מליאת הכנסת דנה הבוקר (חמישי) בהשבעת הממשלה ה-37, שבראשה יעמוד יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בפעם השישית. נתניהו פתח את הדיון בהצגת קווי היסוד של הממשלה, הרכבה וחלוקת התפקידים בין השרים - ובזמן הדיון הפריעו לו חברי האופוזיציה. נתניהו אמר כי לממשלתו יהיו שלוש מטרות מרכזיות: סיכול מטרתה של איראן לפתח נשק גרעיני, פיתוח תשתיות המדינה והרחבת הסכמי אברהם. מיד אחריו נאם ראש האופוזיציה המיועד יאיר לפיד, שאמר: "אנחנו מעבירים מדינה במצב מצוין, תשתדלו לא להרוס. אנחנו תכף חוזרים". ynet העביר את ההשבעה במשדר מיוחד עם כל הפרשנויות והריאיונות מהכנסת.

14 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו. שלוש מטרות מרכזיות
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בפתח נאומו של נתניהו נשמעו מחיאות כפיים סוערות במליאת הכנסת. בדרכו למליאה לקראת ההשבעה נשאל נתניהו על ידי ynet אם הממשלה תהיה טובה לכולם - והשיב: "מדויק". המליאה סערה כבר בפתיחת הדיון, עם קריאות שונות מצד נציגי האופוזיציה המיועדת - ובהן "חלש" לנתניהו. הוא השיב להם: "מי אתם שתחנכו אותנו?". בזמן שהציג את שרי הממשלה, הודיע נתניהו על מינויו של השגריר לשעבר בארה"ב רון דרמר לשר לעניינים אסטרטגיים.
"בארבע השנים הבאות נפעל שישראל תהיה מעצמה עולמית, משגשגת וחזקה, שקיומה לא מוטל עוד בספק", אמר נתניהו בפתח דבריו. "לשם כך עלינו לבצע שלוש משימות: הראשונה, לסכל את מאמצי איראן לפתח ארסנל של פצצות גרעין, שיאיימו עלינו ועל העולם כולו. נבטיח את העליונות הצבאית של ישראל במרחב הסובב אותנו. המשימה השנייה היא לפתח את תשתיות המדינה, כולל לפתח רכבת בזק שתיסע במהירות של מאות ק"מ בשעה ותחבר את המדינה מקריית שמונה עד אילת ובכך תשלים את מהפכת התחבורה שהתחלנו בעשור הקודם. המשימה השלישית היא להמשיך להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי".
14 צפייה בגלריה
במליאת הכנסת
במליאת הכנסת
האופוזיציה המיועדת בכנסת. כבר בפתח הדיון: 5 ח"כים הוצאו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
14 צפייה בגלריה
דודי אמסלם במליאת הכנסת
דודי אמסלם במליאת הכנסת
ח"כ אמסלם, היום במליאה. כרגע - מחוץ לממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
14 צפייה בגלריה
ישראל כץ  במליאת הכנסת
ישראל כץ  במליאת הכנסת
ישראל כץ. שר החוץ ברוטציה עם אלי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
נתניהו הוסיף: "אני לא צריך לשמוע את הצעקות שלכם כדי לדעת שיש בינינו אי-הסכמות. יש בינינו הסכמה רחבה על רוב המשימות והאתגרים, אם כי בפירוש לא על כולם. אני שומע את הקינות הקבועות על סוף המדינה, קץ הדמוקרטיה. להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, זה מהותה. משטר דמוקרטי נבחן קודם כל בנכונות של הצד המפסיד לקבל את הכרעת הרוב. בדמוקרטיה מסודרת, מכבדים את כללי המשחק. ראינו זאת עכשיו רק במסגרת אחרת, במשחקי המונדיאל. אוהדי צרפת היו מאוכזבים כמוכם אבל קיבלו את התוצאה, אפילו מחאו כפיים לנבחרת ארגנטינה".
לדברי נתניהו, "אני יודע שאתם לא תמחאו כפיים, אבל כן מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר ותפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת. ובדמוקרטיה לא מטפסים על גדרות הפרלמנט או הקפיטול ולא על גדרת הכנסת". במהלך הצגת קווי היסוד - הוצאו מהדיון שישה חברי כנסת מהאופוזיציה המיועדת. בזמן נאומו של לפיד הוצא יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה מהמליאה.

