3 צפייה בגלריה
עופר וינטר
עופר וינטר
עשו לו עוול. תא"ל עופר וינטר
(צילום: אוהד צויגנברג)
הרמטכ"ל הרצי הלוי הודיע אתמול (רביעי) על סבב המינויים הראשון במטה הכללי, והחליט משום מה לא לקדם את תא"ל עופר וינטר.
וינטר, כבר בן 52, הוא קצין מצטיין שהוכיח את עצמו בשדה הקרב פעם אחר פעם, כמפקד סיירת גבעתי, מפקד דובדבן ומפקד חטיבת גבעתי במבצע צוק איתן, שבו פיתח את השיטה להתמודדות עם מנהרות. הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט החליט בזמנו להוציא את וינטר ממסלול הליבה ולייבש אותו. בהמשך הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי מינה אותו למפקד אוגדה 98 המובחרת, שם הצטיין שוב והוביל אותה בתרגיל יוצא דופן בקפריסין.
את וינטר סימנו לרעה כמה קצינים בכירים בצה"ל, שפעלו נגדו מסיבות לא ענייניות. מקביליו כמפקדי חטיבות סדירות בצוק איתן - אליעזר טולדנו, אורי גורדין ורסאן עליאן - מונו מזמן לאלופים. אפילו פינקלמן, שהחליף אותו בגבעתי, חלף על פניו.
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
קידומו של וינטר היה יכול לשדר מסר לקצונה בצבא שאין חיסולי חשבונות. הרמטכ"ל הלוי
(צילום: דובר צה''ל)
המאבק בעניינו של וינטר הוא לא פוליטי. דעותיו לא מעניינות, אלא העוול שגרמו לו קצינים בכירים. הוא לא נופל מרוב המטכ"ל של הלוי, שהוא אפור ומדבר לרוב בקול אחד. הכנסת וינטר לשורותיו הייתה נכונה לא רק מקצועית, אלא גם כדי שתהיה רוח שחושבת התקפית, מחוץ לקופסה. זה היה גם מסר ליתר הקצונה בצבא שאין חיסולי חשבונות.
בשנים האחרונות קודמו קצינים עם אחריות על תקלות חמורות, כמו תאונות אימונים קשות שבהן היו הרוגים. למשל אסון נחל חילזון בצנחנים, משחקי נשק בדובדבן, פציעתו של עילי חיות ממגלן וגניבות נשק גדולות. במקרים אלה ידעו הרמטכ"לים לעשות הנחות מפליגות כדי לקדם את אנשי שלומם, בעיקר מחטיבת הצנחנים.
אצל וינטר לא היו אסונות או תקלות חמורות בסדר גודל הזה. הוא לא השתייך לקליקות הנכונות ושילם על כך מחיר. הוא לא צריך שראש הממשלה נתניהו יחלץ אותו לתפקיד המזכיר הצבאי, זה לא ג'וב שמתאים לו - וינטר צריך להוביל לוחמים לקרב.
3 צפייה בגלריה
תא"ל אייל הראל
תא"ל אייל הראל
אלה שכן מונו, מימין למעלה: נמרוד אלוני, ירון פינקלמן, דוד זיני, אליעזר טולדנו ואייל הראל
(צילום: דובר צה"ל, מארק ניימן לע"מ)
המינוי המרכזי הראשון של הרמטכ"ל הלוי הוא מחליף לאליעזר טולדנו בפיקוד הדרום: תא"ל ירון פינקלמן, מי שהיה ראש חטיבת המבצעים, מפקד חטיבת גבעתי ובעברו גם איש הצנחנים. פינקלמן הוקפץ לתפקיד מבלי שהיה חבר מטה כללי או אלוף.
אליעזר טולדנו, מפקד פיקוד הדרום הנוכחי, יעבור לתפקיד המטה הראשון שלו במטכ"ל כראש אגף אסטרטגיה ואיראן, במקומו של איש חיל האוויר האלוף טל קלמן שיפרוש מצה"ל. המטכ"ל יישאר עם אלוף "כחול" אחד - תומר בר, מפקד חיל האוויר.
מינוי שעבר בטבעיות הוא של מפקד אוגדת עזה, תא"ל נמרוד אלוני, שישמש כמפקד פיקוד העומק והמכללות. למפקד הגיס המטכ"לי ימונה איש גולני תא"ל דוד זיני, שיועלה לדרגת אלוף. לראש אגף התכנון ימונה תא"ל אייל הראל, איש חיל הים, שיועלה לדרגת אלוף. המינויים ייכנסו לתוקפם בחודשים הקרובים.