1 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"נתניהו לא שולט בקואליציה שלו". קארין אלהרר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המערכת הפוליטית בישראל סיפקה אתמול אירוע מדהים בכל קנה מידה: קואליציית ימין מלא-מלא הביעה תמיכה בבחירתה של חברת כנסת מהאופוזיציה כנציגה בוועדה לבחירת שופטים, ושלחה הביתה את נציגת הקואליציה שהתמודדה על התפקיד.
הבחירות החשאיות לוועדה המכריעה טרפו אתמול את הקלפים, הביכו את הקואליציה, גרמו לחילופי האשמות והוכיחו כי לרפורמה הרדיקלית של לוין ורוטמן יש גם מתנגדים מבית. מי שזכתה מן ההפקר היא ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, שעל-פי הערכות הצליחה לקבל את קולותיהם של כל חברי בלוק האופוזיציה וגם לזכות בלפחות חמישה קולות של חברי קואליציה ש"ערקו" לטובת בחירתה בוועדה לבחירת שופטים.

בראיון ראשון ובלעדי למוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" מספרת ח"כ אלהרר על הניצחון הדרמטי והמפתיע, על הערכות מוקדמת לעריקים מהליכוד שיצביעו עבורה, על הניסיון של הקואליציה לשנות את החוק כדי לבטל את בחירתה, וגם: מה היה קורה אם היא לא הייתה נבחרת אתמול בניגוד להבנות בבית הנשיא על היבחרו של נציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה.
"אם לא הייתי נבחרת היה כאן אירוע גלנט 2", אומרת אלהרר. היא התייחסה להפגנות הענק הספונטניות שפרצו ברחבי המדינה ערב החלטתו של נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט. אלהרר חושפת, כי כבר במהלך הבחירות החשאיות היא ידעה על כוונה של ח"כים בליכוד לתמוך בה.
על העובדה שהצליחה לקבל תמיכה של 58 ח"כים למרות ההחלטה של נתניהו למנוע את בחירתה, אומרת ח"כ אלהרר כי "נתניהו לא שולט בקואליציה שלו. הוא נתן הוראה בניגוד לכל אינטרס של טובת מדינת ישראל למנוע את בחירתי, אבל הוא נכשל".
מי הח"כים בליכוד שהצביעו עבורך? "אני לא יודעת מי הם, אבל אני מאוד שמחה. ובכל מקרה, גם אם הייתי יודעת לא הייתי מספרת. אני שמחה שהם גילו אחריות והצביעו לי. הם לא רוצים מלחמות ומבינים שה'רפורמה' הזאת בעייתית מאוד. ליתר דיוק, זאת לא רפורמה והם הבינו שהם לא יכולים ללכת עם הראש בקיר. יריב לוין, בתמיכת נתניהו, הביא רפורמה שבמהותה פוגעת באופן אנוש בדמוקרטיה הישראלית ואני שמחה שיש ח"כים בקואליציה שהתעלו מעל השיקול הפוליטי".
מה את חושבת על הכישלון של הקואליציה? "היום התחילה ההתפוררות של הממשלה. הם רק רבים בינהם כל הזמן והאירוע הזה בכנסת הוא סדק משמעותי. נתניהו כבר לא שולט בקואליציה שלו. הוא לא יכול להנהיג את המדינה. יוקר המחיה? משילות? נתניהו אפילו לא יודע ולא מצליח לנהל כמה ח"כים אצלו".
יכול להיות שראש הממשלה דווקא הצביע עבורך כדי למנוע את פיצוץ השיחות? "אני לא יודעת, אבל אם זה נכון – אז זה עוד יותר גרוע. כי הוא לא מסוגל להגיד את האמת לשותפים שלו. הוא מעדיף לשקר וללכת עקום. זה קלאסי נתניהו. הוא כבר לא מסוגל לעמוד מול הפרטנרים שלו. הוא אומר שהוא עם הידיים על ההגה. איפה ההגה? ברקס שמו לו".
איתמר בן גביר אמר שהקואליציה תעביר חוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים. כלומר, יבטלו את בחירתך. "שיעבירו, נראה אותם. הרי יש להם רוב, אז מה מטריד אותם? נתניהו ולוין מבינים היום שהרפורמה הזאת היא הרס מדינת ישראל. רק אתמול שער הדולר עלה וירד וקפץ בתוך כמה שעות. המדינה תרעד אם הם ישנו את החוק. אם אתה משנה את ההרכב של הוועדה לבחירת שופטים אתה הורס את כל הבלמים והאיזונים. הם שולטים כבר בכנסת, הם הממשלה והם גם רוצים לשלוט בבית המשפט. איזו מן דמוקרטיה זו? ושיפסיקו לדבר איתי על מינוי שופטים בארצות הברית רוצים כמו באמריקה? תביאו חוקה, תביאו שני בתי פרלמנט, משטר נשיאותי. לא רק את מינוי השופטים".
ח"כ אלהרר טוענת כי שר המשפטים לוין עיכב כבר ארבעה חודשים את מינויים של עשרות שופטים לבתי המשפט השונים מכיוון שהוא רוצה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים כדי לאפשר לממשלה להכריע בדמותם של שופטי ישראל. "שיפסיקו להתעלל באזרחי ישראל", אמרה ח"כ אלהרר. "יש להם קמפיין על אזרחים סוג ב'. בבקשה, רוצים לדאוג לאזרחים – אז תמנו להם שופטים. אם לא ממנים שופטים – פוגעים באזרחי המדינה שמחפשים סעד וצדק. אז לוין מעכב את כינוס הוועדה רק כדי להעביר את חוקי המהפכה המשפטית שלו".
הראיון המלא מחר במוסף סוף השבוע