לפיד: "העברת מקל - לא בלב שקט"

ראש האופוזיציה המיועד יאיר לפיד אמר בפתח נאומו כי "השבעת הממשלה היא העברת מקל בלב לא שקט, אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. מן הראוי לתת לכנסת ישראל ולאזרחים דוח מסודר על מצב המדינה. אני רוצה להביא בפני הכנסת את הנתונים העובדתיים על מה שעשתה הממשלה, תחילה בהובלת נפתלי בנט, שזה הרגע לשלוח לו מכאן תודה גדולה. ראש הממשלה הנכנס אמר שהמשימה הראשונה היא בלימת ההתעצמות האיראנית - אני מסכים איתו. עסקנו בה הרבה. הממשלה שלנו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם גרעין עם איראן".

14 צפייה בגלריה
במליאת הכנסת
במליאת הכנסת
השרים המיועדים סמוטריץ' ובן גביר. לפיד עקץ את השר המיועד לביטחון לאומי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
14 צפייה בגלריה
במליאת הכנסת
במליאת הכנסת
לפיד. "אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
14 צפייה בגלריה
במליאת הכנסת
במליאת הכנסת
גנץ ואוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לדברי לפיד, "במהלך הכהונה שלנו ישראל ביצעה שורת פעולות גלויות וחשאיות כדי למנוע את התעצמות האיראנית. הגברנו את המאמץ למנוע התבססות איראנית בסוריה, אבל ידה הארוכה של ישראל הגיעה גם הרחק מעבר. לא הסכמנו לפתיחת קונסוליה אמריקנית במזרח ירושלים. לא הסכמנו לתת לאמריקנים זכות וטו על פעולות". לפיד הוסיף כי ממשלתו "הניחה יסודות להצטרפות סעודית מלאה להסכמי אברהם", ואמר כי "הפרטים החסויים יועברו לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו - אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך".
לפיד גם עקץ את השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהבטיח כי ישנה את הוראות הפתיחה באש. "היות ששמענו הרבה דיבורים לא מבוססים בנושא, הוראות הפתיחה באש ברורות לכל חייל בצה"ל: אם מישהו מנסה להרוג אותך, תהרוג אותו", אמר לפיד. "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצוין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות ביטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תכף חוזרים".

סמוטריץ': "זו הולכת להיות ממשלת חלומות"

לאחר נאומי ראש הממשלה המיועד נתניהו וראש האופוזיציה המיועד לפיד עלו לנאום נציגי הסיעות. שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, אמר: "חבריי השרים, נהדרים אחד אחד, זו הולכת להיות ממשלת חלומות שבאמת יהיה כיף לעבוד בה עם כל אחד מכם".
סמוטריץ' הזכיר בפתח דבריו את הרב חיים דרוקמן שהלך לעולמו בשבוע שעבר, וציין עוד: "מאז ומעולם עם ישראל ידע להתאחד סביב מלחמות, סביב קושי ואסונות. אנחנו מקימים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל". לדבריו, "העם בישראל חכם ומבין שקמפייני ההפחדה הנבזיים אין בהם אמת. נשרת את כולם באחריות ומתוך תחושת שליחות לכל אחד. מבקש שתעשו דליט ותמחקו את החודשיים האחרונים. אנחנו יוצאים לדרך חדשה ומלאה תקווה".

