2 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
אשר שמואלי, יו"ר ההסתדרות במרחב הגליל המערבי, אמר אחר הצהריים (יום ב') ל-ynet כי אנשיו מצאו קונה למפעל "טכנולוגיית להבים BTL" בנהריה, באופן שימנע את סגירתו המתכוננת בעוד שנתיים ואת פיטוריהם של 900 מעובדיו. "מצאנו רוכש למפעל. חברת השקעות ישראלית מתעניינת ברכישת המפעל מידי הבעלים", אמר שמואלי, שציין כי העסקה מתנהלת בתיווכו ובתיווך יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.
בהתייחסות לבעלים של המפעל, Pratt & Whitney האמריקנית, הוא הוסיף: "נלך לבית המשפט אם החברה לא תסכים למכור. הם קיבלו מענקים והלוואות ומשרד הביטחון הוא קניין שלהם, וגם למדינת ישראל יש אינטרס ביטחוני שהוא לא ייסגר. חברת BTL תדרוש למכור את המפעל כעסק חי. אם הם לא מוכנים, זה יהיה ברור שהם מנסים להתנכל למפעל. הקונה מוכן לקחת את המפעל כמו שהוא ולשלם עבורו".

לגבי זהות הקונה הפוטנציאלי, בשלב זה היא אינה ידועה. אותו קונה פוטנציאלי ביקש לערוך בדיקות לאפשרות הרכישה באמצעות נציגיו, ועומד בקשר עם בכירי ההסתדרות. בחברת Pratt & Whitney עוד לא קיבלו פנייה בעניין, ונציגיה בישראל לא מוסמכים להגיד האם בתאגיד האמריקני יסכימו למכור אותו.
אתמול, נזכיר, קיבלו עובדי המפעל את ההודעה על ההחלטה לסגור את המפעל לייצור להבים של מנועי סילון במטוסים, אחרי יותר מ-50 שנות פעילות. 900 מתוך 1,400 העובדים צפויים להיות מפוטרים עם סגירתו המתכוננת ב-2025. לעובדים הוסבר כי המפעל ייסגר מ"שיקולים עסקיים בעקבות הפסדים הולכים וגדלים".
מפעלי טכנולוגיית להבים נוסדו בשנת 1968, לאחר מלחמת ששת הימים, בידי סטף ורטהיימר וקבוצת השקעות דיסקונט. החברה נמכרה במאי 2014 לתאגיד האמריקני Pratt & Whitney. מועסקים בה כ-1,400 עובדים ומרביתם צפויים להיות כאמור מפוטרים עם סגירת קווי הייצור של להבים מדגם קומפרסור. בהודעת החברה נמסר כי "לצד הפסקת פעילות ייצור להבי הקומפרסור, BTL תמשיך את פעילות ייצור הלהבים האינטגרליים (IBR) ואילו TJL, חברה-בת נוספת של RTX היושבת בתפן, תמשיך לייצר להבי טורבינה החיוניים לפעילויות מפתח של התאגיד".
2 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
יימצא קונה שימנע את הפיטורים ההמוניים? העובדים בכינוס מחוץ למפעל בתפן
(צילום: שמיר אלבז)
בחברת Pratt & Whitney אומרים כי תהליך הסגירה יחל בשנת 2024 ויושלם בשנת 2025, ושהיא תנהל עם נציגות העובדים וההסתדרות משא ומתן לגבי תנאי העובדים המפוטרים. בתאגיד מסבירים כי "ברקע ההפסדים של חברת BTL ירידה בביקוש ללהבי קומפרסור, מגמה שהולכת ומתעצמת. בנוסף, הטכנולוגיה ויכולת התהליך הנוכחיות לא מאפשרות לעמוד בפריון באופן שתהיה לו היתכנות כלכלית".
יו"ר ועדת הכספים הזמני, ח"כ משה גפני, שוחח אמש עם בכירים במפעל והבטיח להתערב בסוגיה כדי למנוע את הפיטורים. לדבריו מדובר ב"כמות בלתי נתפסת" של עובדים מפוטרים - אם וכאשר. גפני צפוי לכנס דיון חירום בוועדת הכספים כבר השבוע או בתחילת השבוע הבא ולהזמין אליו גורמים ממשרדי ממשלה. לדיון יוזמנו גם בעלי המפעל, וגפני יבקש מהצדדים לגבש פתרון. הוא הוסיף כי מדובר ב"מכה אנושה לגליל", וגם אם יש עוד יותר משנתיים עד סגירתו הסופית של המפעל ב-2025, יש לפעול כבר עתה לסיכול תרחיש זה - ולא לחכות לרגע האחרון. במקביל, אתמול התכנסו עובדים רבים במפעל לקראת גיבוש צעדי מחאה, וההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה.