יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', תקף היום (ראשון) את איילת שקד, וטען כי למפלגתה אין סיכוי לעבור את אחוז החסימה. לדברי סמוטריץ', היא רצה בבחירות רק כדי למנוע הקמת ממשלת ימין. "היא החליטה שתעשה הכול כדי למנוע מהימין להרכיב ממשלה כי היא כועסת על הימין", אמר בריאיון ל-ynet radio.
בתוכנית של דוריה למפל ואודי סגל (מגיש המהדורה המרכזית בחדשות 13), הוסיף סמוטריץ': "אין לה סיכוי לעבור אחוז חסימה. הציבור לא טיפש ורוצה שאנשים יגידו דברים ברורים".
6 צפייה בגלריה
תוצאות הפריימריז הציונות הדתית
תוצאות הפריימריז הציונות הדתית
"זה לא גזירת גורל". סמוטריץ'
(צילום: שאול גולן)
בעקבות התאונה הקשה הלילה בשומרון, התייחס שר התחבורה לשעבר לקטל בכבישים. "הרוב לא קשור לתשתיות. במשך שנים אפשר היה להאשים את התשתיות, היום הן בסה"כ טובות. יש עדיין כבישים כמו כביש 60, 90 ואחרים שהם אדומים גם ברמה תשתיתית. רוב התאונות הקטלניות בשנים האחרונות מתבצעות דווקא בכבישים מאוד טובים ברמה התשתיתית".
לדבריו, "זו לא גזירת גורל ואסור להסכים עם זה בשום פנים ואופן, זה אירוע שאנחנו יכולים וצריכים לנהל אותו בצורה הרבה יותר טובה ונכונה, ברמה האנושית שלנו כנהגים. וזה המון חינוך, הסברה ואכיפה".
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקשה בשומרון
זירת התאונה הקשה בשומרון
זירת התאונה הקשה בשומרון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד
(צילום: קובי קואנקס)
על נושא הכלים החשמליים אמר כי "זה כלי תחבורתי חשוב ומשלים שבסוף הוא נדבך מאוד מרכזי להתמודדות עם הפקקים ועם הגודש. תחבורה ציבורית לא תיקח אותך ממש לפתח הבית או העבודה. אך זה דורש הרבה יותר הסדרה. שנים מדברים על הצורך שלפחות הכלים הללו יהיו רשומים, היום אין לך יכולת לאכוף כי אתה לא יודע למי שייך הכלי".
לדבריו, הפחתת הגודש בכבישים לא רק תחסוך זמן עמידה בפקקים ולא מעט כסף בתל"ג, זה חשוב גם כדי לצמצם את תאונות הדרכים. "תחבורה ציבורית מורידה את מספר כלי הרכב וממילא מצמצמת את הסיכונים לתאונות דרכים. אני פריק גדול של תחב"צ".
גם שרת התחבורה הנוכחית היא פריקית של תחב"צ, לא? "אני חושב שהיא עשתה מעט מאוד בכיוון הזה. זה לא נגמר בדיבורים, ולא בטמפרטורה של המזגן ברכבת, זה דבר שצריך לטפל בו בצורה הרבה יותר מקצועית, ולא התרשמתי שהיא נכנסה חזק לתוך התהליך הזה".
6 צפייה בגלריה
טקס פתיחת כביש 16: הכניסה החדשה לירושלים על שם רה"מ לשעבר אריאל שרון
טקס פתיחת כביש 16: הכניסה החדשה לירושלים על שם רה"מ לשעבר אריאל שרון
"עושה מעט מאוד". מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ)
כמו נניח חוק המטרו שהתנגדתם אליו כחלק מהמאבק הפוליטי? "ממש לא, אודי. זה לא מעכב ביום אחד את התקדמות המטרו. החלק שצריך אותו עבר כבר בחוק ההסדרים והתוכניות מתקדמות. עצרנו את זה זה כיוון שיש לי לא מעט השגות על איך בנו את החוק הזה. אני לא חושב שהאוצר אמור לנהל מנהלת כזאת. הם מבינים בכסף, לא בתחבורה. נעביר את החוק בעזרת השם מיד עם תחילת הקדנציה הבאה, רק עם כמה תיקונים חשובים".
