ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי ביקרו אתמול (רביעי) בקהיר, ונפגשו עם ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל. בפגישה הציג להם כאמל תוכנית מצרית חדשה לשחרור החטופים וסיום המלחמה, שמורכבת משלושה סעיפים הקשורים אחד בשני. במקביל, משלחת מצרית תגיע היום לישראל לדון בחידוש המשא ומתן העקיף עם חמאס, ובשחרור החטופים תמורת אסירים פלסטינים. לפי ההצעה החדשה, חמאס דורש שחרור 50 אסירים תמורת כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח חטוף. למשלחת נקבעה פגישה עם בכירי המועצה לביטחון לאומי.

3 צפייה בגלריה
רונן בר , ההרס ברפיח, הרצי הלוי
רונן בר , ההרס ברפיח, הרצי הלוי
בר, הלוי וההרס ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP , EPA / ABIR SULTAN, דובר צה"ל)
לפי הסעיף הראשון בתוכנית המצרית, ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח: ראש המודיעין המצרי הבהיר כי לא רק מצרים, אלא גם ארצות הברית והאיחוד האירופי, חוששים לגורלה של האוכלוסייה האזרחית במקרה של כניסת כוחות צה"ל לעיר שבדרום הרצועה.
הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של 10 שבועות. חשוב לציין כי מצרים לא נקבה במספרם של החטופים הישראלים (ככל הנראה מספרם לא ידוע למצרים), אך הבהירה כי מדובר בשחרור "כל החטופים" בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים.
הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, כשישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית. להכרזה זו יהיו שותפות "הפטרוניות": ארצות הברית, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית.
מקהיר נמסר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ראש השב"כ בר והרמטכ"ל הלוי לא הגיבו על התוכנית המצרית, אך התחייבו להציג אותה בדיון בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה. ראש המודיעין המצרי, כך נודע, הבהיר כי שחרור החטופים בתמורה לשחרור האסירים הפלסטינים (מספרם לא ננקב, ככל הידוע, גם לא שמותיהם - ס"פ) יוכל להתבצע בשלושה שלבים, לפי "יוזמת פריז", או בשני שלבים לפי "יוזמת קהיר החדשה".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
הלוי וראש הממשלה נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא מצרים א-סיסי
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
חמאס, כך נודע עוד, מתנה את יישום התוכנית בהכרזה על הפסקת אש מלאה בשני הצדדים למשך שנה. חמאס גם העביר למצרים דרישה להשגת ערבות אמריקנית ובינלאומית ליישום ישראלי של סעיפי התוכנית המצרית. במקביל, דווח בכלי תקשורת בעולם הערבי כי מחר תגיע משלחת ממצרים לישראל.
נשיא מצרים, עבד-אל-פתאח א-סיסי, הודיע כי מצרים מתנגדת להעברה או הוצאה של הפלסטינים מעזה לסיני, או לכל מקום אחר. "לא תהיה הגירה של תושבי הרצועה", הודיע א-סיסי בנאום שנשא אתמול, ביום השנה ה-42 לנסיגת ישראל מסיני, והוסיף :"מטרתנו להגן על ביטחונה של מצרים, להביא להפסקת אש בעזה ולהעביר סיוע הומניטרי לתושבי עזה".
א-סיסי, שקיבל עדכון מראש המודיעין המצרי על השיחה עם בר והלוי, הזהיר מפעולה ישראלית ברפיח והזים בתקיפות את השמועות על "הבנות" בין מצרים לישראל לגבי פעולה זו. "כל פעולה ברפיח תגרום אסון כבד לאוכלוסיית הרצועה, וכן לשלום ולביטחון האזוריים", הדגיש הנשיא המצרי.
דובר משרד החוץ המצרי המשיך את דברי א-סיסי והזהיר כי "כל לחץ נוסף על תושבי עזה יביא למתיחות חריפה ביחסי מצרים וישראל". עם זאת הדגיש כי "הסכם השלום בין מצרים וישראל יציב כבר שנים, ויש לנו, למצרים, דרכים לטפל בחריגות מההסכם". א-סיסי אמר ש"פעולה ישראלית ברפיח עלולה להביא לשטף מהגרים מעזה לסיני, ואנחנו מתנגדים לכך בתוקף".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביע התנגדות עזה לפרטי ההצעה שפורסמו ב-ynet, וכתב בפוסט ברשת החברתית X כי "זו למעשה הצעת כניעה מוחלטת של ישראל וניצחון מוחלט של חמאס. סכנה קיומית למדינת ישראל. לא יהיה. נקודה".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה