3 צפייה בגלריה
תלמידי התיכון מקיף ח' בראשון לציון חוזרים לפעילות מלאה
תלמידי התיכון מקיף ח' בראשון לציון חוזרים לפעילות מלאה
יעברו לחמישה ימי לימודים? תלמידי תיכון בראשון לציון
(צילום: יריב כץ)
חזית חדשה במערכת החינוך: משרד החינוך החליט להעביר את בתי הספר התיכוניים למתכונת לימודים של חמישה ימים בשבוע בלבד, אך בארגון המורים העל-יסודיים, מצדם, מבהירים כי מדובר במהלך חד-צדדי. הם נחושים להיאבק בו, עד כדי השבתת הלימודים בשנה הבאה.
יו"ר הארגון, רן ארז, טוען כי משרדי החינוך והאוצר מבקשים לכפות על המורים את המעבר לחמישה ימים, אך מסרבים לעגן את השינוי בהסכם קיבוצי, כמקובל. הוא הדגיש כי הארגון בראשותו לא יאפשר כל פגיעה בזכויות המורים. עוד אמר כי ללא הבנות שיעוגנו בהסכם קיבוצי, יחזרו גם בתי הספר שכבר עברו לשבוע למידה של חמישה ימים בתחילת השנה לשישה ימי עבודה כרגיל. זאת לאחר שבמהלך השנתיים האחרונות נקטו בארגון מדיניות מכילה מתוך סולידריות ונשיאה בנטל משבר הקורונה. עם זאת, מבחינתם, הנחתה של שינוי במבנה שבוע העבודה של המורים ללא תיאום מראש איתם - היא קו אדום.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
החליטה לעבור לשבוע לימודים מקוצר. שאשא ביטון
(צילום: לע"מ)
"לא יעלה על הדעת שמחליטים לשנות את תנאי העבודה של המורים בלי לדבר איתנו", אמר ארז. "נעמוד כחומה בצורה ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע זאת". לדבריו, בשנת הלימודים הנוכחית עברו 50% מבתי הספר התיכוניים למתכונת למידה של חמישה ימים. זאת במסגרת של הסכמות הדדיות עם משרד החינוך למשך שנה אחת בלבד, עד לחתימת הסכם קיבוצי.
ארז הסביר כי שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, פנתה אליו בחודש יולי בשנה שעברה וביקשה להעביר את המערכת לחמישה ימי לימודים כבר בשנה הנוכחית, אולם בשל קוצר הזמן ומגפת הקורונה לא ניתן היה לבצע את השינוי גם בהסכם הקיבוצי. משום כך סוכם ביניהם שבשנה הנוכחית ייעשה המעבר באופן וולונטרי, כשבתי ספר המעוניינים בכך יפנו למשרד החינוך לקבלת אישור מיוחד. במסגרת זו הוסכם שמורי בתי הספר שיעברו לחמישה ימים יעבדו בפועל 35 שעות בבתי הספר ועוד חמש שעות מהבית. כמו כן, מורים היוצאים להשתלמות של יום בשבוע יוכלו לרכז את העבודה על פני ארבעה ימים.
אלא שלאחרונה הודיע משרד החינוך לרשויות המקומיות להתחיל להיערך למעבר לשבוע מקוצר בשנה הבאה. בתי ספר או רשויות שיתקשו לבצע את המהלך יתבקשו לפנות למשרד כדי לקבל אישור מיוחד לדחייה בשנה אחת. הבעיה העיקרית, הסביר ארז, נעוצה ביום החופשי של המורים. "אם הם יקבלו אותו ביום שישי, הם ייפגעו משום שביום זה משרדי הממשלה סגורים", הוא אמר. "זהו יום קצר והם לא יספיקו לעשות שום דבר או לטפל בענייניהם. הסכמנו לקיצור שבוע הלימודים, אך מהלך כזה שלא מעוגן בהסכם קיבוצי יאפשר לממשלה לשנות את התנאים בכל עת שתחפוץ. אנחנו דורשים יציבות".
3 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"לא ייתכן שמחליטים לשנות את תנאי העבודה של המורים בלי לדבר איתנו". רן ארז
(צילום: הדר יואביאן)
ארז ציין כי הוא זה שיזם את הפנייה לשרת החינוך ולמשרד האוצר כדי לדעת האם חוזרים למתכונת הקודמת או עוברים סופית לשבוע מקוצר. "הסכמנו לכך השנה, באופן חריג, בשל הקורונה, אך הקורונה אינה נמשכת לעד. באוצר אמרו לי שהמעבר יהיה ללא הסכם קיבוצי והם יחליטו עליו על דעת עצמם, והבהרתי להם שארגון המורים לא יאפשר פגיעה במורים".
במפגש שקיימה ורדה אופיר, מנהלת מחוז המרכז במשרד החינוך, עם הנהלת איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, היא ביקשה מהם להתחיל להיערך למעבר לחמישה ימי לימוד בבתי הספר התיכוניים. אופיר הסבירה כי בניגוד לנוהל שחל בשנת הלימודים הנוכחית, ולפיו בתי ספר שרצו לעבור לשבוע לימודים מקוצר נדרשו להגיש בקשה מיוחדת כדי לקבל אישור, הרי שכעת בית ספר שלא יוכל מסיבה כלשהי לעבור בשנה הבאה לחמישה ימים ‑ יחויב לקבל אישור מיוחד לדחייה.
יצוין, כי קיצור שבוע הלימודים נדון באחרונה במסגרת הצעת חוק שהגישה יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ שרן השכל, לשינוי מבנה שנת הלימודים והתאמת ימי החופשה בבתי הספר לאלה הקיימים במשק. שני ארגוני המורים הודיעו כי הם מתנגדים לשינוי המבנה הקיים, המעוגן עשרות שנים בהסכמים קיבוציים.
ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה לדברים.