3 צפייה בגלריה
חולה קורונה ב בית חולים באזור סן דייגו קליפורניה ארה"ב
חולה קורונה ב בית חולים באזור סן דייגו קליפורניה ארה"ב
"אין ממש חלופות טובות". בית חולים בקליפורניה
(צילום: EPA)
בעקבות מחסור חמור בצוותים רפואיים על רקע התפשטות זן האומיקרון בארצות הברית, יותר ויותר בתי חולים במדינות השונות מאפשרים לאחרונה לרופאים ואחיות שנדבקו בקורונה - אך לא סובלים מתסמינים - להמשיך בעבודתם. בצרפת אישרו באופן עקרוני את המהלך כבר בשבוע שעבר - והודיעו כי עובדים מאומתים בבתי חולים יוכלו להגיע לעבודה גם אם הם חשים תסמינים קלים בלבד.

בסוכנות הידיעות AP דווח כי רשויות הבריאות בקליפורניה הודיעו אתמול (שישי) כי אנשי צוות רפואי שאובחנו כחיוביים לקורונה אך לא פיתחו תסמינים יכולים להגיע לעבודתם. גם בתי חולים באריזונה וברוד איילנד הודיעו לעובדים שהם רשאים להישאר בעבודה אם אין להם תסמינים או שהם חשים בתסמינים קלים.
האומיקרון, הידוע כזן מאוד מידבק, הזניק את מספר המאומתים היומי בארה"ב לאחרונה לשיא חדש של כ-700 אלף בממוצע. בבתי החולים ברחבי ארה"ב מאושפזים כעת כ-110 אלף אמריקנים - קרוב מאוד לשיא של 124 אלף שנרשם בינואר בשנה שעברה. בתי החולים לא רק מוצפים במאושפזים, אלא סובלים ממחסור חמור בכוח אדם בגלל שרבים מעובדיהם גם נדבקו בקורונה.
בחודש שעבר, סוכנות המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הודיעה כי עובדי מערכת הבריאות שלא סובלים מתסמינים יכולים לשוב לעבודתם שבעה ימים לאחר שאובחנו כמאומתים, כתלות בהצגת תוצאות בדיקה שלילית - אך הבהיר כי במקרה של מחסור בכוח אדם, יש אישור לקצר את תקופת הבידוד של אותם עובדים.
3 צפייה בגלריה
חולה קורונה ב בית חולים באזור סן דייגו קליפורניה ארה"ב
חולה קורונה ב בית חולים באזור סן דייגו קליפורניה ארה"ב
מחלקת קורונה בבית חולים בסן דייגו
(צילום: EPA)
"אין ברירה, אין לנו ממש חלופות טובות", אמר שריף אלנהאל, מנכ"ל בית החולים האוניברסיטאי בניוארק - העיר הגדולה ביותר במדינת ניו ג'רזי. "מצב כוח האדם אצלנו כרגע הוא הגרוע ביותר מאז אביב 2020. כעשרה אחוזים מהעובדים שלנו לא נמצאים בעבודה, רובם משום שנדבקו בקורונה", ציין אלנהאל, שהיה בעבר נציב הבריאות של המדינה, בריאיון לאתר פוליטיקו.
"המצב מזכיר את מה שהיה במרץ-אפריל 2020. לא ראיתי את עובדי מערכת הבריאות בכזה לחץ מאז אותם חודשים", הוסיפה דבי ווייט, אחות בתפקידה, ונשיאת ארגון הבריאות הגדול ביותר בניו ג'רזי, ה-HPAE, שמתנגד להנחיה החדשה של ה-CDC.
בפניקס, בירת אריזונה, תאגיד בתי החולים הגדול "Dignity Health" הודיע לעובדים כי אם הם אובחנו כמאומתים אך מרגישים מספיק טוב כדי לעבוד - הם רשאים לבקש ממנהליהם לשוב לעבודה. בתי החולים של התאגיד בקליפורניה עדיין לא החלו ליישם את ההנחיה החדשה - אך הודיעו כי הם מתכוונים לעשות זאת בימים או בשבועות הקרובים.
"אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להבטיח שהעובדים שלנו יוכלו לשוב בבטחה לעבודתם, במקביל להגנה על המטופלים שלנו ועל שאר אנשי הצוות מהדבקה", נמסר מתאגיד Dignity Health. לשכת בריאות הציבור בקליפורניה הבהירה כי העובדים המאומתים שישובו לעבודתם בבתי החולים יידרשו לעטות מסכות N95 - וכי יש להציבם רק במחלקות קורונה.
