2 צפייה בגלריה
תמונה של רונן ביטי
תמונה של רונן ביטי
רונן ביטי
(צילום: שאול גולן)
ועדת השחרורים החליטה הבוקר (יום שני) על שחרורו של רונן ביטי, אביה של הזמרת עדי ביטי, אחרי תשעה חודשי מאסר שריצה בעקבות הרשעתו בעבירות מין בשבע נערות במסגרת הסדר טיעון. בפרקליטות לא התנגדו לשחרורו המוקדם על אף שנגזרו עליו 20 חודשי מאסר. ביטי יצא לחופשי כבר מחר.
תחילה העונש שנגזר על ביטי היה תשעה חודשי עבודות שירות ו-20 חודשי מאסר על תנאי, אך הפרקליטות ערערה על העונש - ובית המשפט המחוזי בלוד החמיר אותו ל-20 חודשי מאסר.
"הנאשם ניצל את האמון שנתנו בו הקטינות, מעריצות בתו, על מנת לבצע בהן עבירות מין שונות", קבעו אז השופטים. "מעשיו הינם בעלי חומרה יתרה בשל ניצול פערי כוחות חריגים בינו לבין הקטינות והן בשל ריבוי הקטינות בהן פגע, למשך זמן רב ובהזדמנויות רבות".

בניגוד לפרקליטות, המתלוננות נגד ביטי התנגדו לשחרור. בפרוטוקול ועדת השחרורים נכתב כי עורכת הדין שייצגה שתיים מהן טענה שאין מקום לשחרור מוקדם לנוכח הנזקים שגרם לאורך זמן, בייחוד לאור חוות הדעת שהציגה פסיכיאטרית ילדים. נציגי הפרקליטות טענו כי הפרמטרים שלפיהם צריכה ועדת השחרורים להפעיל את שיקול דעתה, בהם התהליך השיקומי, רמת המסוכנות וה"מפנה התודעתי" שחל אצל ביטי במהלך המאסר, בין היתר השתלבותו בטיפול שמפוקח על-ידי שירות המבחן. כמו כן צוין כי ביטי שילם את כל הפיצויים ועומד בכל הדרישות של החוק לשחרור ממאסר על תנאי לתוכנית של הרשות לשיקום האסיר עם מענה טיפולי הולם לצרכיו.

חברי הוועדה: שילם את מלוא הפיצוי, יש בכך הבעת אמפתיה

בראש הוועדה עמד השופט בדימוס שלמה איזקסון, ויחד איתו עוד עובדת סוציאלית וקרימינולוגית. חברי הוועדה נימקו כי "בחנו את עניינו של האסיר על רקע טיעוני הצדדים. האסיר גזל את תום ליבן של אותן נערות, חשף אותן לאמירות וולגריות, גסות וקשות שלא היו צריכות להתקבע בתודעה שלהן - ובוודאי לא בגילן הצעיר - כשלכל אלה יש תופעות לוואי ארוכות שמהן תסבולנה אותן נערות. עם זאת, מדובר במי שמעולם לא הסתבך עם החוק עד לאירוע זה.
"מדובר במי שנושא מאסר ראשון כשבכך בלבד יש טלטלה תודעתית מאוד דרמטית במי שלא חווה חווית מאסר מעולם". חברי הוועדה החליטו להשוות את ביטי לעברייני מין אחרים וכתבו כי "הבאנו בחשבון את העובדה שהאסיר, כפי שציינו הצדדים, סילק את מלוא הפיצוי ויש בכך משום הבעת אמפתיה לאותן קורבנות עבירה, במיוחד כאשר בתיקים רבים עברייני מין אינם מסלקים את הפיצוי שנפסק לקורבנות מעשיהם".
2 צפייה בגלריה
רונן ביטי
רונן ביטי
רונן ביטי
(צילום: שאול גולן)
עוד כתבו כי "האסיר החל בשינוי התודעה העבריינית שלו סמוך לחשיפת מעשיו, כאשר החל ההליך הפלילי וכאשר השתלב בטיפול עוד בהיותו במסגרת של שירות המבחן. נגד האסיר לא נרשמה כל עבירת משמעת, אין נגדו חומר מודיעיני ולא נפל בהתנהגותו כל דופי. מסוכנותו של האסיר מצויה ברף התחתון ביותר שאין למטה ממנו. גורמי הטיפול שמלווים את האסיר מציינים בחיוב את התנהלותו ומחמיאים לדרך הטיפולית שעבר. התרשמנו מדברי האסיר עצמו ומדברי החרטה שלו והבעת הסימפטיה למתלוננות. נתנו דעתנו למכתבה של גרושתו, שמציינת את המעטפת המשפחתית ואת הקריירה של הבת שהתרסקו לחלוטין".