סמוטריץ' טען כי 99% מהבעיות של התחב"צ לא קשורות בכלל לשבת. "כשתהיה תחב"צ טובה, אמינה, זמינה, מהירה, בטוחה - אף אחד לא ייסע עם האוטו, אף אחד לא רוצה להוציא כסף על אוטו, אף אחד לא רוצה לעמוד בפקקים.
"אני לא רוצה לכפות שום דבר על אף אחד, אבל ישראל הוקמה כמדינה יהודית, יש בה סטטוס-קוו שביקש לאזן בין המרחב הפרטי והציבורי. חשוב לשמור על הצביון ועל הזהות של הפרהסיה במדינת ישראל כמדינה יהודית. ישראל היא הרבה יותר חילונית, ולא מתנהלת כמו מדינה דתית. אני כדתי משלם הרבה יותר מחירים במרחב הציבורי.
6 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
( צילום: אבי חי)
מה כופים עליך? איפה אתה מרגיש את זה? "כופים עלי הרבה מאוד דברים, המרחב הציבורי שלי מתנהל לא כמו שהמרחב הפרטי שלי בבית מתנהל ואני חי איתו כי אני אוהב את עם ישראל ומדינת ישראל. אנחנו עבור ערכים מוכנים לשלם. אתה מוכן שבבני ברק, או בשכונות מסוימות בירושלים ובבית שמש יהיו אוטובוסים נפרדים לגברים ולנשים? למה אתה כופה עלינו? לא באזורים של החילונים, החילונים ייסעו באוטובוסים מעורבים".
לי אין בעיה עם זה אגב. "אז לי יש בעיה עם זה וגם למדינת ישראל. העובדה היא שהמצב החוקי היום לא מאפשר את זה".

-אתה מפלגת ימין, של הבחירה החופשית, של השוק החופשי. אבל אתה רוצה לכפות באמצעות המדינה איך להתנהג. "המדינה כופה עליך בהרבה מאוד סוגיות איך להתנהג. המדינה פוגעת לך בזכות הקניין ומכניסה יד עמוק לכיס ולוקחת מסים, והיא פוגעת לך בחירות ומגייסת אותך לצבא בכפייה. השבת כערך יסוד ביהדות היא לא רק ערך דתי אלא גם סוציאלי, הרי ברור לך שתחב"צ בשבת תכפיל, תשלש ותרבע גם את העסקים שפתוחים בשבת והתוצאה היא עבדות מודרנית שבה אנשים עובדים שבעה ימים בשבוע בלי זמן לעצמם ולמשפחה".
-התוצאה היא חסכון אדיר למשק. "התוצאה היא שאין תחרות חופשית ואדם שרוצה לשמור שבת, לא רק דתי, כל אדם שרוצה יום מנוחה, לרוח, למשפחה, למנוחה, לא יוכל לפתוח עסק מכיוון שהוא יפסיד לקוחות מכיוון שהמתחרים שלו יעבדו בשבת, והוא לא. אגב יום ראשון בהרבה מאוד מדינות אחרות, הוא יום שבו עסקים סגורים".
-רגע אחד אתה הכי ליברל ורגע אחד יש לך טקסטים של אדם שתפקידו לחנך את הציבור, כי אם הם יכולים לקחת אוטובוס ולבקר את סבתא בשבת, מי יודע, הם עוד ירצו לפתוח מכולת? "דוריה, אני שואל באמת כי אני לא יודע, מה דעתך ביחס למיסוי על כלים חד פעמיים שהממשלה האחרונה החילה?".
-מורכבת. "למה? את ליברלית, את אמורה לא לרצות שהמדינה תטיל מס שמחנך ונועד להבנות התנהגות של אנשים, כן להשתמש, לא להשתמש".
-הפגיעה של החד פעמי, הנזק שזה גורם, הרבה יותר מובהק לי מאשר פגיעה שאתה מדבר עליה ברמה די אמורפית של אוטובוס שנוסע בשכונה חילונית בחיפה, לאדם שגר בבני ברק או בירושלים. "הגענו בעיני לחלק הכי חשוב של הדיון. גם את וגם אני אנשים ליברלים שרוצים כמה שיותר חופש, גם את וגם אני מבינים שיש לפעמים ערכים או אינטרסים מספיק חשובים שמצדיקים את הפגיעה בחופש, הגבלה או צמצום שלו, עבור אותם דברים חשובים. גם ערכים בחברה הם חשובים מאוד, וחברה שתפגע בהם תהפוך מהר מאוד לחברה רעה מסוכנת ומזיקה".
במדינה יהודית שאני רוצה לגור מותר גם לנשים לבצע הפלה. "תראי איך בדברים מסוימים את מוכנה לקבל שהמדינה תגביל את החירויות ואת הזכויות ובדברים אחרים לא, לכן הוויכוח הוא לא על ליברליזם או לא ליברליזם, לא על כפייה או לא כפייה אלא על איזה ערכים בחברה מצדיקים פגיעה ואיזה לא".
"אם אני או אשתי או ילדיי מבקשים ללמוד בכיתה נפרדת באקדמיה, באופן שלא מפריע לאף אחד, מדינת ישראל של היום אוסרת עליי, למרות שאלה ערכיי וזה לא פוגע באף אחד. המדינה מגדירה את זה כהדרת נשים, ואוסרת לפי חוקי היסוד שלנו. אני חושב שזו שגיאה, אבל המדינה החליטה שערך השוויון חשוב מאוטונומיה של הפרט על גופו".
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: מוטי קמחי)
-עזוב, בוא נדבר על קונצנזוס, אדם שכולם מסכימים לגביו - איתמר בן גביר. "הוא נבחר ציבור לגיטימי לחלוטין, ראוי ביותר, מייצג כנראה ציבור שהולך וגדל בחברה הישראלית, שמרגיש שהאויב מבפנים מסכן מאוד את עתידה של המדינה".
-אתה מרגיש שהוא עשה לך בית ספר במו"מ האחרון? "לא, הוא איש מוכשר מאוד במו"מ, וזה לגיטימי לחלוטין בפוליטיקה. אנחנו משלבים ידיים כדי להביא ניצחון מתוך הבנה שאבוי לנו אם לא תקום ממשלת ימין אחרי הבחירות. אני לא חייב להסכים על כל דבר עם כל אדם כדי להיות איתו ביחד, יש לנו מכנה משותף מספיק רחב. אני חושב שיש צביעות אדירה של אנשים. ומי שחושב שאיימן עודה, עופר כסיף וואליד טאהא לגיטימיים? אני רוצה שאתם תראיינו את ואליד טאהא על היחס שלו ללהט"ב ולנשים.
"כשתתעסקו בתמיכת חלק מחברי הכנסת הערבים בטרור, פרומיל ממה שאתם מתעסקים בבן גביר, ארגיש צורך בכלל להגיב או להתייחס לשאלות כאלה. ואגב זה נכון גם ביחס לפרשיה הנוכחית של כמיסה וליברמן, אין לי מושג מה היה שם, אני רק יודע שאם הייתם מחליפים את המילה עוזרו של ליברמן בעוזרו של נתניהו, ומישהו היה בא עם סיפורים לפני חמישים שנה, האדמה הייתה רועדת, והיו מגייסים פה עדי מדינה ושמים אותם בתאים עם פשפשים ומאיימים לפרק להם את המשפחה ואני לא יודע מה כדי לעשות עם זה משהו".
היום יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.