2 צפייה בגלריה
נירו לוי
נירו לוי
נירו לוי
(צילום: טל שחר)
מיציתם כבר את הבדיחה שדווקא נירו לוי נפצע קשה בגלל נהג שלא ראה רמזור? יש כאן אדם שגם אם חייו ניצלו, עדיין מחכה לו שיקום ארוך מאוד, ונזקים שעוד קשה להעריך.
נירו לוי לא השתולל על קורקינט וגם לא רכב בין מכוניות על קטנוע. לוי רוכב בשנים האחרונות באופנוע הארלי דווידסון כבד, כלי דו-גלגלי שאופי הרכיבה עליו מזכיר יותר נהיגה במכונית. לפי חקירת המשטרה הוא חצה את הצומת באור ירוק, ונפגע מנהג שחצה באדום, ואז ממכונית אחרת. התאונה של לוי התרחשה בדיוק שבועיים אחרי שלירון ברמי בת ה-14 נהרגה בפתח תקווה, גם כן תוך שחצתה צומת, כשהנהג שפגע בה חשוד באי ציות לרמזור.
נסיעה ברמזור אדום תמיד הייתה עבירת תנועה חמורה, מאלה שיש להן את הסיכוי הגבוה ביותר לגרום תאונה קשה, גם בעיר. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", קרוב ל-20% מהתאונות נגרמות בגלל אי-ציות לרמזור, ובכל שנה גורמת העבירה לכ-18-17 הרוגים. למרות זאת, בתל אביב, כמו בירושלים, חולון ונתניה, מוצבות רק ארבע מצלמות רמזור. רק בחיפה יש יותר, חמש מצלמות.
זאת בזמן שבלונדון כבר הציבו עשרות מצלמות מהירות שיאכפו גם את רף המהירות הנמוך של 20 מייל לשעה (32 קמ"ש), שנקבע שם בכבישים שכונתיים רבים. מהירות כזאת הופכת אותם בטוחים הרבה יותר עבור משתמשי דרך פגיעים כמו רוכבים והולכי רגל. בישראל יש כבר כבישים עירוניים שזוכים למגבלת מהירות של 30 קמ"ש, אבל ללא אכיפה משמעותית.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בתל אביב
זירת התאונה בתל אביב
זירת התאונה בתל אביב
(צילום: דוברות מד"א)
וכשהסיכוי לקבל דוח יקר בסך 1,500 שקל ועשר נקודות חובה לא גבוה, ההרתעה נמוגה והולכת. לפי סקר שערכה "אור ירוק" ב-2020 בקרב נהגים, 82% מהנשאלים ראו נהג חוצה באדום בשנה האחרונה, ו-25% ראו ארבעה כאלה. אחד מכל חמישה (22%) הודה כי חצה בעצמו באדום בשנה האחרונה. הם העריכו כי מדובר בעיקר (76%) בנהגים שמנסים "לגנוב" רמזור.
אודי עציוןאודי עציון
מעבר לזה יש כאן כמה לקחים עיקריים. רוכבים צריכים לזכור תמיד שהם תלויים רק בעצמם, ולא יכולים לקחת בכביש שום דבר כמובן מאליו: שנהג אכן ייראה אותם, ושיעצור ברמזור. חייבים להצטייד תמיד בקסדה איכותית ומלאה ולשקול כיום גם רכישת מעיל או וסט שמהם נשלפת כרית אוויר שמגנה על הרוכב בעת נפילה (אביזר בטיחות מתקדם, שהמדינה מתעקשת שלא לסבסד, בניגוד לאביזרי בטיחות אחרים). אסור גם להסתמך רק על לימודי הרכיבה המיושנים, ולקחת גם קורס מתקדם בזיהוי מצבי סכנה ובהתמודדות עימם. גם רוכבים ותיקים מחכימים מהם.
אבל יש כאן לקח חשוב גם לכל נהג והולך רגל. אחיו של נירו לוי סיפר בשבת שהתאונה התרחשה רק 20 מטר מביתו של לוי. הרבה מהתאונות הן כאלה. חייבים להישאר מרוכזים ומפוקסים כל הדרך, הסכנה בכביש קיימת גם כשהבית כבר במרחק ראייה.
  • אודי עציון הוא כתב התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il