הכפשה ברשתות החברתיות והעונש בצדה: בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי איש התקשורת והעיתונאי יוסי דואק ישלם פיצויים של יותר ממיליון שקלים בגין הוצאת לשון הרע נגד צבי (ציקי) אבישר, חבר מועצת העיר קריית מוצקין ויו"ר האופוזיציה בעיר - סכום הפיצויים הגבוה ביותר שנפסק בישראל בגין עבירת לשון הרע. במקביל, נקבע כי גם אבישר מצדו פרסם הכפשות נגד דואק, שלזכותו נפסקו פיצויים בסך 60 אלף שקלים - שינוכו מהסכום שישלם לאבישר.
מדובר בתביעה ובתביעה שכנגד שהוגשו לפי חוק איסור לשון הרע ברשת החברתית פייסבוק. אבישר טען כי פרסומיו של דואק בפייסבוק הנוגעים לו בוצעו במסגרת קמפיין הכפשה שנוהל נגדו בין 2016 ל-2018, והיוו חלק מקמפיין הבחירות של ראש העיר קריית מוצקין, חיים צורי, שנגדו התמודד אבישר. בתביעת הנגד טען דואק ל-26 פרסומים שאבישר פרסם נגדו, אך לבסוף צמצם את תביעתו לשישה פרסומים בלבד, שלטענתו הוכח שאבישר אחראי לפרסומם.
2 צפייה בגלריה
צבי (ציקי) אבישר, יו"ר האופוזיציה בעיר קריית מוצקין
צבי (ציקי) אבישר, יו"ר האופוזיציה בעיר קריית מוצקין
"היקף ועוצמת הרעל שהופץ נגדי ונגד הקרובים לי היה חסר תקדים". צבי אבישר
(צילום: ראובן קפוצינסקי)
באמצעות עו"ד יאיר אבני, אבישר טען כי דואק היה אחראי לפרסומים מכפישים אודותיו באמצעות חשבונות פייסבוק פיקטיביים של אנשים שאינם קיימים, כשהבולטים שבהם הם: בני מור, אסתי בר לב, פנחס אדר, פיני אדר, אורית סהר, אושר הפללו, שמוליק תמירי, שרה 6 אינסאו וירון עוז. הפרסומים נעשו תחילה בשתי קבוצות פייסבוק פופולריות שפעלו באותה עת, ובהמשך בקבוצות נוספות. טענתו של אבישר התמקדה בכך שבעת שפורסמו ההכפשות הוא התמודד כאמור לראשות העיר קריית מוצקין בבחירות בשנת 2018, ולפיכך מדובר בפרסומים נגד איש ציבור.
שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, מנחם רניאל, ציין בפסק הדין כי החליט לבחון את הפרסומים נגד אבישר על ידי חלוקתם לקבוצות על פי תוכנם: פרסומים הנוגעים לעבודתו של אבישר בעיריית קריית מוצקין, פרסומים המייחסים לאבישר עבירות פליליות, חקירות במשטרה, ניצול מעמדו ושימוש בכספי עמותה, ולבסוף פרסומים אישיים כלפי אבישר ומשפחתו.
בכמה פרסומים, שהועלו לפייסבוק על ידי פרופילים שונים, נכתב בין היתר: "צי..ציק...ציקי אבישר. המסיכה מעל פניו נפלה... האיש מונע על ידי נקמה, לאחר שמעל בתפקידו ועקב כך נזרק בבושת פנים מעבודתו בעיריית קריית מוצקין, הוא מנסה לנקום בכל דרך בעירייה, בעומד בראשה, ובתושבי העיר (אליה בא מירושלים רק לצורך עבודתו, וגר בה שלוש שנים בלבד). זהו צבי "ציקי" אבישר - הוא אדם מר נפש ומחרחר ריב. הוא מנסה לנקום ולהזיק. זה פרצופו האמיתי. בושה וחרפה! רוצים לראות כמה באמת הוא סמרטוט? חפשו ב-Youtube 'ערבי מכה יהודי במרפאת קופת חולים'. היהודי העלוב והחלשלוש בסרט שחוטף מכות ולא מחזיר זה הוא, צבי "ציקי" אבישר".
על פרסום זה כתב השופט: "משמעות הפוסט לאדם הסביר היא שאבישר הוא אדם צבוע או שקרן המונע מנקמה בלבד. כמו כן, מיוחסת לאבישר מעילה בתפקידו בעיריית קריית מוצקין, שבעקבותיה פוטר בבושת פנים, וזו הסיבה לנקמה בעירייה ובעומד בראשה. פרסום על פיטוריו של אדם, קל וחומר עקב מעילה בתפקידו, מטרתו היא להשפיל אדם בעיני הבריות ולפגוע במשלח ידו או במקצועו".