שר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף פתח את נאומו במליאה בברכת "זה היום עשה השם נגילה ונשמחה בו". לאחר מכן אמר: "נפעל למען כל אזרחי ישראל. אינני מאמין באפליה. אני מאמין בסובלנות ושיתוף פעולה. עיני העולם והדור הצעיר נשואות אלינו. ויכוחים וחילוקי דעות הם לגיטימיים, אך יש דרך מכובדת ומנומסת לנהל אותם. בואו נחיל על עצמינו נורמות של כבוד הדדי. אני פונה לכל אזרחי ישראל ויושבי הבית (הכנסת - ס"ח) החוששים מהממשלה החדשה - ומשגר מסר של פיוס, אחווה ורעות. אנחנו מכבדים אתכם".
לפני כן נאמה ח"כ אורנה ברביבאי, שהשיבה לנתניהו שאמר כי סיעות האופוזיציה המיועדת לא קיבלו את תוצאות הבחירות. "אנחנו בהחלט מכבדים. אנחנו לא מקבלים את מה שאתם מתכננים לעשות בשם זה שזכיתם בבחירות", היא אמרה. "במו עיניי יכולתי לראות לאן המדינה הזו הולכת. עוד מעט יתמנה פה יו"ר כנסת להט"ב, שלצערי לא שמעתי אומר מילה על פוטנציאל הפגיעה באוכלוסייה. אנשים חוששים מהממשלה הבאה".
ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי עקץ את חברי הקואליציה המיועדת שמחאו כפיים לנתניהו. "אנחנו הופכים את הבית הזה לשכונה. אני גדלתי במדינה שבה מחאו כפיים למנהיג בערך כל דקה, אני לא רוצה לחזור למדינה הזו. אתם מכירים את תקנון הכנסת. עומדים במליאת הכנסת ומוחאים כפיים רק באישור מפורש של יו"ר הישיבה, באירועים מיוחדים. כשיש כאן אורחים. מה ראינו כאן? כל מילה של מנהיג צריכה להיות מלווה במחיאת כפיים? לאן נגיע?", הוא אמר.
14 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
אלקין. "כל מילה של מנהיג תלווה במחיאות כפיים?"
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ יואב בן צור, שיתמנה לשר במשרד הרווחה, אמר כי "לממשלה היוצאת מגיעה מילה טובה. למדנו ממנה איך לבצע דברים ללא היסוס, במהירות. אנחנו מבקשים לומר להם תודה על התקדימים שיצרו וניעזר בהם בממשלה החדשה. נפעל לתקן את כל הדרוש בתחומי הדת והפערים החברתיים, תחומי יוקר המחייה שגאה באופן נוראי. נפעל לתיקון הפגיעה בסטטוס קוו שכורסם ללא הרף, ונפעל נגד גילויי הסתה וגזענות גלויים וסמויים שמכוונים כלפי הציבור הדתי והחרדי".
ח"כ משה גפני מיהדות התורה נאם גם הוא בדיון, ואמר כי "אני פונה לציבור המסורתי שאיתו אני שנים רבות בכנסת. אני רוצה שתהיה פה יהדות. לא הולך להשתנות דבר. אנחנו היינו בשלטון הרבה פעמים. הייתי בעמדה כלכלית בכירה במדינה, דאגתי לכולם. אני מבטיח - אם אמשיך להיות יו"ר ועדת הכספים, לא יהיה שינוי. נעבוד בשביל האיש בנהריה, בטבריה, ובאופקים".
14 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עבאס. "מקבלים את הכרעת הרוב, אבל אי אפשר להתעלם"
(צילום: EPA)
יו"ר רע"מ מנסור עבאס נאם בדיון בערבית בעיקר, והאשים בין היתר את חד"ש-תע"ל בפיזור הכנסת - ובחזרת נתניהו לשלטון. "הממשלה המיועדת גיבשה מדיניות בצורה מטורפת ביותר. קראתי את ההסכמים הקואליציוניים. 20% מהחברה הערבית לא נמצאת שם וחלק מהסעיפים שם באים להסית. הקשבתי לדברי בן גביר על כאב היהודים שסובלים. אני לא יכול להתווכח, אבל זה כלום לעומת החברה הערבית. 110 נרצחים בשנה האחרונה. אנחנו נושאים באחריות. רע"מ שילמה מחיר יקר. אנחנו מעוניינים שהוועדה לענייני החברה הערבית תמשיך להתקיים ותיתן ביטוי מיוחד לכלל הנושאים, כדי שנוכל לקחת גם חלק. אנחנו מקבלים את הכרעת הרוב, אבל בכל זאת אי אפשר להתעלם מהפערים שיש במדינת ישראל".
יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה, שעלה לנאום אחרי עבאס, אמר כי "היום אנחנו כבר לא במדרון חלקלק, אלא בנפילה חופשית - התרסקות. היום מושבעת ממשלה אפלה, משטר אפל. הפשיסטים בונים על זה שנרכין ראש ואולי נכתוב פוסט. זה שנים שהדמוקרטיה הישראלית הייתה הסנה הבוער של הציונות הלבירלית. סוג של נס, דמוקרטיה שנשרפת אך אינה נאכלת. הדמוקרטיה שרדה עשרות שנות פשעי מלחמה. מי שלא עצר את בן גביר בקריית ארבע - קיבל אותו בקריה. אחרי שנים של אטימות, הגיע הרגע להסתכל על המציאות. צריך לוותר על העליונות כדי לנצח את הפשיזם. הם הכי מפחדים מאיחוד המאבקים שלנו".
14 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מעוז. "אין דבר שמכוון נגד אנשים ספציפיים. הרשימות - חומרי הסברה"
(צילום: רויטרס)
יו"ר נעם אבי מעוז התייחס בנאומו במליאה לראשונה לרשימות סימון הלהט"ב ורשימות ה"שמאלנים" במשרד המשפטים שפורסמו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות": "באופן מכוון ומרושע מנסים לצייר אותי כמי שנלחם ונאבק נגד פרטים כאלה או אחרים. הסערה התורנית הייתה הגילוי המרשיע על הרשימות השחורות כביכול, כאילו עוד רגע מתחילים טיהורים סטליניסטיים או לפחות רדיפה בנוסח המקרתיזם. המציאות שונה והפוכה ב-180 מעלות. מדובר בחומרי הסברה למעבירי חוג בית, שנלקחו מאתרים וכלי תקשורת, שבהם רוכזו נתונים כדי להראות השפעה במערכות ציבוריות שונות".
מעוז טען כי "בשביל להכתים את הממשלה גורמים בתקשורת מוכנים לעשות הכול, כולל שקרים, הכפשות והוצאת דברים מהקשרם או בקיצור לעשות דמונזיציה, שיימינג ודה לגיטימציה. אין שקר גדול מזה. בעשייתי הציבורית, ובהתבטאויותיי, אין שום דבר שמכוון נגד אנשים ספציפיים, גם אם כואב לי על מי שחי ופועל באופן מנוגד לתורה. זו הסיבה שאצביע לאמיר אוחנה. הביקורת שלי על האידיאולוגיה, האג'נדות והארגונים".

