ועידת "האנשים של המדינה" מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד כבר עברה עם ציבור ונשות ואנשי ההוראה טלטלות רבות, אבל אף אחת מהן לא הכינה אותה לאתגרים שהביאו איתם טבח 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל שפרצה בעקבותיו. בראיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו-"ידיעות אחרונות" היא מתייחסת לאלתור שנכפה על מערכת החינוך ברקע פינוי מאות האלפים מבתיהם, על הקושי של המורים, ומודה: "אני לא יודעת איך תיפתח שנת הלימודים בצפון ב-1 בספטמבר". צפו בראיון המלא:

"הראשונים שהתגייסו למערכה הזו היו צוותי ההוראה, מנהלים וכולם, שלא חיכו למשרד החינוך או לכל גורם אחר בממשלה", היא אומרת על הימים שאחרי הטבח. "הם לקחו על עצמם והתחילו להקים מסגרות לימוד בבתי המלון ובכל מקום אחר שבו הם היו. הם מאוד יצירתיים. אם הייתה מערכת חינוך שנותנת להם להפגין את זה ביום-יום - הם היו יצירתיים לגמרי. אחרי האסון הלאומי שנפל על כולנו הם התעשתו ראשונים.
"הייתה גבורה אזרחית, גבורה של צה"ל והייתה גבורה חינוכית. יש מורות או מורים שהילדים שלהם נלחמים בעזה או נמצאים בצפון והם מגיעים לבתי הספר ללמד. אתמול סיירתי בבית ספר שבו יותר מ-40 אחוז מורים שהילדים שלהם מגויסים. זה מאוד מורכב, כי מצפים מצוותי ההוראה לדרוש חוסן ולתת תעצומות וחיזוקים כאשר הם בעצמם צריכים את החוסן הנפשי גם עבורם ועבור המשפחות שלהם".
בואי נדבר על מה מחכה בהמשך הדרך. את מאמינה ששנת הלימודים הבאה תיפתח כרגיל? "אני מאמינה רק באלוהים. לי לא הובטח דבר כזה. צריך להבטיח את זה למפונים בצפון, כי המצב מאוד קשה שם".
איך את נערכת לשנה הבאה? "אנחנו לא יודעים מה יהיה ב-1 בספטמבר בצפון. עדיין לא מדברים איתנו על זה. אנחנו נתקלים גם בקשיים מעבר לצפון. איך תיפתח שנת הלימודים בכל הארץ כשעדיין חסרים מורים? מה שצריך לעשות, ואת זה גם אמרנו למשרד החינוך, הוא להסתכל לתוך המערכת ולשנות. אחרת המחסור ימשיך. העלינו כמה הצעות, רעיונות ותוכניות איך להשתלט על המחסור במורים. דיברנו עם משרד החינוך ואמרנו 'חבר'ה, מה קורה איתם? מה עם הילדים וההורים?'. עדיין אין תשובות".
בן דויד מתייחסת לציבור המורות והמורים שבני משפחה שלהם נחטפו או נפלו מאז 7 באוקטובר: "ניחמתי יותר מ-80 משפחות שכולות של ההוראה. ברגע שנגמרת השבעה מאוד קשה להם לחזור למערכת. רבים מהם ביקשו לפרוש. הצלחתי לשכנע אותם לחזור למערכת טיפין טיפין, לבוא כל יום ללמד שעה-שעתיים. גם דרשתי ממשרד החינוך לא להחזיר אותם לכיתות רגילות, אלא לקבוצות קטנות. היום מורים מודים על כך. היו גם מקרים שהופסקו משכורות למשפחות החטופים והתערבנו בכך".
לא שילמו משכורת למשפחות חטופים? "אני חושבת שזה בא יותר מהאוצר מאשר משרד החינוך. היו לי כמה פניות כאלה ולכולם חזרו המשכורות. אני מאמינה שיש גם כאלה שלא פנו אליי. אין להם כוח להילחם, הם עברו טלטלות".