינלאומיים רבים של האו"ם, ולפי מומחים גם בימים אלה עדיין מסתובבים בעיר אלפי מרגלים של מדינות שונות, במסווה של דיפלומטים או תחת כיסוי אחר.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ב חתונה של שרת החוץ של אוסטריה קרין קנייסל
ולדימיר פוטין ב חתונה של שרת החוץ של אוסטריה קרין קנייסל
שרת החוץ האוסטרית לשעבר קנייסל רוקדת עם פוטין בחתונתה
(צילום: EPA)
הפרשה הנוכחית הזכירה לרבים באוסטריה את המקרה המוזר של שרת החוץ האוסטרית לשעבר, קרין קנייסל בת ה-58, שכיהנה כשרת חוץ בין השנים 2017 ו-2019, אחרי שמונתה על-ידי מפלגת החופש האוסטרית הימנית קיצונית. גבות רבות הורמו במדינה כשקנייסל הזמינה את נשיא רוסיה ולדמיר פוטין לחתונה שלה ואף רקדה איתו. קנייסל ספגה ביקורת רבה במדינה ובזירה האירופית בכלל על עמדותיה המאוד פרו-רוסיות, וגם הזמנתו של פוטין לחתונה הגיעה זמן קצר אחרי שרוסיה הואשמה בניסיון החיסול של מתנגד השלטון המרגל לשעבר סרגיי סקריפל באמצעות גז הנוביצ'וק בבריטניה.
לפני כחצי שנה התברר כי קנייסל עזבה את אוסטריה ועברה להתגורר בסנט פטרבורג ברוסיה, שם הקימה לטענתה מכון מחקר פרו-רוסי. קנייסל עצמה סיפרה בחודש ספטמבר האחרון כי אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, נאלצה להעביר את כל דבריה מאוסטריה ומצרפת, שם התגוררה תקופה, לביירות ומשם לסוריה ולרוסיה. "נאלצתי להעביר את כל הספרים, הבגדים ואת סוסי הפוני שלי ממרסיי לביירות ביוני 2022 אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, כי אסרו עליי בצרפת לשהות שם", סיפרה. עוד התברר כי הרוסים ביצעו עבורה הטסה צבאית מיוחדת של סוסי הפוני שלה מסוריה לרוסיה.