מאות מנות מזון, תרופות ומים חולקו ביומיים האחרונים לתושבים בקייב, במסגרת יוזמת סיוע הומניטרי של אנשי עסקים ישראלים הפועלים באוקראינה. בעיר, נזכיר, נערכים כעת למצור שעלול להטיל עליה צבא רוסיה שכוחותיו נעים לכיוונה, וחוששים ממשבר הומניטרי על רקע הידלדלות באספקה של מוצרים מסוימים.
4 צפייה בגלריה
עופר קרזנר
עופר קרזנר
עופר קרזנר עם האספקה לנזקקים בקייב
את קבוצת התורמים הישראלים שמימנו את רכש המצרכים ארגן עופר קרזנר, הבעלים של קונצרן "סיטי קפיטל גרופ" שמטהו נמצא בקייב. לאחר שבירר עם ראש העיר ויטלי קליצ'קו מהם הצרכים הדחופים של תושבי העיר הנזקקים - בעיקר קשישים, חולים ומשפחות חד-הוריות - הסכימו השניים על מבצע סיוע משותף שימומן כולו על-ידי אנשי עסקים ישראלים.
רוב האנשים הנזקקים לסיוע נמצאים במקלטים ואינם מעיזים לצאת לקניות בזמן ההפוגות בעוצר, או שידם אינה משגת לקנות מצרכים חיוניים. יש רבים כאלה בעיר הבירה האוקראינית, המונה כשלושה מיליון תושבים.
4 צפייה בגלריה
קייב אוקראינה  אישה מביטה במדפי לחם רקים אחרי הסרת ה סגר
קייב אוקראינה  אישה מביטה במדפי לחם רקים אחרי הסרת ה סגר
קייב, אתמול. מדפי לחם ריקים בסופר
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
מדפים ריקים בסופר בקייב
מדפים ריקים בסופר בקייב
מדפים ריקים בסופר בקייב
(צילום: EPA)
תוך פחות מיממה ארגן קרזנר תרומות בסכום שהגיע קרוב למיליון דולר מחברות ואנשי עסקים ישראלים, ביניהם חברת ההייטק והמדיה הגדולה "פלייטיקה". קרזנר לבדו תרם כחצי מיליון דולר מכיסו. רפאל יוחא, מנהל השטח של "סיטי קפיטל גרופ" ושותפו של קרזנר ארגן את רכש המצרכים, כולל חיתולים ומזון לתינוקות ותרופות מרשם לפי בקשה. היוזמה נמשכת וצוברת תאוצה ואנשי עסקים ישראלים רבים הפועלים באוקראינה מצטרפים אליה.
ביממה האחרונה גבר החשש שרוסיה תנסה לצור על ערים באוקראינה ולהטיל עליהן איום של משבר הומניטרי עד שייאלצו להיכנע. אוקראינה כבר מדווחת כי מלאי התרופות שלה הולך ומידלדל, וכי מאגרי החמצן שלה אוזלים. המצור שכבר מתהדק על חלק מהערים גורם כמובן גם להידלדלות מאגרי המזון. העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח הבוקר כי בעיר חרסון שאותה מקיפים כעת הרוסים המשימה לספק מזון ל-300 אלף התושבים נעשית קשה יותר ויותר, משום שמאגרי המזון שלה מוחזקים במחסנים בפרברי העיר.