"אם ניאלץ לדחות את פתיחת שנת הלימודים לאחר המועד שנקבע, שהוא 3 בדצמבר, נצטרך לבטל את הסמסטר ולהיערך בהתאם. כרגע זה לא על הפרק", מבהיר שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש. ההחלטה על הדחייה התקבלה לאור התארכות מצב הלחימה והעובדה שכ-30 אחוזים מכלל הסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות גויסו לשירות מילואים, כך לפי הערכות.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
חוסר ודאות. סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
(צילום: דנה קופל)
בדיון מיוחד של המועצה להשכלה גבוהה שנערך אמש (ה'), ועסק בתרחישים האפשריים השונים בקיום שנת הלימודים האקדמית על רקע המלחמה, הצהיר קיש כי במל"ג פועלים לגיבוש עקרונות למתן סיוע לסטודנטים בכלל ולמשרתי המילואים בפרט. יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא אוניברסיטת בר אילן, פרופ' אריה צבן, אמר כי הצוותים מגבשים בימים אלה מענים לתרחישים אפשריים, אך הקו המנחה הוא לא לבטל את השנה האקדמית, אלא במידת הצורך לבצע שינויים במבנה שלה. בנוסף, אמר כי שבועיים לקראת החזרה לשגרה תינתן הודעה מוקדמת, ובתום התקופה תיפתח שנת הלימודים.
פתיחת שנת הלימודים במועד שנקבע, 3 בדצמבר, משמעותה הפסד חומר לימוד בהיקף של שישה שבועות מתוך 12 בסמסטר מלא. בנוסף, אלפי משרתי מילואים ייאלצו להמשיך ולהיעדר מהלימודים. למרות זאת מקווים באוניברסיטאות לקיים שנת לימודים מלאה, הכוללת שני סמסטרים. במידת הצורך יתבצעו התאמות, כולל גלישה אל תקופת הקיץ. "חשוב לנו לאפשר לחיילי המילואים להצטרף ללימודים, ואנחנו מודעים לכך שנצטרך לבצע התאמות", אמר צבן, "ניתן לדחוס את שנת הלימודים כך שתסתיים ביולי או אוגוסט, כבר היו דברים מעולם. לאחר מלחמת יום הכיפורים נפתחה שנת הלימודים בסביבות חודש ינואר".
2 צפייה בגלריה
 פרופסור אריה צבן
 פרופסור אריה צבן
''היו דברים מעולם''. פרופ' אריה צבן
(צילום: שאול גולן)
בין האפשרויות שעומדות על הפרק, קיצור חופשת הסמסטר, לימודים במהלך חופשת פסח, קיצור אורכי סמסטרים ועוד. "חושבים גם על איך לסייע לסטודנטים במהלך שנה מיוחדת כזאת, למשל בהקטנת מספר המבחנים ובשילוב של הערכה חלופית", אמר צבן, "ככל שנדחה נצטרך לבצע התאמות תוך התייחסות לשונות בין תחומי הלימוד השונים. יש הבדל בין תארים כמו משפטים או תחומי המדעים שמחייבים מעבדות, לבין לימודי עבודה סוציאלית שמשלבים הרבה פרקטיקה. בכל מקום שבו נוכל לצמצם ולהקל - נעשה זאת".
בהתאחדות הסטודנטים הארצית מוטרדים מאוד מהמצב ודורשים מראשי המוסדות להשכלה גבוהה לפעול בשיתוף פעולה ובתיאום. לדבריהם, עשרות אלפי סטודנטים ממתינים לעדכון ונמצאים בחוסר ודאות. אלחנן פלהיימר, יו"ר ההתאחדות, אמר במהלך הדיון כי "לא ייתכן שמוסדות הלימוד האקדמיים בישראל בשעת מלחמה יחריפו את תחושת חוסר הוודאות והלחץ אצל הציבור הסטודנטיאלי. חלק מהמוסדות דוחים את פתיחת שנת הלימודים, ואחרים מתעקשים לקיים אותם במתכונת מקוונת. ציבור הסטודנטים אשר רבים ממנו משרתים במילואים, מפונים מבתיהם או אבלים על משפחותיהם וחבריהם לא צריך להתמודד עם מורכבויות נוספות בזירה האקדמית. אנו קוראים לראשי המוסדות להקים פורום משותף בו נדון יחד בשאלות הפתוחות ובצרכים העולים מהשטח, הקלות לשוכרים במעונות, תמיכה במשרתי המילואים ויצירת סל הטבות והקלות כולל מענים פסיכולוגיים ורגשיים שיסייעו לציבור הסטודנטים בעת הזו".
בעקבות הדברים הוקם פורום מצומצם של ראשי המוסדות השונים, בהם ועד ראשי האוניברסיטאות, ועד ראשי המכללות, ועד ראשי המוסדות הלא מתוקצבים, יחד עם המל"ג, לטובת סינכרון ויצירת אחידות עד כמה שניתן בהתחשב בשוני בין המוסדות.