חקיקת המהפכה המשפטית בכנסת ממשיכה, וההפגנות מעלות קצב בהתאם: פעולות המחאה צפויות להימשך לאורך השבוע, ו"יום שיתוק לאומי", רביעי במספר, מתוכנן ליום חמישי. גולת הכותרת: ההפגנה במוצאי שבת, שהמתכננים צופים שתהיה הגדולה שנראתה בישראל. במקביל, גם מורים ומנהלי בתי ספר החלו בהתארגנות להשבתת מערכת הלימודים במחאה.
הישיבות על אודות הצעדים הבאים של מארגני המחאה מתקיימות ללא הפסקה, כשיותר מ-100 ארגונים שונים משתתפים בשולחן העגול הווירטואלי ומנסים להגיע להסכמות איך ומה יקרה בשבוע הקרוב. כמה מראשי הארגונים הביעו את דעתם על כך שהמחאה "פרווה", וצריך להגביר את הצעדים ואת השיבוש בצורה חריפה ביותר. אחד מהם אף אמר בישיבה: "תראו מה קורה בצרפת בעקבות מחאת הפנסיה. רכבות הושבתו, בתי ספר נסגרו, משלוחי דלק נחסמו. הארגונים שם מאיימים ש'צרפת תעצור מלכת' אם מקרון לא ימשוך את הרפורמות. אנחנו מפגינים על הקיום של הדמוקרטיה הישראלית, לא פנסיה".
מנגד אמרו אחרים כי "זה יגלוש לאלימות. ראינו מה היה ברחובות פריז. אסור לנו להגיע למצב שאנחנו נגרור את ההפגנות למשהו אלים ונגיע לאנרכיה ברחובות. נאבד את הלגיטימציה. אסור לתת לזה יד. זה יהיה ניצחון לנתניהו. אלימות לא משנה מציאות".
6 צפייה בגלריה
"לשכת גיוס" בבני ברק
"לשכת גיוס" בבני ברק
יחריפו את הצעדים? "לשכת הגיוס" שהקימו המפגינים בבני ברק, בחמישי
(צילום: אמנון חורש)
6 צפייה בגלריה
צביעת הדרך ממגרש הרוסים לבית המשפט העליון בירושלים
צביעת הדרך ממגרש הרוסים לבית המשפט העליון בירושלים
תפס את תשומת הלב של הציבור. הכביש בדרך לבית המשפט העליון שנצבע באדום בחמישי
(צילום: אמיר גולדשטיין)
באשר לפעולות שיתקיימו ב"יום השיתוק הלאומי" טרם התקבלו החלטות סופיות, והן צפויות להתקבל בתחילת השבוע. חלק מהמארגנים חלוקי דעות באשר לצעדים הסופיים. בינתיים אפשר לספר כי לפי גורם המעורה בפרטים, "30 עורקים מרכזיים ישותקו ביום חמישי", מצפון ועד דרום. ראשי המחאה מסכימים על כך שהמיקוד צריך להיות בנושאי דת ומדינה, בדגש על החרדים. "הם החוליה הסחטנית של ממשלת נתניהו ופועלים כדי לרדת מתחת לרדאר הציבורי".
"עובדי המדינה הכינו את עצמכם". בשבוע הבא מתכננים המארגנים "להשבית ולהשתיק" מוסדות מדינה מרכזיים. ביום שלישי האחרון כ-20 מפגינים נגד המהפכה המשפטית קשרו את עצמם זה לזה וחסמו את הכביש המוביל לכניסה למשרדי האוצר, הפנים והכלכלה ברחוב בנק ישראל בירושלים. המשטרה ביקשה מהמפגינים להתפנות מהכביש ואחרי שסירבו החלה לפנותם בכוח. כשעתיים אחרי תחילת החסימה, פונו כלל המפגינים. 10 מהם עוכבו לחקירה. המפגינים, מקבוצת "לחסום את ההפיכה", קשרו את עצמם זה לזה כשהם יושבים על הכביש. לדבריהם, החסימה מונעת מעובדי המשרדים להגיע וצפויה לשבש את שגרת העבודה במשרדים.
צעדים נוספים שצפויים לקרות בשבוע הבא הן פעולות הסברה אגרסיביות, שימחישו לאנשים "מה יהיה בישראל 2024", בניסיון לגרום לאנשים להגיע להפגנת הענק בשבת. אחד הכלים שמשתמשים בהם ארגוני המחאה כדי להבין איפה הם עומדים זה ביצוע סקרים מידי שבוע. כך למשל בסקר האחרון שבוצע ביום חמישי האחרון עלה כי ההתנגדות למהפכה המשפטית נותרה יציבה וגבוהה כפי שהייתה מאז תחילת חודש מרץ. עוד עלה כי מעבר לאירועי החסימה הקבועים, הפעולות החדשות של המחאה בבני ברק, וצביעת הכביש בירושלים, תפסו את תשומת ליבם של יותר ממחצית הציבור.
6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד
"קיבל מה שרצה מסמוטריץ', ולא עושה כלום". בר דוד עם שר האוצר
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
הפגנה בבית הספר הכפר הירוק ברמת השרון
הפגנה בבית הספר הכפר הירוק ברמת השרון
הפגנת מורים, הורים ותלמידים בכפר הירוק בחודש שעבר
(צילום: עידו ארז)

