השחקן זוכה פרס ישראל חיים טופול, שנפטר בחודש שעבר, השתמש במעמד ה-VIP שלו בחו"ל בשנות ה-70 וה-80 כדי לסייע למוסד. כך נחשף הבוקר (חמישי) ב"הארץ". בנו, עומר טופול, הוסיף בשיחה עם ynet כי "אבא היה חבר של רפי איתן ושל איש המוסד צבי מלחין, והם הסתייעו בו כשהיו צריכים. הסטטוס שלו בשנים ההן היה של כוכב בינלאומי, וזה אפשר לו להיכנס לכל מקום שרק רצה. הייתה לו האפשרות להעביר מסמכים ולצלם דברים מבלי שאף אחד ישאל שאלות".
עם זאת, בנו של השחקן הידוע ציין: "אני יודע שהוא סייע בהעברות של מסמכים ובפעולות דומות, אך לא מדובר בפעולות נועזות של ג'יימס בונד או משהו בסגנון".
3 צפייה בגלריה
טופול ב-1968
טופול ב-1968
טופול ב-1968
(צילום: דן הדני, מתוך אוסף IPPA, הספרייה הלאומית)
3 צפייה בגלריה
ילדיו של טופול מקריאים קדיש בלוויית אביהם, חיים טופול
ילדיו של טופול מקריאים קדיש בלוויית אביהם, חיים טופול
ילדיו של טופול מקריאים קדיש בלוויית אביהם, בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
עומר סיפר כי ברור לו ולאחיותיו, ענת ועדי, כי אביהם היה מעורב במשימות סודיות מטעם המוסד, גם אם הגדרת תפקידו אינה ברורה. שלושת הילדים העידו כי טופול נהג לטוס לחו"ל כשהוא נושא עמו מצלמה וטייפ זעירים, שהיוו את פסגת הטכנולוגיה באותן שנים.
עקב הצלחתו במחזה "כנר על הגג", טופול עבר להתגורר בלונדון, שם כיכב בדמותו של טוביה החולב במחזמר שהועלה בווסט אנד במשך שנים רבות. בתקופה זו, העידו בני המשפחה, טופול היה בן בית "בשלוחת המוסד בעיר", ושימש כמעין כיסוי עבור מבצעיו של מלחין: "הוא היה מגיע ללונדון וגר אצלנו, ואבא היה מסייע לו בכל מיני דברים שביקש לבדוק, כמו הסדרי אבטחה".
עוד תואר כי במקרה אחד טופול ומלחין נסעו לבירה אירופית כדי להתקני מכשירי ציתות בשגרירות של מדינה ערבית, שם נאלצו לקדוח בקיר משותף של דירה שנשכרה עבורם כדי להחדיר את המכשירים. רעש הקידוח משך את תשומת לבם של אנשי הביטחון של השגרירות, אך טופול ומלחין הציגו סיפור כיסוי של רופא שיניים ומטופל, באמצעות ציוד רפואי שהותקן בדירה מבעוד מועד. "צביקה תפעל את הציוד בתפקיד רופא השיניים, אבא פתח את הפה בתור המטופל, והמאבטחים השתכנעו מההצגה ועזבו את המקום", סיפר עומר.