צוערת מצטיינת הודחה מקורס קצינים בטענה להפרת כללי "השילוב הראוי" - כיוון שקיימה שיחות וידאו עם בן זוגה. ועדת ההדחה של בית הספר לקצינים בצה"ל החליטה על ההדחה בימים האחרונים בטענה ששיחות הווידאו היו בעלות אופי אינטימי ונערכו בחדר המגורים המשותף לחניכה ולצוערות אחרות מהצוות שלה – ונעשו בנוכחותן – בניגוד לכאורה לפקודות הצבא.
1 צפייה בגלריה
חיילת חיילות צה"ל אילוס אילוסטרציה
חיילת חיילות צה"ל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה. חיילות אחרות התלוננו, הצוערת המצטיינת הודחה
(צילום: Shutterstock )
הצוערת, ששירתה בתפקידים קודמים כחובשת קרבית ולאורך הקורס בלטה לחיוב, מכחישה זאת ואומרת כי מדובר בהתנכלות ועוול שנגרם לה כיוון ששיחותיה עם בן זוגה היו שגרתיות, תקינות ובחלק מהמקרים "מתחת לשמיכה" במיטה. היא מדגישה כי השיחות היו רק חלק משיתוף החבר שלה, שמשרת אף הוא בצה"ל, עם מצבה בשל תקופות מורכבות שעברו עליה באותם ימים. בצבא אומרים מנגד כי התנהלותה של הצוערת פגעה ברגשות של חיילות אחרות – ולכן הן התלוננו על התנהגותה ליועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר.
בערעור שהגישה הצוערת באמצעות עורך דינה בנימין מלכא, למפקד ביה"ס לקצינים, נטען כי "הצוערת היא בעלת מוטיבציה גבוהה מאוד ונחשבת בעיני מפקדיה לחניכה מעולה, אך לאורך הקורס נקלעה למספר משברים שכללו נקע ברגל במהלך ניווטים וקלקול קיבה מהאוכל בבסיס – וכל אלו לא מנעו ממנה להמשיך בקורס התובעני כדי לסיימו כקצינה. בשל משברים אלו, בסיומם של ימים ארוכים ומתישים, הצוערת ארגנה את דבריה, התקלחה ונכנסה למיטה כדי לחייג לקרוביה ולשתף את אשר עבר עליה. בין היתר התקשרה גם לבן זוגה, שהוא בעצמו מלח הארץ, וניהלה איתו שיחות וידאו מאחר וזמנם של השניים דחק בהם מלהיפגש בתדירות סבירה. השניים חיזקו אחד את השנייה תוך כדי שהצוערת מקפידה לנהל איתו שיחה תקינה כאשר כל שותפותיה לחדר לבושות ואין סיכוי שבן זוגה יראה אותן בשום מצב".
עורך הדין טען עוד בערעור כי לא קיים בצבא איסור על קיום שיחות וידאו במסגרת צבאית וכי בכל מקרה השיחות שקיימה הצוערת היו נורמטיביות וכללו שיח על האהבה שהם חשים אחד כלפי השנייה – ולא מעבר לכך: "הצוערת עוברת בימים האחרונים מסכת של השפלות תוך פגיעה קשה בפרטיותה מצד גורמים אחרים בבה"ד 1 ומבלי שעשתה דבר שמצדיק זאת. יש מי שבחר לסגור איתה חשבון ללא עילה ראויה ומבלי שהייתה פה הטרדה מינית כלשהי או קרוב לכך". עוד טענו בסביבתה של הצוערת כי ההודעות הרשמיות שהפיצו בבסיס לגביה למאות הצוערים והצוערות "שמו את הצוערת ללעג כאילו לא הספיקו ההאשמות המופרכות".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הצוערת הורחקה לאחר ועדה ובהתאם לנהלים המקובלים. לא נפרט על הפרטים שעלו בוועדת הערכה לאור צנעת הפרט". גורמים צבאיים הוסיפו: "הוועדה התקיימה לאחר תלונות רבות מצד מספר צוערות שונות ששהו איתה באותו החדר ולאחר בירור מעמיק בסוגייה. לצוערת האפשרות לערער על ההחלטה".