"אכניס לך את זה לתוך הפה אם לא תשבי". הקלטת הסייעת בגן

בשבוע שעבר, חצי שנה לאחר שנחשף ב-ynet החשד לעבירות אלימות של סייעת כלפי שני ילדים בני ארבע בצהרון גן עירוני בחיפה, הודיעה פרקליטות מחוז חיפה להורי הילדים על החלטתה לסגור את התיקים נגד החשודה. זאת למרות הקלטות שמע של הסייעת שסופקו על ידי ההורים, שבהן היא נשמעת כשהיא מטילה את אימתה על הילדים ומגדפת אותם. אחת הילדות, שסובלת מפוסט טראומה, התרגלה מאז האירועים לגרד את ראשה עד זוב דם עקב ההתעללות שספגה.
משטרת חיפה חקרה את תלונת ההורים, אשר כאמור מסרו הקלטות ממכשיר הקלטה שהחביאו על בתם, כאשר חשדו שדבר מה אינו כשורה בגן. בהקלטות נשמעת הסייעת מביעה אמירות קשות כלפי הילדה, ובין היתר מאיימת לשים לה ג'וקים בפה אם תמשיך לצרוח. "זו יריקה בפרצוף של הבת שלי ויריקה בפרצוף שלנו, ההורים", אומרת אחת האימהות, שבתה הותקפה לכאורה בידי הסייעת. "אין לי מושג מה אספר לבת שלי כשהיא תגדל. אצטרך כנראה לומר לה את הדברים בדרך הכי קשה וכואבת: 'סבלת מאלימות בגן מצד הסייעת, והמדינה לא הגנה עליך ועל הילדים האחרים'".
"התחלתי לראות שינוי בהתנהגות הילדה", סיפרה האם לאחר הגשת התלונה. "משהו נראה לי מוזר לאחר שבמשך כמה ימים הגעתי לצהרון והסייעת אמרה לי שבתי לא מתנהגת יפה, אז החלטנו לשים מכשיר הקלטה בלשונית של הנעל של הילדה". לדברי האם, ההקלטות היו קשות ביותר: "הזדעזעתי ברמות שאי אפשר להבין אפילו. לקחתי את זה מאוד קשה, אני כבר שבוע לא בעבודה בגלל הסיפור הזה. איך אני יכולה לתפקד אחרי ששמעתי את הילדה של קוראת לעזרה, כשבעצם לא היה מי שיעזור לה?. זה הכאב שלנו כהורים מול חוסר האונים הזה".
2 צפייה בגלריה
הקרקפת הפצועה של הילדה לאחר שהסייעת המתעללת מהגן העירוני בחיפה אמרה שיש לה ג'וקים על הראש
הקרקפת הפצועה של הילדה לאחר שהסייעת המתעללת מהגן העירוני בחיפה אמרה שיש לה ג'וקים על הראש
הפצעים על ראשה של הילדה, לאחר שגירדה אותו בחרדה
(באדיבות המשפחה)
בהקלטות נשמעת הסייעת בין היתר מאיימת על הילדה הקטנה: "שבי פה, אם את קמה מפה....", כאשר ברקע שומעים את הילדה מביעה כאב ובוכה. בהקלטה אחרת נשמעת הסייעת מטיחה בילדה: תשתקי...את מפחדת מג'וקים?". הילדה כינתה את הסייעת בתגובה "מטומטמת", והיא איימה: "אם את תגידי לי עוד פעם מטומטמת, אני אחפש ג'וקים ונמלים ואני אשים לך על הראש". בשלב הזה הסייעת נשמעת מבקשת מאחד הילדים האחרים בגן: "לך תחפש לי נמלות כאלה גדולות שאני אשים לה", בעוד שהילדה קוראת "לא", ובוכה.
ביום חמישי שעבר, הודיעה הפרקליטות לעורכי הדין מיכאל כרמל ודן אסלנוב, המייצגים את ההורים, על החלטתה לסגור את התיק נגד החשודה. "ההודעה הזאת גרועה אפילו יותר מיום הגילוי", מספרת אמה של הילדה, "זה הרבה יותר קשה כשאתה למעשה מבין שמי שאמור לשמור על הבת שלי, המדינה, מחליטה שלא להעמיד לדין את זאת שלכאורה תקפה אותה. אני מרגישה שזה ממש לצחוק להורים נפגעי העבירה בפנים".
האם המשיכה: "מחר אם הסייעת תרצה לחזור ולעבוד עם ילדים, היא תוכל לעשות את זה. יש לה אפילו מסמך משפטי שסגרו לה את התיק. מי עכשיו יכול להגיד לה לא? וכל זה בחסות המדינה. כולנו שמענו את הקלטות, אין בן אדם שלא אליהן ולא היה בשוק. במשך חודשים הסתובבתי בתחושה שאין מצב שהיא לא תעמוד לדין ותשלם על מעשיה. מצידי שיתנו לה קנס של שקל, אבל שירשיעו אותה אחרי מה שאמרה ומה שעשתה".
עוד תיארה האם כי מאז האירועים, בתה מטופלת על ידי פסיכולוגית ופסיכיאטרית. "היא מאובחנת כפוסט טראומטית. היא השתנתה לי, קיבלתי ילדה אחרת לגמרי. היא מגרדת את הראש עד למצב של דם בקרקפת כי היא כל הזמן מדמיינת שיש לה ג'וקים ונמלים על הראש, כמו שהסייעת איימה שתשים לה".
2 צפייה בגלריה
הפעוטון באור עקיבא
הפעוטון באור עקיבא
"אם אין מצלמות בגנים, כל שאר הראיות הן כלא קיימות". ארכיון
(צילום: רענן בן צור)
אם אחרת לילד בן ארבע התלוננה גם היא נגד הסייעת, לאחר שבנה סיפר לה על "חדר עונש" בגן. "הוא סיפר שהסייעת הייתה סוגרת ונועלת אותו בשירותים", אומרת האם. "אני בשוק מסגירת התיק נגדה. זה לא הגיוני שילדים מדווחים על דברים כאלה שמתרחשים בגן שלהם, ויש גם הקלטות - אבל סוגרים את התיק. אין צדק לילדים".
אלונה דניאל, ממטה המאבק למען הילדים, אמרה ל-ynet: "מאוד מדאיג לראות את המגמה בשנתיים האחרונות, שמעידה כי אם אין מצלמות בגני הילדים, כל שאר הראיות, אפילו הקלטות קשות ועדויות הילדים - הן כלא קיימות. במקרה הזה יש הקלטות מזעזעות של התעללות נפשית לכאורה, הקלטות ששומעים בהן בבירור שידול לאלימות בין הילדים. באיזה עולם זה מקובל שמבוגר אחראי אומר לילד 'לך להרביץ לה', ואז לשמוע את הילדה זועקת? בחקירת הילדים הם דיווחו על מה שהסייעת עשתה להם. הילדים נמצאים בטיפולים פסיכולוגיים, ועד היום לא מצליחים להתאושש מהטראומה שהיא גרמה להם.
"הפרקליטות, מעצם סגירת התיק, נותנת תוקף למעשי הסייעת ומכשירה אותה להמשיך לעבוד עם הילדים. זה פשוט בלתי נתפס. זו שערורייה, ואנחנו לא נעבור על כך בשתיקה, גם אם המשמעות היא לפעול לעגן בחקיקה הקלטות שמוכיחות התעללות, כולל התעללות נפשית, יתקבלו כראיה מספקת".
מפרקליטות מחוז חיפה נמסר: "חומר החקירה ונסיבות האירוע נבדקו על ידי הפרקליטות ביסודיות, ובסופו של דבר לא מצאנו כי המעשים אליהם מתייחסת התלונה חוצים את רף האחריות הפלילית. אנו מבינים את כאב המשפחה ועמדנו בקשר עם המשפחה ובאי כוחה לפני קבלת ההחלטה בתיק, והבאנו לידיעתם את החלטתנו בעל פה בטרם שליחת המכתב".