יו"ר ההסתדרות בר דוד מסרב להצטרף למחאה כי "לוחצים עליו בממשלה"

יו"ר הסתדרות העובדים ארנון בר דוד עומד במוקד הסערה. בשבוע שעבר היה נדמה למארגנים שההסתדרות הכללית תשנה את עמדתה ביחס למהלכי הממשלה להחלשת מערכת המשפט ותצטרף למחאה נגדם. אולם לפי שעה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד עדיין לא נכנס למחאה. גורמים הסבירו כי "לוחצים עליו בממשלה לא לעשות את זה". בר דוד, נזכיר, הזהיר ביום ראשון האחרון בתום פגישה עם הנשיא הרצוג ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, כי אם לא תימצא פשרה במשבר בעקבות קידום החקיקה בידי הממשלה והקואליציה, הוא "לא יישב מנגד".
"בר דוד ממשיך לשבת מנגד אחרי שקיבל מה שהוא רוצה מסמוטריץ', ולא עושה כלום", אמר בכיר במטה המאבק. "איפה ההבטחה שלו? ההפגנות יגיעו גם לביתו. להסתדרות יש את הכוח הכי גדול להשבית את המדינה. אם היא תיכנס אנחנו נהיה בעולם אחר. הגיע הזמן שהוא יגיע לגדולות השעה, מדובר באירוע מכונן של המדינה".
בהסתדרות הכחישו בתוקף, ואמרו שלא נעשתה כל פנייה מהממשלה לבר דוד.
6 צפייה בגלריה
קבוצת וואטסאפ לתמיכה במחאה נגד המהפכה המשפטית
קבוצת וואטסאפ לתמיכה במחאה נגד המהפכה המשפטית
"משתקים את החינוך". אחת מקבוצות הווטסאפ של המורים
6 צפייה בגלריה
קבוצת וואטסאפ לתמיכה במחאה נגד המהפכה המשפטית
קבוצת וואטסאפ לתמיכה במחאה נגד המהפכה המשפטית
הצטרפות תוך זמן קצר של כאלף מורים ומורות לאחת מהקבוצות

מערכת החינוך תצטרף למחאה?

היה קשה למצוא אותם בחזית המאבק נגד המהפכה המשפטית עד כה, אולם ב-48 השעות האחרונות, מאות מורות, מורים, מנהלות ומנהלים, מנהלים שיח עז בקבוצות וואטסאפ ייעודיות, בניסיון לארגן השבתה במערכת החינוך כבר בשבוע הבא. לידי ynet הגיעו במהלך השבת פרטים על הדיונים שמתנהלים באותן קבוצות, בהן חברים כבר יותר מ-1,200 מורים ומורות מרחבי הארץ.
הדילמה של המורים, שנחשבים לעובדי מדינה, היא האם להיחשף ולהוביל לסגירת בתי הספר שבהם הם מלמדים עוד במהלך השבוע הקרוב. בין היתר, נשקלת האפשרות להפסיק את הלימודים ביום חמישי, היום שהוגדר על ידי המואים כיום מחאה ארצי נוסף. חבר הכנסת לשעבר, רם שפע, בעצמו מורה להיסטוריה, אמר במהלך אירוע שבתרבות בפולג כי המורים בדילמה, שכן מקומות העבודה שלהם עשויים להיות בסכנה. עם זאת, מספרים חלק מהמורים, כי לנוכח ההתקדמות בחקיקה והיחס של שר החינוך יואב קיש כלפי המערכת, יתכן ולא תהיה ברירה אלא להשבית את המערכת. במהלך השבת גדל מספר החברים בקבוצות הוואטסאפ בכאלף, אולם יש לציין כי לא כל מי שנכנס לקבוצה בהכרח תומך.
ממשרד החינוך נמסר: "ימי הלימודים מתקיימים כסדרם. במיוחד בעת הזו קיימת חשיבות לקיום שגרת הלימודים לילדים תוך תיווך פתוח, ממלכתי ומאוזן של הנושאים על סדר היום הציבורי".