2 צפייה בגלריה
להב 433 היחידה הארצית למלחמה בפשיעה
להב 433 היחידה הארצית למלחמה בפשיעה
להב 433 היחידה הארצית למלחמה בפשיעה
(צילום: דנה קופל)
המשטרה עצרה הבוקר (יום שני) חמישה חשודים בהונאת עשרות משקיעים מהארץ ומחו"ל, בסכום כולל של כ-120 מיליון שקל. במסגרת הפרשה, שנחשפה כבר ב-2020 ב"כלכליסט", החשודים הבטיחו למשקיעים טכנולוגיה חדשנית פורצת דרך, "משנת עולם" כלשונם, שמצויה בשלבים מתקדמים של פיתוח ביפן ועם פוטנציאל מכירות והשאת רווחים גדולים. בין המשקיעים: אנשי עסקים בכירים ומובילים, אנשי הון סיכון, תעשייה, צבא ועוד.
בהמשך, לפי החשד, העבירו החשודים את כספי המשקיעים, בהם זוהר גילון, אסף לפידות, ערי סטימצקי, שולה רקנאטי ובן זוגה לשעבר גדעון שיכמן, לחשבונות בנק שונים באמצעות חברות קש, הלבינו אותם ועשו בהם שימוש לצרכיהם הפרטיים - כשאין כל טכנולוגיה או שיתופי פעולה כפי שהובטח להם. ההוכחות שהוצגו עבור המשקיעים התבססו בעיקר על תכתובות מייל עם נציגה לכאורה של חברה שותפה ביפן.
חברת חקירות בינלאומית שנשכרה מצד המשקיעים החשדנים גילתה שהחברה היפנית נרשמה סמוך להקמה של החברה הישראלית, ובבדיקה נוספת התגלה כי בעל המניות היחיד בה הוא בן לאב ישראלי המתגורר ביפן, שבעבר התגורר בשכנות לאחד החשודים.
באחד המקרים דרש אחד המשקיעים להיפגש עם אחד היפנים שהתנהל כביכול מול ראשי החברה, והחוקרים שעקבו אחרי אחד מהם גילו שהוא נפגש עם אותו ישראלי ומתכנן כיצד לביים פגישה עם אחד מעובדיו, שכאמור אין לו כל קשר לפיתוח הטכנולוגי או לחברה. גם בביקור במעבדות שנטען שנעשה בהן הפיתוח החדשני - התגלה לא יותר ממפעל כיסאות רכב של טויוטה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
(צילום: shutterstock)
מדובר בחקירה סמויה שניהלו חוקרי יאח"ה במשך למעלה משנה, בשיתוף כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר), פקיד שומה חקירות ת"א ברשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי של פרקליטות מיסוי וכלכלה ת"א. במהלך החקירה נאספו ראיות לכאורה לביצוען של עבירות הלבנת הון, עבירות מס קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על חוק מע"מ, עבירות על חוק חדלות פירעון ושיבוש הליכי חקירה.
היום, עם מעבר החקירה לשלב הגלוי, פשטו שוטרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 על בתיהם של החשודים, עצרו אותם, ערכו חיפושים ולפי המשטרה תפסו ממצאים שרלוונטיים לחקירה.