הבית הלבן מאשים את ישראל בהריגת שוטרים פלסטינים שהגנו על שיירת סיוע של האו"ם ברצועת עזה - מה שהוביל לסירוב של המשטרה הפלסטינית להמשיך ולהגן על משלוחי הסיוע מפני גזל וכנופיות פשע.
2 צפייה בגלריה
דיוויד סאטרפילד
דיוויד סאטרפילד
"כולם רוצים שהסיוע יימשך". סאטרפילד
(צילום: AP/Bilal Hussein)
את הדברים אמר שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לעניינים הומניטריים במזרח התיכון, דיוויד סאטרפילד, במהלך אירוע של מכון המחקר קרנגי לשלום בינלאומי בוושינגטון הבירה. לדבריו, כוחות ישראליים הרגו מוקדם יותר החודש את השוטרים הפלסטינים בשעה שהגנו על שיירת סיוע של האו"ם ברפיח. הוא טען כי המלווים המשטרתיים כללו אמנם אנשי חמאס, אך גם "אנשי משטרה ללא זיקה ישירה לארגון הטרור".
הוא ציין כי בתקיפה, שהתרחשה לפני עשרה ימים, צה"ל פגע ב"שבעה, שמונה או תשעה שוטרים, כולל מפקד שיחידותיו היו מעורבות במתן הליווי". סאטרפילד אמר כי ליווי משטרתי כזה חשוב בגלל התקפות על שיירות סיוע - "תחילה על ידי פלסטינים נואשים, ואחר כך על ידי גורמים פליליים". הוא הסביר כי כשהופסק הליווי המשטרתי, "זה נהיה כמעט בלתי אפשרי עבור האו"ם, ירדן, איחוד האמירויות או כל גורם אחר להעביר בבטחה סיוע בעזה בגלל גורמים עברייניים".
סאטרפילד ציין כי ארה"ב עובדת עם ממשלת ישראל וצה"ל כדי למצוא פתרונות לכך, כי "כולם רוצים שהסיוע יימשך".
בנוסף לאיום הנשקף מגנבים, לדברי סאטרפילד, חלוקת הסיוע נפגעת גם בגלל הביקוש הרב לציוד ולמזון בשוק השחור, שמוביל לעליית ערכו הכספי של הסיוע עצמו. הוא הודה כי חמאס משתמש בערוצי אספקת סיוע אחרים כדי להשפיע על לאן ולמי הסיוע מגיע, אך הכחיש את הטענות שהארגון גנב ישירות מהמשלוחים. הוא אף טען כי אף גורם ישראלי לא הציג לו או לממשל ביידן "ראיות ספציפיות להסטה או לגניבת סיוע".

2 צפייה בגלריה
תקיפת משאית סיוע שנכנסה לצפון רצועת עזה
תקיפת משאית סיוע שנכנסה לצפון רצועת עזה
משאית סיוע שנטען שהותקפה ע"י ישראל
בצה"ל, לפי שעה, לא הגיבו לטענותיו של סאטרפילד. לא ברור אם דיבר על תקיפת הרכב שבו נסעו אנשי משטרה ברפיח ב-10 בפברואר, או על תקרית אחרת. ב-5 בפברואר, נציין, האשים האו"ם את ישראל בתקיפה של משאית סיוע, ובתיעודים ברשתות הפלסטיניות נראה הנזק שנגרם לה.
בישראל מאשימים בחודשים האחרונים את האו"ם בכך שהוא נכשל בחלוקת הסיוע, ולאחרונה עובדים על מתווה שבמסגרתו הוא יוכנס דווקא מצפון הרצועה - במקום מכרם שלום וניצנה כפי שקורה היום. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף טען החודש כי 60% מהסיוע ההומניטרי נלקח על-ידי חמאס, והדגיש: "ביידן אמר שאם זה יקרה צריך להפסיק, ולכן הנחתי את צה"ל להביא פתרונות שימנעו את הדבר הזה או יצמצמו למינימום האפשרי".