פיצוץ גדול התרחש אמש (שישי) במחנה הפליטים בורג' א-שמאלי בעיר צור, שבו מחסני נשק של ארגון חמאס. כלי תקשורת בלבנון דיווחו על נפגעים כתוצאה מהפיצוץ, וייתכן שבהם גם הרוגים, אף שמקור ביטחוני במדינה שלל זאת בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס. רכבי הצלה של ארגון חיזבאללה הוזעקו לסייע בפינוי נפגעים מהאתר.
רשת "אל-ערביה" דיווחה מפי עדי ראייה כי המחסן של חמאס שהתפוצץ הכיל רקטות ופצצות. לפי דיווח בלבנון, השריפה החלה במתקן לאחסון דלק, ומשם האש עברה למסגד סמוך שבקומת המרתף שלו אוחסנו אמצעי לחימה של חמאס. על פי הדיווחים, המסגד נהרס, ונזק נגרם גם לבתים ועסקים סמוכים.
פיצוצי משנה נשמעו גם מספר דקות אחרי שהאש פרצה במקום. צבא לבנון כיתר את האזור הסמוך לאתר שבו התרחש הפיצוץ ומנע כניסה ויציאה. ברויטרס דווח כי בניגוד לדיווחים הראשוניים בסוכנות הידיעות הרשמית של לבנון NNA, לא היו הרוגים כתוצאה מהפיצוץ. ברויטרס צוטט גם גורם ביטחוני בלבנון שלא הזדהה, וטען כי כתוצאה מהפיצוץ נפצעו 12 בני אדם.
7 צפייה בגלריה
פיצוץ בצור
פיצוץ בצור
הפיצוץ בצור
7 צפייה בגלריה
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בלבנון
כוחות הצלה באזור הפיצוץ
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בצור
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בשנים האחרונות הקים חמאס בחשאי שלוחה לזרוע הצבאית שלו על אדמת לבנון, שנועדה לייצר לישראל חזית נוספת - במקרה של עימות צבאי מול עזה. טבילת האש של הכוחות נערכה במבצע שומר החומות, במהלכו ירו אנשי השלוחה בלבנון רקטות לעבר הצפון.
ההחלטה על הקמת השלוחה הצפונית נפלה בשנת 2014, בעקבות מבצע צוק איתן, שבו מצאה את עצמה הנהגת חמאס בעזה כשהיא בודדה במערכה מול ישראל, ללא סיוע צבאי מבחוץ. כך נסללה הדרך להקמת כוח צבאי על אדמת לבנון שיהיה חלק אינטגרלי מהארגון וכפוף לו. כפרויקטור של המהלך, מי שפיקד והכווין את הקמת השלוחה, מונה סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, המדלג בין קטאר, טורקיה ולבנון.
7 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בעזה
מצעד צבאי בעזה
יפתחו חזית מלבנון? פעילים צבאיים של חמאס
7 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
מפקד על השלוחה החדשה. סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי
(צילום: AP)
בשלב הראשון הוחלט לבנות כוח צבאי שמטרתו להטריד את ישראל באמצעות ירי רקטות משטח לבנון ובכך למעשה לייצר לה זירה נוספת. חמאס הבין כי לא מדובר במהלך משנה מאזן, אלא בכלי שיאפשר לו להסיט את תשומת הלב של ישראל במהלך עימות בעזה.
לטובת הקמת הכוח הצבאי החדש גויסו פעילים פלסטינים שמזוהים אידיאולוגית עם הארגון וחיים בלבנון, בעיקר סביב צור. מספרם של הפעילים מוערך בכמה מאות, והם פועלים בחשאיות, תחת כיסוי אזרחי. בצור שוכן כיום גם מרכז השלוחה, אולם נראה כי יש לה בסיסי פעילות גם במקומות אחרים בלבנון. המבנה הארגוני ביחידה החדשה היררכי ומסודר. היא אמנם נמצאת בקשר עם חמאס עזה, אך אינה כפופה לו ישירות ומקבלת את הפקודות מהנהגת חמאס בחו"ל בלבד.
את ההדרכות וההכשרות בייצור ובשיגור רקטות קיבלו פעילי שלוחת חמאס בלבנון מגורמים איראניים והם עוסקים כיום בעיקר בייצור עצמי של רקטות לטווחים של עשרות קילומטרים. את הפעילות הם מממנים, בין היתר, באמצעות הברחות וסחר בסמים. על פי החזון של חמאס, בעתיד אמורה היחידה להחזיק גם באמצעים מתקדמים יותר כמו כלי טיס בלתי מאוישים.
מערך הכוחות בשלוחה החדשה של חמאס בלבנון
ארגון חיזבאללה מודע כמובן לפעילותה של שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון וגם העניק אור ירוק להקמתה. אבל מבחינת יחסי הכוחות בין הארגונים יש לחיזבאללה היכולת להטיל וטו על השלוחה במידה שהוא לא מאשר ירי שלה משטח לבנון. בישראל לא ייחסו תחילה משמעות יתרה לכוח החדש. עם זאת, בעקבות ירי הרקטות שביצעו אנשיו במהלך המבצע האחרון ברצועה החלה מערכת הביטחון לעקוב ביתר תשומת לב אחר פעילותו.
החשש העיקרי כיום הוא מירי של כמות רקטות גדולה של השלוחה הצפונית במהלך הסלמה צבאית בעזה, צעד שיחייב תגובה ישראלית חזקה בלבנון ועלול לגרור גם את חיזבאללה לזירה. התרחיש הגרוע ביותר כולל פתיחת מערכה נוספת בזירה הצפונית, שישראל וחיזבאללה לא היו מעוניינות בה כלל. החשש הפך לריאלי אחרי שחמאס ירה שתי רקטות מלבנון ביולי, שאחת מהן יורטה בידי כיפת ברזל והשנייה נפלה בים ‑ למרות שחיזבאללה לא אישר את הירי ולא עודכן אודותיו.
פורסם לראשונה: 21:47, 10.12.21