ספר חדש שעוסק בשנתיים שהעביר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, מקדיש פרק שלם ליחסיו המורכבים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומתאר כיצד ביידן ניסה "לחנוק באהבה את נתניהו" כדי שיפסיק את מבצע "שומר החומות", בזמן שנתניהו "פלט בטעות" שאין לו כוונה לסיים את המבצע. ביידן לא הגיב, "החזיק את לשונו" והאזין לנתניהו במשך יותר משעה בטלפון אחרי ההפצצה של בניין משרדי AP ואל ג'זירה כדי לנסות להבין את האסטרטגיה שלו.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ו ביידן. הנשיא רצה "להחזיק את עצמו" כדי לבנות אמון
בנימין נתניהו וג'ו ביידן. הנשיא רצה "להחזיק את עצמו" כדי לבנות אמון
בנימין נתניהו וג'ו ביידן. הנשיא רצה "להחזיק את עצמו" כדי לבנות אמון
(צילום: קובי גדעון לע"מ, AP Photo/Susan Walsh)
לפי הספר, רק לאחר ששר הביטחון דאז, בני גנץ, עדכן את הבית הלבן שלישראל מתחילים להיגמר יעדי התקיפה, ביידן הראה לנתניהו סימנים שסבלנותו פוקעת. כשראש הממשלה אמר לנשיא שהוא רוצה להמשיך את המבצע ו"להשיג יותר", ביידן אמר לו "היי, בן אדם, ירדנו כאן מהמסלול, זה נגמר".
הספר "הפוליטיקאי האחרון: בתוך הבית הלבן של ג'ו ביידן והמאבק למען עתיד אמריקה" מאת עיתונאי ה"אטלנטיק" פרנקלין פור, ייצא בשבוע הבא בארה"ב ומתאר את השנתיים הראשונות של ביידן בחדר הסגלגל.
פור כותב כי ביידן שוחח עם נתניהו שש פעמים במשך 11 ימי הלחימה האינטנסיבית בין חמאס לישראל, שהביאה למותם של מאות פלסטינים ו-12 ישראלים. לפי אתר The Forward האמריקני, במהלך סכסוכים כאלה, נשיאים אמריקנים בדרך כלל קוראים בפומבי להפסקת אש ולאיפוק מצד ישראל. אלא שלפי פור, ביידן אמר ליועציו שהוא "יחזיק את עצמו" כדי לבנות אמון עם נתניהו, מתוך ההיכרות האישית שלו עם ראש הממשלה והידיעה שביקורת רק תרחיק אותו ותגרום לו לניכור. הוא התכוון "לחבק את ביבי חזק", כותב פור תחת פרק בשם הזה.
לאחר שישראל הפציצה בניין בן 12 קומות בעזה, ששימש כאמור את משרדי אל-ג'זירה וסוכנות הידיעות AP, היא ספגה ביקורת קשה בעולם. ביידן עלה לשיחת טלפון מול נתניהו, אבל נמנע מלהעביר ביקורת. במקום זאת, הוא רק ביקש מנתניהו לעזור לו להבין את האסטרטגיה שלו. "ביידן בילה יותר משעה בניהול החקירה שלו ברוח ידידותית", כותב פור. "אבל הוא גם ניסה לחשוף את ביבי לחסרונות בחשיבה שלו".
הספר מתאר גם כיצד נתניהו עמד אז בפני משבר קואליציוני ועוזרי ביידן חששו שהוא יאריך את המלחמה רק כדי למנוע את הפלת הממשלה. ביידן עמד אז בפני ביקורת חריפה מבית אחרי שהדמוקרטים בקונגרס מתחו ביקורת על גישתו כלפי נתניהו - והנשיא דאג להעביר את המסר לנתניהו היטב. לפי הספר, נתניהו הסכים לבסוף בחוסר רצון להפסקת אש רק לאחר שביידן החל להביע בפניו ספקנות גדולה יותר לגבי מטרת המשך המבצע הצבאי. הוא הושפע מהמסר שהעביר לו שר הביטחון דאז בני גנץ כי ישראל קרובה למיצוי יעדי התקיפה.
בשיחת הטלפון הרביעית בין ביידן לנתניהו, ב-19 למאי, כשהאחרון התעקש להמשיך במבצע ו"להשיג יותר", ביידן הבהיר לו כי "זה נגמר. ירדנו מהמסלול".
למרות היחסים העכורים בין הבית הלבן לנתניהו, והסאגה סביב הזמנתו או אי-הזמנתו של נתניהו לביקור רשמי במדינה, פור כותב כי בשיחת הטלפון הראשונה שערך ביידן עם נתניהו כנשיא הוא דווקא "נכנס למסע נוסטלגי" על הזיכרונות המשותפים של שני המנהיגים מהרגע שנפגשו לראשונה בשנות השמונים. "האם אי פעם דמיינת אז שנשב איפה שאנחנו היום?", אמר לו ביידן, לפי הספר.
ביידן הביע כמה פעמים מסרים תקיפים נגד התנהלות ממשלת נתניהו וקידום המהפכה המשפטית, אך ספג ביקורות במפלגתו על כך שאינו פועל בצורה אגרסיבית יותר ומטיל על ישראל סנקציות משמעותיות שיובילו לשינוי גישה. ייתכן שהספר החדש, שמתאר את יחסו האישי האוהד של ביידן לנתניהו, שופך מעט יותר אור על הסיבה מדוע.