2 צפייה בגלריה
חיים צורי עם סנגוריו עורכי הדין תמי אולמן ויוובל זמר
חיים צורי עם סנגוריו עורכי הדין תמי אולמן ויוובל זמר
אבישר טען כי דואק הוא "הדומיננטי בחבורת היחצ"נים של ראש העיר". חיים צורי בבית המשפט
(צילום: ליאור אל-חי)
השופט הוסיף כי לא הוכח שאבישר פוטר מעבודתו בעיריית קריית מוצקין או מעל בתפקידו ועל כן אין מדובר בפרסום אמת. "בהמשך הפוסט מכונה אבישר 'סמרטוט' ו'היהודי העלוב והחלשלוש', כינויי גנאי שמטרתם לבזות וללעוג לאבישר".
בפרסום אחר שפורסם על ידי "בני מור" מופיעה תמונה ערוכה של אבישר לצד גברים בלבוש חושפני וכן תמונתה של אשתו ולצדה נכתב: "איילת אבישר על ציקי בעלה: 'כשהוא יצא מהארון, גם אני אצא מהארון'". "מדובר בשלושה פרסומים זהים הרומזים על נטייתו המינית כביכול של אבישר, תוך הצגת תמונות שמטרתן ללעוג לו ולהשפילו והם לשון הרע", כתב השופט רניאל בפסק הדין.
פוסט נוסף כלל הצגת תמונת אשתו של אבישר עם הכיתוב: "אבישר איילת מתבלבלת ושואלת: איך חגג ומה בדיוק עשה ציקי בעלה במשך שבועיים בשטוקהולם?" על כך כתב השופט: "הפרסום מרמז על בגידה כביכול של אבישר באשתו ומטרתו פגיעה וביזוי אבישר ברמה אישית ביותר".
בכתב ההגנה שלו טען דואק כי ככל שיקבע שהוא קשור לפרסומים, עומדת לו הגנת אמת הפרסום או הבעת דעה על איש ציבור. עם זאת, השופט ציין כי בסיכומיו זנח דואק את טענתו להגנת אמת בפרסום, וטען אך ורק להגנה שהפרסום היה הבעת דעה. "בחינת הפרסומים שפורסמו על ידי דואק באמצעות הפרופילים הפיקטיביים מלמדת על פרסום שיטתי וחסר ביסוס עובדתי, החוזר על עצמו בווריאציות שונות, כשחלק מהפרסומים עוסקים בעניינים אינטימיים ורגישים בחייהם הפרטיים של אבישר ומשפחתו", כתב השופט רניאל.
עוד כתב השופט: "הפרסומים פורסמו בתקופת הבחירות לראשות עיריית קריית מוצקין כדי לפגוע בתדמיתו של אבישר בפני הציבור הבוחר, בלי לבחול במילים. הפרסום באמצעות מספר פרופילים הגדיל את תפוצת הפרסומים. חלק מהם פורסמו על ידי דואק בדפים ממומנים על מנת שיופצו בצורה רחבה ורבה יותר ויגיעו לכמה שיותר קוראים. לכך יש לצרף את תוכנם הבוטה, המכפיש והפוגע של הפרסומים שפורסמו על פני כשנתיים. כל אלה מבטאים בצורה מובהקת את חוסר תום ליבו של דואק ואת כוונתו לפגוע באבישר בפרסומם".
מנגד, השופט רניאל קבע כי גם אבישר פרסם פוסטים מכפישים אודות דואק, שאותו הגדיר כ"איש הפרסום הקרייתי יוסי דואק. דמות צבעונית, מושחתת ורבת פנים. האיש שהפיק במשך שלושה עשורים את המגזין החודשי עם 'הבחורה שבשער'. דואק כמובן אינו היחיד אבל הוא הדומיננטי בחבורת היחצ"נים שאסף סביבו ראש העיר חיים צורי".
השופט קבע כי על דואק לשלם לאבישר פיצויים בסך 1,050,000 שקלים, בקיזוז הפיצוי לפי התביעה שכנגד, בסך 60 אלף שקלים. עוד נקבע כי דואק ישלם לאבישר את אגרות התביעה, וכן שכר טרחת עורך דין בסך 117 אלף שקלים.
עו"ד יאיר אבניעו"ד יאיר אבני
בתגובה לפסק הדין אמר אבישר ל-ynet כי "היקף ועוצמת הרעל שהופץ ברשתות החברתיות בקמפיין הבחירות של חיים צורי, נגדי ונגד הקרובים לי, היה חסר תקדים ברמה הארצית וברמה המוניציפאלית. אל מול מתקפה שכזאת אסור לשבת בחיבוק ידיים. ברמה הארצית, אין לי ספק שפסק הדין הזה יהווה תמרור אזהרה לכל אותם שכירי חרב שנרתמים ליטול על עצמם משימות פסולות של ערב קמפיין בחירות. ברמה המקומית, אני בטוח שתושבי קריית מוצקין יבטאו את סלידתם מהתרבות הפוליטית האלימה הזאת, וייצאו לקלפי כדי להצביע בעד שינוי ותקווה לעיר".
את תגובתו של יוסי דואק לא ניתן היה להשיג.