חברת הכנסת שרן השכל טענה הבוקר (יום ראשון) באולפן ynet כי חזרת הליכוד לשלטון היא סכנה לדמוקרטיה ולמדינה. "כשהם מנסים להתערב בהפרדת הרשויות באופן כל כך בוטה ודורסני, אני חושבת שכל אזרח ששומע אותם מודאג לא פחות ממני לגבי העתיד של ישראל", אמרה. מנגד, חברת הכנסת גילה גמליאל טענה באולפן כי ישנם מגעים להקמת ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית - וכי לא מן הנמנע שגם גדעון סער ונפתלי בנט יחברו אליה, חרף ההכחשות הברורות של חברי תקווה חדשה.
3 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
"אנשי הליכוד דיברו גבוהה-גבוהה על מערכת המשפט - ולא היה להם אומץ לבצע". השכל
(צילום: הדר יואביאן )
3 צפייה בגלריה
 גילה גמליאל
 גילה גמליאל
"לא ממהרים לפזר את הכנסת". גמליאל
(צילום: יריב כץ )
לדברי השכל, "אני מקווה שאנשי הליכוד יתעשתו ויחליטו שהערכים והדרך קצת יותר חשובים מהפרסונה והאדם. שמעתי את חלקם מדברים בשבוע האחרון, וזה לא רק הדהים אותי, אלא הדאיג אותי עד כדי חרדה. כשאתה שומע את דודי אמסלם אומר שבלי בחירות הם לא יצליחו לתקן את מערכת המשפט - מה זה לתקן? לרמוס ולדרוס אותה? בחירת שופטים על-ידי ראש הממשלה וחבריה? הם רוצים להפר את כל האיזונים והבלמים, אתה חושב שאנחנו נעשה דבר כזה?".
"עמדנו מאחורי כל הבטחות הבחירות שלנו", הדגישה. "עשינו רפורמות. גדעון סער, כשר המשפטים, עשה רפורמות בלתי רגילות במערכת המשפט, שהליכוד דיברו גבוהה-גבוהה ומעולם לא היה להם האומץ לבצע. זה כולל שימוע פומבי לשופטים, העברת תקנות עבירות פליליות לעבירות מנהליות ועוד המון דברים. ככה מאזנים מערכת משפט ולא בדרך שאמסלם וחבריו רוצים".
"הליכוד הצביע לפני שבועיים בעד החזרת השלטון הצבאי ליו"ש, בעד שחרור 3,500 מחבלים שנמצאים בבתי הכלא הישראליים", אמרה ביחס לסירוב המפלגה לתמוך בתקנות להחלת הדין הפלילי ביהודה ושומרון. "כשאתה רואה אותם מתנהלים בצורה הזו, אתה מבין שזו פשוט סכנה, כי אנשים מוכרים ערכים ואידיאולוגיה בשביל אדם. ברור שלא נסכים לזה".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער  בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט גדעון סער  בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
בליכוד ממשיכים לדבר על ממשלה חדשה - גם יחד איתם. סער ובנט
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
על כך שסקרי המנדטים מצביעים על כך שתקווה חדשה לא תעבור את אחוז החסימה אמרה השכל: "לקחנו את ההימור הכי גדול בבחירות הקודמות. המקום שלנו יכול היה להיות מאוד נוח בליכוד, אבל החלטנו לפרוש ולהקים את תקווה חדשה כדי לעשות את השינוי הנדרש ולהחליף את השלטון ואת נתניהו. זה היה סיכון שלקחנו על עצמנו ועל הקרייה הפוליטית שלנו".
למה הציבור לא איתכם? "אני חושבת שרוב הציבור כן איתנו. מי שהצביע תקווה חדשה לא מאוכזב מתקווה חדשה, אמרנו דברים ברורים מאליהם עוד לפני כן. אמרנו מה אנו הולכים לעשות ועשינו את זה. כשאתה רואה את הרפורמות מול המצע שהבאנו, ונקודה אחר נקודה אנחנו ממלאים, אני אומרת לך - מצביעי תקווה חדשה לא מאוכזבים. יש לנו בסיס טוב, ובבחירות הבאות תקווה חדשה תגדל".

גמליאל: "תקום ממשלה בראשות נתניהו"

חברת הכנסת גילה גמליאל טענה בתגובה כי דבריה של השכל הם בגדר "חלומות באספמיה". לדבריה, "אמירות כמו 'לא להתייחס בהיבט פרסונלי', כשהאמירה שלהם היא 'רק לא נתניהו', או לטעון שלא הצבענו בעד חוק יו"ש בזמן שהם בקואליציה אנטי-ציונית, זה שיח מפוברק לחלוטין. יש פה ממשלה כושלת עם מפלוגת ונציגים שלא יהיו בכנסת הבאה אם נגיע לבחירות".

עם זאת, גמליאל הוסיפה כי היא יכולה לנחם את השכל ש"יש סבירות גבוהה שהיא כן תישאר חברת כנסת בשלוש השנים הקרובות, כי תקום ממשלה בראשות נתניהו". לטענת גמליאל, "כרגע יש ניסיונות לייצר ממשלה בכנסת הנוכחית, בגלל זה אנחנו לא ממהרים ללכת לפיזור הכנסת. אם לא נצליח, לא תהיה ברירה".
"אין זכות קיום לממשלה שהריבון לא מעוניין בה", הוסיפה גמליאל. "כלומר, הנציגות שנשלחה לכנסת ישראל מטעם הריבון לא מאמינה בממשלה הזו. הניסיונות להקים ממשלה חדשה לא מנוהלים בתקשורת אלא מול הגורמים הרלוונטיים. זה הודלף אז לפעמים זה מתמסמס, אנשים יוצאים במגננות והצהרות וזה עלול למנוע את התהליך".
לדבריה, קיימת גם אפשרות שראש הממשלה נפתלי בנט ומפלגת ימינה יחברו לאותה ממשלה חדשה. "כל הדברים נבדקים בעת הזו כדי למנוע מערכת בחירות מיותרת, שתעלה כל-כך הרבה כסף, במקום לחלק אותו לגורמים שזקוקים לו כמו המורים והמורות", אמרה גמליאל. "צריך למנוע בחירות מיותרות שבהן התוצאות יהיו פחות או יותר אותו הדבר אבל עם אנשים אחרים. תהיה ממשלת ימין בראשות נתניהו, זה ברור. או שנרכיב אותה בכנסת הנוכחית או שנצא לבחירות וזה מה שיקרה".
היא קראה לסער, שחוזר בימים האחרונים שוב ושוב על הבטחתו שלא לשבת בממשלה תחת נתניהו: "השיח לא אמור להתנהל בתקשורת. הוא צריך לשים בצד את השיקולים הזרים הפרסונליים, של כן נתניהו או לא נתניהו. זה לא עובד, כבר שנה שלמה יש ממשלה כושלת ורעה שפגעה באזרחי ישראל בצורה הכי קשה שיש".
"בקרוב תהיה ממשלה בראשות נתניהו", סיכמה גמליאל את טענותיה. "יש סיכוי סביר שזה יקרה גם בלי בחירות. יש סבירות גבוהה מאוד שתקום ממשלה בראשות נתניהו בפרק זמן קצר. אנחנו עמלים על כך קשה וסבירות גבוהה שייצא לפועל. יהיו הפתעות".