4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט והכותל בירושלים
נפתלי בנט והכותל בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ, רפי קוץ)
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס היום (שישי) למחלוקת סביב הרחבה המשותפת בכותל המערבי ואמר כי "הכותל משמש בימים אלה לקמפיין פוליטי יזום, שגויס אליו כסף רב, במטרה לנגח את הממשלה. למה? כי מישהו העריך שזה יתפוס. אולי זה באמת יתפוס, אבל הנזק יהיה ענק".
4 צפייה בגלריה
כותל ירושלים מהומות עימותים עם נשות הכותל ספר תנ"ך תפילה הפגנה הפגנות
כותל ירושלים מהומות עימותים עם נשות הכותל ספר תנ"ך תפילה הפגנה הפגנות
"לא להיסחף בסערת רגשות בלי לבדוק את העובדות". העימותים בכותל בשבוע שעבר
(צילום: רפי קוץ)
4 צפייה בגלריה
כותל ירושלים מהומות עימותים עם נשות הכותל ספר תנ"ך תפילה הפגנה הפגנות
כותל ירושלים מהומות עימותים עם נשות הכותל ספר תנ"ך תפילה הפגנה הפגנות
(צילום: רפי קוץ)
4 צפייה בגלריה
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
(צילום: שלו שלום, TPS)
לדברי בנט, "הכותל המערבי, המקום האהוב כל כך, החשוב כל כך לכל יהודי, המקום שמאחד אותנו, דור אחר דור, ובפרט לאחר ששוחרר על ידי לוחמי צה“ל במלחמת ששת הימים. גם בתקופות של מחלוקת סוערת, אנחנו חייבים לשמור על איים של קדושה. דברים שבהם לא נוגעים".
"יש בעיה - פותרים אותה מתוך דיאלוג", הוסיף בנט. "לא עושים סקרים ומחליטים ללכת בכל הכוח על קמפיין מפלג על הכותל המערבי. פשוט לא. אני מבקש מכם - לפני שאתם נסחפים בסערת רגשות על משהו, תבדקו - מהן העובדות? האם מישהו מפעיל אתכם פה בעצם?".
ברקע הודעת בנט עומדת כוונת הממשלה להחיות את "מתווה הכותל", שנועד לאפשר לאנשי הזרמים הליברלים להתפלל כמנהגם במקום. מתווה זה נגנז על ידי הממשלה בתקופת שלטונו של בנימין נתניהו, בלחץ החרדים. רוב חברות הקואליציה מבקשות להתניע את המהלך, בהסכמת השר לשירותי דת, מתן כהנא. חד עם הצעדים הנוספים שמוביל השר בנושאי הדת והמדינה, הוא כבר מצליח לעורר זעם רב במפלגות הדתיות והחרדיות, עד שנראה כי העימותים ביום שישי האחרון בכותל היו רק קדימון למה שצפוי ברחבה בחודשים הקרובים.
רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית, אמרה בתגובה לדברי ראש הממשלה בנט: "התנועה המסורתית קוראת לראש הממשלה לאשרר בהקדם את מתווה הכותל שהוא עצמו יזם ודחף לפני שנים מספר. הדרך היחידה להילחם בקמפיין מסית ומפלג היא לא לתת לאלימים את מבוקשם, ולעשות הכול על מנת לקדם את ההסדר המבטיח כי כל יהודי בעולם יוכל להתפלל בדרכו בכותל המערבי".

מתווה הכותל, שאושר בממשלה ב-2016 והוקפא ב-2017, קובע כי האתר יורחב ויכלול שלושה מתחמים - עזרת גברים ועזרת נשים, הקיימות כבר היום ומוכרות כרחבה המרכזית, ועזרה נוספת לתפילה שוויונית ומעורבת. כבר כיום פועל מדרום לרחבת הכותל מתחם דומה, שמכונה "עזרת ישראל", אך הוא נסתר יחסית, אינו נגיש כמו הרחבה המרכזית ונתפס כחלק נפרד ממנה - ולכן נשות הכותל, ותנועות הרפורמים והקונסרבטיביים לא מקבלות אותו כפתרון קבע. דרישתן היא להכשיר ולפתח את המקום כך שחוויית הביקור באתר הקדוש תהיה כזו שניתן לבחור בין שלושה מתחמים לגיטימיים, שבכולם תנאים דומים. בנוסף הן מבקשות להקים גוף ממלכתי המנהל את הרחבה השוויונית שבו תהיה להן נציגות - מקביל לקרן למורשת הכותל המערבי הפועלת כיום, שבראשה עומד הרב שמואל רבינוביץ' החרדי.
העימותים בשבוע שעבר החלו סביב תפילת ראש חודש המסורתית שמקיימות במקום נשות הכותל. כל זאת, למרות שפוליטיקאים שהיו אמורים להגיע למקום - כמו הרב הרפורמי חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה, או אריה דרעי מש"ס ומשה גפני מיהדות התורה - ביטלו את הגעתם כדי להימנע מהלהטת הרוחות.
צד אחד של העימותים היו משתתפות המניין השוויוני ותומכיהן, המוחים נגד האיסור להכניס לרחבה ספר תורה לשימושן. מנגד עמדו פעילים דתיים שמרנים המבקשים "לשמור על קדושת הכותל מפני אלה המחללים אותו", כלשונם.
בקרן למורשת הכותל המערבי טענו כי נשות הכותל "פעלו בניגוד לתקנות וניסו להכניס מעילי ספרי תורה ושילוט מחאה. בנוסף, אותר ניסיון להכנסת ספר תורה בניגוד לנהלי המקום". מהקרן נמסר כי נשות הכותל "ביקשו להלהיט את הרוחות" וכי מכיוון שהן לא נענו ל"תחנוני הקרן למורשת הכותל המערבי למנוע פרובוקציה ולהישמע להנחיות היועץ המשפטי לממשלה ומשרד המשפטים, נאלצו אנשי הקרן ואנשי משטרת ישראל להפריד בין הקבוצות".
בארגון נשות הכותל טענו כי מאבטחי הקרן למורשת הכותל המערבי נקטו "אלימות קשה" כלפי המתפללות ותומכיהן, בניסיון למנוע מהם לקיים את התהלוכה, וכי המשתתפים, ובהם מנכ"לית הארגון יוכי רפפורט "נמחצו, נחנקו וקיבלו מכות". לדברי רפפורט הדבר מוכיח כי אנשי הקרן, ובראשם הרב שמואל רבינוביץ', לא דואגים לשלום המתפללות והמתפללים אלא מתנהלים כ"גוף פוליטי הפועל בהוראת הח"כים מהמפלגות החרדיות, שעשו את מה שהם עושים תמיד - זרקו גפרור והלכו".
"אלפים של פורעים חרדים הקיפו את נשות הכותל ואיימו לפגוע בהן, לצד האלימות הקשה של מאבטחי הקרן", הוסיפה מנכ"לית נשות הכותל. "הח"כים החרדים הוכיחו שוב שהם עוסקים בפוליטיקה צינית בלבד, ו'שמירת קדושת הכותל' שהם מתהדרים בה היא כלום ושום דבר. נשות הכותל הגיעו לכותל וימשיכו להגיע לכותל בכל חודש, כפי שהן עושות כבר 32 שנים". היא חתמה בקריאה לממשלה ליישם את מתווה הכותל בהקדם האפשרי.