איראן הודיעה הבוקר (יום ב') כי הוציאה להורג בתלייה שני גברים שהורשעו בחילול הקודש ולטענתה "העליבו" את דת האיסלאם ואת נביאה מוחמד. איראן היא אמנם שיאנית עולמית כמעט בהוצאות להורג – היא שנייה רק לסין במספר עונשי המוות שמתבצעים בשטחה מדי שנה – אבל הוצאות להורג כעונש על חילול הקודש הן עדיין דבר נדיר יחסית ברפובליקה האיסלאמית.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי. משטר האייתוללות טוען: "הפעילים העליבו את האיסלאם"
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות של מערכת המשפט האיראנית, "מיזאן", נטען כי שני הגברים שהוצאו להורג, יוסף מהראד וסדרולה פזלי זארה, הפעילו "עשרות" פלטפורמות אנטי-דתיות שונות שקידמו לכאורה אתאיזם ו"שנאה כלפי האיסלאם". בהודעה נטען גם כי הם שרפו את הקוראן, הספר הקדוש של המוסלמים, אבל לא ברור מנוסח ההודעה אם הכוונה שהם שרפו את הספר בפועל או רק שיתפו ברשתות החברתיות תמונות של שריפת קוראן.
הנציבות האמריקנית לחופש דתי בינלאומי מסרה כי שני הגברים שהוצאו להורג נעצרו כבר במאי 2020, בין היתר בשל החשד שהפעילו ערוץ באפליקציית המסרים "טלגרם" שכונה "ביקורת על הדת ועל אמונות תפלות". לפי הנציבות האמריקנית – סוכנות פדרלית שתפקידה לנטר אחר פגיעה בחופש דתי ברחבי העולם – במהלך שהותם בכלא הוכנסו מהראד וזארה לבידוד במשך חודשים ארוכים, ולא יכלו ליצור קשר עם משפחותיהם.
בארגון זכויות האדם האיראני Iran Human Rights, שמושבו באוסלו, אמרו כי ההוצאות להורג חושפות את טבעו האמיתי של המשטר בטהרן, המתאים לדברי הארגון לימי הביניים. ראש הארגון, מחמוד אמירי-מוגהאדן, תקף גם את מה שנראה כמו שתיקה מצד מדינות העולם: "הקהילה הבינלאומית חייבת להראות באמצעות התגובה שלה שהוצאות להורג בגלל הבעת עמדה הן דבר בלתי מתקבל על הדעת. סירובה של הקהילה הבינלאומית להגיב בנחישות מהווה מתן אור ירוק לממשלת איראן ולכל דומיה ברחבי העולם".
2 צפייה בגלריה
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
ההפגנות במהלך "מחאת החיג'אב". איראן השתמשה גם בהוצאות להורג כדי לדכא אותה
איראן היא כאמור אחת משיאניות העולם בהוצאות להורג, ועד כה השנה, כך לפי הערכות של ארגוני זכויות אדם, היא הוציאה להורג לפחות 203 בני אדם. כמה מההוצאות להורג השנה נעשו כחלק מניסיונו של המשטר לדכא באלימות ובאיומים את "מחאת החיג'אב" הנרחבת שפרצה בקיץ שעבר בעקבות מותה של צעירה שלא עטתה כנדרש את כיסוי הראש שלה. בשנה שעברה איראן הוציאה להורג לפחות 582 בני אדם, ואז היה זה זינוק דרמטי ביחס לשנה הקודמת, עם 333 הוצאות להורג ב-2021.