עד הרגע האחרון לא היה ברור מה יהיה גורלו של חוק "ממדים ללימודים", המבחן הגדול של הקואליציה השברירית, והוא נחרץ רק בשעת לילה מאוחרת. במהלך הדיון הממושך בכנסת, שבו עלו בזה אחר זה נואמים מכל הסיעות, התבהר לאנשי הקואליציה שיריביהם מהאופוזיציה הגיעו כולם להצבעה והם נמצאים בעמדת נחיתות.
הקואליציה נכנסה לבעיה. היו בה מי שקראו ללכת עד הסוף, וכי בכל מקרה תשיג הקואליציה רווח פוליטי. אם החוק יאושר מדובר יהיה בניצחון, ואם ייפול תוטל האשמה על הליכוד שפגע בלוחמים המשוחררים. אלא ששר הביטחון בני גנץ התנגד לכך. הוא לא היה מעוניין להסב מבוכה לליכוד, אלא להעביר את החוק שעליו הוא שם את כל כובד משקלו בתקופה האחרונה.

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יובל שטייניץ
בנימין נתניהו יובל שטייניץ
נתניהו ושטייניץ. "עשינו מעצמנו קרקס"
(צילום: הדר יואביאן, אבי מועלם)
לקראת חצות התכנסה ישיבה בלשכתו בכנסת של ראש הממשלה נפתלי בנט. בחדר היו בין השאר בנט עצמו, שר החוץ יאיר לפיד, שר השיכון זאב אלקין, ויו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי. לבסוף יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג קם והציע הצעת פשרה. "בואו נלך לקראתם שניים-שלושה צעדים. נעלה את היקף המלגה ל-75%. כולם ירוויחו מזה", אמר.
גנץ ויתר הנוכחים בישיבה נתנו את הסכמם וקיבלו בטלפון את אישורו של שר האוצר אביגדור ליברמן. שר הביטחון עלה לדוכן הנואמים ומעל בימת הכנסת שיגר את הצעת הפשרה לליכוד.
במפלגת האופוזיציה הראשית החלה התייעצות סמוך לאחת בלילה. רוב הח"כים, כמעט באופן גורף, אמרו כי יש להסכים להצעה. "עלינו על עץ גבוה מדי והנה הסולם לרדת, מה יש להתלבט בכלל", אמרו. רק ח"כ יובל שטייניץ התנגד. "עשינו מעצמנו קרקס, חטפנו את כל האש, עכשיו לרדת מהעץ ולהתקפל ולתת להם את ההישג זה דבר שלא מתקבל על הדעת", הסביר.

4 צפייה בגלריה
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אך יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קטע את דבריו של שטייניץ, חתך את הדיון והכריע - הליכוד יצביע בעד. הח"כים יצאו מישיבת הסיעה אל המליאה. ההצבעה התקיימה והחוק עבר לבסוף ברוב של 55 תומכים ושישה מתנגדים. הצעת החוק אושרה ברוב של 55 תומכים מהקואליציה מול שישה מתנגדים מהאופוזיציה, כשיתר 59 חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה לא השתתפו בהצבעה בקריאה שלישית.
"הבאתי הצעה מפשרת, אבל לא התפרשנו על חיילי צה"ל והבאנו להם את המלגות שכל כך חשובות להם", אמר יוזם הפשרה איתן גינזבורג לאולפן ynet הבוקר (שלישי). "הסכנה הקלושה ביותר שהחוק הזה עשוי ליפול הביאה אותנו לכך שנביא את הפשרה ונביא מצב שבו כולם יבינו שצריכים להצביע בעד לוחמי צה"ל".
למה לא עליתם על רעיון הפשרה לפני כן וחיכיתם לדקה ה-90? זה היה תרגיל פוליטי? "חשבנו שצריך להעביר את החוק כפי שמערכת הביטחון העבירה אותו, וכפי שהיה לאורך שנים. הליכוד החליטו לעשות קמפיין על גב החיילים, להגיד שהם טובים ומטיבים, למרות כל הרעיון המסדר של החוק הזה. כנראה שבכנסת צריך להגיע לסיטואציות קיצון כדי להגיע לפשרה. ראינו גם לאורך כל התקופה שאף צד לא מוכן להתפשר, וחשבנו שאפשר להעביר את החוק כמו שהוא".
4 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה כחול לבן
 ישיבת סיעה כחול לבן
"לא התפרשנו על חיילי צה"ל". גינזבורג
(צילום: יואב דודקביץ')
זה קצת תמרור לכך שהגעתם לסוף הדרך שלכם, אתם צריכים את האופוזיציה כמעט לכל חוק. אולי הגיע הרגע להודות שזה נגמר? "אני לא אומר שזה נגמר. אנחנו כן בקואליציה מורכבת, בטח עם פרישתה של עידית סילמן שהותירה אותנו אמנם לא ברוב מוחלט אבל עדיין עם מספר רב של ח"כים, יותר מהאופוזיציה. לכן אמרנו שנביא חוקים בהסכמה, חוקי קונצנזוס".
אתה מאמין שאתם יכולים להמשיך הלאה? "כמו שראית אותנו עובדים בשלושת השבועות האחרונים, כך כנראה נגזר עלינו לעבוד מיום ליום, משבוע לשבוע, לתחזק את הפעילות הפרלמנטרית בכנסת, לנסות להעביר חוקים בקונצנזוס חזק ככל הניתן. אני עושה הפרדה בין הקושי הפנים-פרלמנטרי לבין תפקוד הממשלה".