השרים, ואלה שנותרו בחוץ

לפי סדר הדיון שאושר אתמול בוועדה המסדרת, כעת מתקיים דיון של כלל הסיעות במשך שעתיים. עוד שעה וחצי יוקדשו לנאומי סיעות האופוזיציה, ואז יתקיים סיכום של דובר מטעם הקואליציה. לקראת השעה 16:00 תתקיים הצבעה על בחירת יו"ר הכנסת, תפקיד שאליו יתמנה אמיר אוחנה, ולאחר מכן תתקיים הצבעה על הבעת אמון בממשלה והצהרת אמונים של ראש הממשלה והשרים.
סוגייה שנפתרה רק עם כניסתו של נתניהו למליאה היא מי יכהן שר החוץ: לפי המתווה שאליו הגיע נתניהו עם חברי הכנסת אלי כהן וישראל כץ, כהן ישמש שר החוץ שנה, ובאותה העת יהיה כץ שר האנרגיה. לאחר מכן ימונה לשר החוץ לשנתיים. דני דנון ודוד אמסלם נשארו מחוץ לשולחן הממשלה כרגע. תחילה גם גילה גמליאל לא הוזכרה בהצגת הממשלה, אבל כשעתיים לאחר נאום נתניהו הוכרז כי נמצא לה תפקיד: שרת המודיעין. כיוון שהמינוי הוכרז רק אחרי הצגת הממשלה, הוא יובא לאישור הכנסת ביום שני הקרוב. במקביל, הודיע נתניהו כי ימנה את יוסי שלי למנכ"ל משרד ראש הממשלה ואת יוסי פוקס למזכיר הממשלה.
בתפקידים הבכירים בממשלה יכהנו יואב גלנט שימונה לשר הביטחון, בצלאל סמוטריץ' שימונה לשר האוצר ושר במשרד הביטחון שיהיה אחראי על המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אריה דרעי שימונה לשר הפנים ושר הבריאות - שני התיקים יחד, ואיתמר בן גביר שימונה לתפקיד השר לביטחון לאומי.
אמש החל נתניהו להודיע על חלוקת התיקים בליכוד - מפלגתו - והוא המשיך להיפגש עם בכירי המפלגה לאורך הערב והלילה. לתפקיד שר המשפטים ימונה יריב לוין, אבי דיכטר ימונה לתפקיד שר החקלאות, ושלמה קרעי לתפקיד שר התקשורת. בהמשך קיבלו מירי רגב את תיק התחבורה ואופיר אקוניס את תיק המדע, החדשנות והטכנולוגיה, משרדים ששניהם כיהנו בהם כבר בעבר. מיקי זוהר ימונה לתפקיד שר התרבות והספורט, עידית סילמן תהיה השרה להגנת הסביבה, ועמיחי שיקלי שר התפוצות והשוויון החברתי. ניר ברקת יכהן לראשונה בתור שר ויקבל לידיו את תיק הכלכלה. גלית דיסטל-אטבריאן תכהן כשרה ללא תיק במשרד ראש הממשלה, וסמכויותיה יוגדרו בהמשך.
14 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
אדלשטיין. הוא, אמסלם, דנון וגמליאל - כרגע מחוץ לממשלה
(צילום: דנה קופל )

בחלק מהמשרדים - כמו בביטחון, בחינוך וברווחה - יכהנו שני שרים. ברווחה גם תהיה רוטציה, וכך גם באוצר. ח"כ יולי אדלשטיין, שהודיע בין היתר על ריצה נגד נתניהו לראשות הליכוד בפריימריז אבל ויתר בסופו של דבר, נותר מחוץ לממשלה אחרי שנבחר בפריימריז למקום ה-18: במפגש עמו הציע לו נתניהו את תפקיד יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת. לא נמסר אם אדלשטיין הסכים למינוי, ובניגוד למפגשים אחרים - לשכת נתניהו לא פרסמה תמונה של השניים יחדיו.
במקביל, לכנסת הגיעו כ-200 פעילי שמאל, חלקם מהארגונים השונים שלקחו חלק במחאות בלפור מול מעון ראש הממשלה בתקופת כהונתו של נתניהו. המוחים התכנסו ברחוב קפלן, סמוך לכיכר הכנסת, למחאה נגד השבעת הממשלה ומולם נפרסו כמה עשרות שוטרים ולוחמי מג"ב עם פרשים ומכת"זית. אל המפגינים יצאו ח"כים מהאופוזיציה המיועדת וגם ליהיא לפיד, רעייתו של ראש האופוזיציה המיועד.
14 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
המחאה מחוץ לכנסת, היום
(צילום: עמית שאבי)
14 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
הפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
(צילום: עמית שאבי)
14 צפייה בגלריה
ליהיא לפיד בהפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
ליהיא לפיד בהפגנת מחאה מחוץ לכנסת ישראל
ליהיא לפיד עם המפגינים מחוץ לכנסת
(צילום: עמית שאבי )
אתמול גם פורסמו קווי היסוד שלה וכל ההסכמים הקואליציוניים - שאינם מחייבים משפטית, אחרי שהוגשו לכנסת. לפי הסעיף הראשון בקווי היסוד, אולי החשוב מכל לחלק מהשותפות הקואליציוניות, "לעם היהודי זכות בלעדית ובלתי ניתנת לערעור על כל מרחבי ארץ ישראל. הממשלה תקדם ותפתח את ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל בגליל, בנגב, בגולן וביהודה ובשומרון".
בקווי היסוד נכתב עוד כי ממשלת נתניהו "תפעל לביצור הביטחון הלאומי ולהקנות ביטחון אישי לאזרחים תוך מאבק נחרץ באלימות ובטרור; תפעל להמשך המאבק נגד תוכנית הגרעין של איראן; תחזק את מעמד ירושלים; ותפעל לקידום השלום עם כל השכנות תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים, ההיסטוריים והלאומיים של ישראל".
פורסם לראשונה: 10:52, 29.12.22