3 צפייה בגלריה
עובד צוות רפואי במחלקת קורונה לילדים בשיבא
עובד צוות רפואי במחלקת קורונה לילדים בשיבא
בישראל עדיין שוקלים. מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: רויטרס)
"לא ביקשנו להוציא כזו הנחיה, ואנחנו לא יודעים אם בתי החולים יישמו אותה", אמרה ג'ן אמרסון-שיאה מהתאחדות בתי החולים בקליפורניה. "אבל ברור לנו שלבתי החולים יגיעו עוד המוני מטופלים בימים הקרובים - יותר ממה שבתי החולים יכולים להכיל עם המשאבים שעומדים לרשותם כרגע". היא ציינה כי עובדים רבים בבתי החולים נחשפו לנגיף ונדבקו בו, או נדרשים להישאר בבתיהם ולטפל בקרובי משפחה שנדבקו.
ארגון האחיות בקליפורניה, שבו חברים כ-100 אלף אחים ואחיות, תקף את ההנחיה החדשה והזהיר כי היא עלולה להוביל להדבקה המונית. "המושל ומקבלי ההחלטות רואים קודם כל את טובתם, ולא את שלומם של המטופלים והעובדים", אמרה קטי קנדי, נשיאת ארגון האחריות. "אנחנו רוצים לטפל במטופלים שלנו ולראות את מצבם משתפר - ולא מידרדר בגלל הסיכוי שנדביק אותם".
בפלורידה, בתי החולים עדיין לא ממהרים ליישם את ההנחיה החדשה. ד"ר הני אטאללה, הרופא הראשי בבית החולים ג'קסון ממוריאל במיאמי, אמר כי הם עדיין לא ב"נקודת השבר", וכי עובדים מאומתים לקורונה נדרשים להיכנס לבידוד של חמישה ימים. "צריך להיזהר מאוד שלא לגרום להתפרצות בתוך בית החולים", הבהיר.
קווין צ'ו-טיפטון, אח בבית החולים במיאמי, הצטרף לדאגה מההנחיה החדשה: "נכון, נראה שהאומיקרון פחות קטלני, אבל אנחנו עדיין לא יודעים עליו מספיק".

בתחילת השבוע נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גם בישראל שוקל משרד הבריאות באופן תקדימי להתיר לרופאים ורופאות ואחים ואחיות שנמצאו חיוביים לקורונה להמשיך לעבוד כל זמן שאינם מגלים סימפטומים. זאת על רקע חשש שרבים מהצוותים הרפואיים ייכנסו לבידוד – מה שיגביר את העומסים בבתי החולים גם כאן.
המהלך הנוכחי מתגבש על רקע העלייה החדה במספר המאומתים היומי ושיעור החולים הקשים. בידי משרד הבריאות תחזיות המצביעות על היעדרות צפויה של אלפי עובדי מערכת הבריאות בשל הדבקה. בתרחיש הקיצוני האומיקרון ישתק מחלקות ויביא לביטול ולדחייה של טיפולים וניתוחים.
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הבהיר כי הארגון לא יסכים בשום אופן לאפשרות שרופאים שנדבקו בקורונה ימשיכו כרגיל בעבודתם "תוך סיכון חולים וצוותים רפואיים". לדבריו, "בחינה מחדש תמיד ראוי לעשות - אבל הפקרות ושליפות מהמותן הן לא תכנית עבודה".
לדברי פרופ' חגי, "יש מקום לשקול קריטריונים חדשים בכל הקשור לתקופת הבידוד של צוותים רפואיים לרבות האפשרות לקצר את תקופת הבידוד - אולם ההסתדרות הרפואית לא תאפשר שום תרחיש שבו מעמידים את החולים ואת הצוותים בפני סכנה בריאותית".
גם פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים, התייחס לנושא: "יש דיון ער על מדינות המאפשרות לעובדי בריאות א-תסמיניים לבוא לעבודה (בשיא הגל כאשר המערכת כורעת תחת נטל המאושפזים וקיימת פגיעה באיכות הטיפול, וכל יד קובעת). חשוב להבדיל בהקשר זה בין עבודה של אותם עובדים במחלקות קורונה (סביר, כשאין ברירה), למחלקה עם אוכלוסייה פגיעה (לא סביר בעיני)".