"לעבריינים יש אפשרות לשחרור בשליש, לילדים אין קיצור דרך"

עורכת הדין לירון אשל, היועצת המשפטית של המועצה לשלום הילד שליוותה את אחת הנערות, אמרה שההחלטה פוגעת קשות באמון הנפגעות ומשפחותיהן, והציבור בכללותו. "לא די שמי שפגע מינית בצורה קשה בשבע קטינות קיבל ענישה מקלה של 20 חודשי מאסר בלבד, אלא שעתה הוא מקבל פרס בדמות שחרור מוקדם. הגיע הזמן שרשויות אכיפת החוק יסתכלו לילדים נפגעי העבירה בעיניים ויפעלו לא רק למיצוי הדין עם הפוגעים, אלא לכך שירצו את עונשם עד תום. בעוד שלעברייני המין יש אפשרות לשחרור בשליש, לילדים אין קיצורי דרך, יש להם דרך ארוכה עד שיוכלו לשוב לשגרה".
אביה של אחת הנערות פנה לוועדה במכתב, וכתב כי "בעוד הוועדה מקצרת את הדרך לנאשם היא מאריכה את הדרך לבתי". אשל הוסיפה כי "להחלטה הזו יש משמעויות רבות על ילדים נפגעי עבירה, היא עלולה לרפות את ידיהם של ילדים מלחשוף את דבר הפגיעה, והיא פוגעת בתפישת הצדק שלהם. מגיע לאותם ילדים אמיצים שחושפים את הפגיעה ומתמודדים עם הליך משפטי ארוך ומורכב לדעת שיש דין ויש דיין, שהענישה הולמת את חומרת העבירות ושמי שפגע בהם ירצה את מלוא עונשו".
פרופ' דנה פוגץ' ועו"ד ענבר קידר-ברוך, שייצגו את אחת הנפגעות, הוסיפו: "עמדת הפרקליטות בוועדת השחרורים שהתכנסה היום בעניינו של האסיר ביטי היא בלתי נתפסת. במקום לעמוד מאחורי עמדתן של הנפגעות הקטינות ולהתנגד בתוקף לבקשה, הוחלט על ידם שלא להתנגד לכך, והגישו לו על מגש של כסף את החלטת ועדת השחרורים. ההחלטה המקוממת שולחת מסר ברור לנפגעות ונפגעים: העדפת שיקוליו האישיים ושיקולי השיקום של עבריין מין שפגע מינית בקטינות לאורך תקופה, על פני חומרת הפגיעה בנפגעות והנזקים הקשים שנגרמו להן בעקבות מעשיו החמורים. החלטתה זו פוגעת פגיעה קשה במערכת אכיפת החוק ובהרתעת הרבים, ועלולה לצערנו להרתיע נפגעים.ות מלהתלונן".
עו"ד רותם טובולעו"ד רותם טובולצילום: יריב כץ
עורכת דינו רותם טובול אמרה לאחר ההחלטה כי "אנחנו מברכים על הסכמת המדינה על השחרור של רונן ביטי. המסר שיוצא היום הוא מסר ברור: אסיר שלוקח אחריות, מביע חרטה, משלם את הפיצוי ועובר הליך שיקומי ממושך - ישוחרר בשחרור מוקדם ועל כך אנחנו מברכים".
אבי חימיעו"ד אבי חימיצילום: אלכס קולומויסקי
עורך הדין אבי חימי הוסיף כי "חובתו של אדם לשלם את חובו לחברה, להשתקם, להביע חרטה כנה, להתנצל בפני נפגעות העבירה, אבל יחד עם זאת – יש לו גם זכות להישכח. להתחיל לבנות את חייו מחדש ללא אור הזרקורים".
רענן בן צור השתתף בהכנת הכתבה