שר הביטחון יואב גלנט קיים הערב (שני) הערכת מצב שבה עודכן על התקדמות כוחות צה"ל בלחימה בעזה. "חמאס איבד שליטה בעזה, מחבלים בורחים דרומה. אזרחים הולכים ובוזזים את בסיסי החמאס, אין להם אמון בשלטון", אמר.
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
לדבריו, "כוחות צה"ל עובדים על פי תוכנית ומבצעים את המשימות בדיוק, בקטלניות ובתיאום בין כוחות האוויר הים והיבשה, באמצעות מודיעין מדויק. אין כוח של חמאס המסוגל לעצור את צה"ל. צה"ל מתקדם לכל נקודה. כאשר אנחנו מגבירים את הלחץ, אנחנו רואים את התוצאות. כל יום אנחנו מחסלים מפקדים נוספים של חמאס, עשרות ולפעמים מאות, וצה"ל מגיע למרכז העיר עזה ופועל לפי שיקוליו".
הוא סיכם: "בימים האחרונים העצמנו את הפעילות שלנו כנגד המנהרות. זה יוציא את המחבלים מתוך המנהרות, ושם או שהם יחוסלו, או שהם ייכנעו ללא תנאי - אין אפשרות שלישית. אנחנו עובדים לפי משימות. אין לנו שעונים, יש לנו מטרות. אנחנו נשיג את המטרות שלנו, ובראשן ניצחון מוחלט על החמאס והשבתם של החטופים אל ביתם".
מפת רצועת עזה עוטף עזה אזור הומניטרי אזור עיקר הפעילות הקרקעית
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי חשף הערב את היקפי הפגיעה בחמאס מאז תחילת הלחימה, שספג אבדות בשדרות הפיקוד, בפיקוד הזוטר, באמצעי הלחימה ובאמצעי המודיעין שלו. ערב הלחימה, חמאס מנה כ-30 אלף מחבלים בשטח רצועת עזה, המחולקים לחמש חטיבות מרחביות, ל-24 גדודים ולכ-140 פלוגות.
דוגמאות בולטות לשני גדודי חמאס שכשירותם נפגעה באופן משמעותי הם גדוד "שאטי" וגדוד "דארג' תפאח". גדוד "שאטי" בחטיבת העיר עזה, שמחבליו פעלו לביצוע הטבח הרצחני ב-7 באוקטובר, נפגע בצורה קשה. במגוון פעילויות של לוחמי צה"ל נפגעו באופן משמעותי התשתיות התת-קרקעיות, חוסלו מפקדים בדרג סמג"ד ומ"פים וכ-200 מחבלים. לוחמי צה"ל השתלטו על מעוזים מרכזיים בגזרת הגדוד. באחריות הגדוד קיימות מפקדות מרכזיות, ביניהן בית החולים שיפא אשר משמש כמפקדה לפעילות חמאס בשטח רצועת עזה.
גדוד "דראג' תפאח", הנמצא באחריות חטיבת העיר עזה של החמאס, נפגע משמעותית גם הוא במהלך הלחימה. כלל הדרג הפיקודי - מג"ד, סמג"ד ומ"פים - חוסל, ואיתם גם כ-260 מחבלים נוספים דבר שהביא לפגיעה משמעותית ביכולותיו וכן השתלטו על מעוזי ומוצבי הגדוד. במהלך הלחימה גדודים נוספים נפגעו בצורה משמעותית וצה"ל ממשיך ולפגוע בהם.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהערכת המצב של הרטמכ"ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון
תיעוד מהערכת המצב של הרטמכ"ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון
"נערכים בצורה חזקה עם תוכניות פעולה לצפון". הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהערכת המצב של הרטמכ"ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון
תיעוד מהערכת המצב של הרטמכ"ל הרצי הלוי בפיקוד הצפון
(צילום: דובר צה"ל)

בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב בפיקוד הצפון, שבמסגרתה אישר את תוכניות ההגנה וההתקפה להמשך, והנחה על מוכנות והערכות גבוהה של כלל הכוחות. "אנחנו נערכים בצורה חזקה עם תוכניות פעולה לצפון", הבטיח. "המשימה שלנו היא להביא ביטחון. המצב הביטחוני לא יוותר באופן שבו תושבי הצפון לא ירגישו בטוחים לחזור לבתיהם".
מוקדם יותר עדכן דובר צה"ל כי שש חוליות מחבלים סוכלו מהבוקר בגזרת הצפון. כוחות צה"ל תקפו עמדות שיגור ומחבל שהשתתף בביצוע ירי לעבר שטח ישראל. בנוסף, טנק של צה"ל תקף חולייה שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר מרחב שתולה. במהלך היום מחבלים ירו לעבר מספר מוקדים בגבול הצפון. כוחות צה"ל השיבו בירי ארטילרי לעבר מקור הירי.
פורסם לראשונה: 19:58, 13.11.23