ארה"ב הודיעה כי אין מסקנות חד-משמעיות, אולם סביר להניח שהכדור שממנו נהרגה העיתונאית הפלסטינית נורה מכיוון הכוחות הישראליים: גנרל מייקל פנזל, מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קבע בעקבות בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי-תלויה כי לא ניתן להגיע למסקנות חד-משמעיות בנוגע למקור הקליע שממנו נהרגה עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה בג'נין לפני כחודשיים. כך פורסם אחר הצהריים (שני).
מבדיקת המומחים הבליסטיים עלה עוד כי לאחר ניתוח פורנזי מעמיק ניתן לומר שהירי לכיוונה של העיתונאית הפלסטינית לא היה מכוון, אך יחד עם זאת נדמה כי הקליע שפגע באבו עאקלה נורה מנשק ישראלי. "סביר להניח שהקליע נורה מכיוון הכוחות הישראליים", ציין גנרל פנזל בחוות הדעת שלו. עם זאת, הוא קבע כאמור כי הירי שממנו נהרגה העיתונאית לא כוון לעברה כדי להרוג.
בנוסף לניתוח הפורנזי והבליסטי, מתאם הביטחון האמריקני קיבל גישה מלאה הן לחקירות צה"ל והן לחקירות הרשות הפלסטינית במהלך השבועות האחרונים. על-ידי סיכום שתי החקירות, המתאם הגיע למסקנה כי ירי מעמדות צה"ל אחראי ככל הנראה למות העיתונאית. המתאם לא מצא סיבה להאמין שהירי היה מכוון, אלא תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צבאי של צה"ל נגד פלגים של הג'יהאד האיסלאמי.
2 צפייה בגלריה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בתגובה כי "התחקיר הצה"לי מבהיר כי לא ניתן לקבוע מי אחראי למותה המצער של העיתונאית שירין אבו עאקלה, אך בוודאות ניתן לקבוע כי לא הייתה כוונה לפגוע בה. ישראל מביעה צער על מותה.
"בשנים האחרונות נהרגו מאות עיתונאים באזורי קרבות ברחבי העולם. מובן מאליו שישראל מעוניינת להגן על עיתונאים ועל חופש העיתונות בכל מקום ובכל תנאי. כראש ממשלת ישראל אני נותן גיבוי מלא וחד משמעי ללוחמי צה"ל שמסכנים את חייהם כדי להגן על אזרחי ישראל אל מול הטרור ועושים ימים ולילות למען ביטחון ישראל".
שר הביטחון בני גנץ אמר בתגובה לפרסום ממצאי התחקיר: "אני מבקש שוב להביע צער על מותה של שירין אבו עאקלה. מערכת הביטחון רואה בהגעה לחקר האמת ערך עליון. במקרה שלפנינו, למרות החקירה המעבדתית של הקליע וכלי הנשק הרלוונטי, לא ניתן לשייך את הקליע לקורבן ולנשק. ולכן, לצערי, לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי - והתחקיר בנושא יימשך.
"חשוב לזכור - גם באירוע המבצעי המדובר, נורו מאות כדורים לעבר חיילי צה"ל שהשיבו אש לכיוון מקורות הירי בלבד. מי שנושא באחריות לאירוע הם קודם כל הטרוריסטים שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית. לחיילי צה"ל ומפקדיו יש את החובה להגן על אזרחי ישראל ואת כל הגיבוי מהדרג המדיני למלא את משימתם. לצד זאת, אנו שומרים על טוהר הנשק ועושים מה שאף צבא לא עושה כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ובשמירה על חופש העיתונות".

דובר צה"ל ציין בתגובה ראשונה לממצאים כי "מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע אם אבו עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי-נשלט או על ידי לוחם צה"ל בשוגג. נדגיש כי התחקיר קבע בצורה חד-משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו עאקלה".
התקרית שבה נהרגה העיתונאית הפלסטינית אירעה ב-11 במאי. כוחות צה"ל יצאו אז למבצע מעצרים בנפת ג'נין לסיכול ומניעת טרור, ובמהלכו נורתה אש לעבר כוח צה"ל לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיום המבצע נורתה העיתונאית אבו עאקלה.
"מאז האירוע המצער, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של אבו-עאקלה", ציין הערב דובר צה"ל. "לשם כך, מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, שבמסגרתו נעשה בין היתר שחזור של האירוע וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע".
2 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
אבו עאקלה. אין מסקנות חד-משמעיות
(צילום: EPA)
הרשות הפלסטינית העבירה את הקליע למתאם הביטחון האמריקני פנזל ביום שבת. בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי על-ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים של מתאם הביטחון האמריקני על מנת לזהות את כלי הנשק שממנו נורתה אבו עאקלה. לפי דובר צה"ל, "על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק".
דובר צה"ל ציין עוד כי "בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי. צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".

הפלסטינים לא מקבלים את מסקנות בדיקת הקליע. מזכ"ל אש"ף חוסיין א-שייח אמר: "ממשלת ישראל נושאת באחריות לרצח שירין אבו עאקלה, ואנו נמשיך בהליכים שלנו מול בתי המשפט הבינלאומיים. לא נאפשר ניסיונות להסתיר את האמת או התייחסויות הססניות להאשמת ישראל".
ואסל אבו יוסף, חבר בוועד הפועל של אש"ף, האשים את ארה"ב בהגנה על ישראל. "האמת ברורה, אבל הממשל האמריקני ממשיך להתחמק מהכרזה על כך", אמר אבו יוסף בעקבות פרסום ממצאי תחקיר הקליע שממנו נהרגה אבו עאקלה. "אנחנו אומרים שישראל הרגה את שירין אבו עאקלה והיא צריכה לשאת באחריות לפשע שביצעה".
שר המשפטים הפלסטיני מוחמד שלאלדה אמר: "התחקיר יישאר חסר ולא מושלם, ככל שלא תהיה התאמה בין הקליע לבין הרובה שירה על שירין אבו עאקלה".

"טיוח מאורגן"

בארגון "בצלם" אמרו: "על פי כל הממצאים והתחקירים שפורסמו עד כה, עולה כי ישראל היא האחראית להרג העיתונאית שירין אבו עאקלה. לא ברור על סמך מה מבקשת מחלקת המדינה האמריקנית לפטור את הריגתה כ'טרגדיה' ולא כפשע שהאחראים לו צריכים לתת את הדין.
"בכל הנוגע לישראל, הרי שמדיניותה בנוגע לחקירות הרג של פלסטינים מעולם לא הייתה אלא טיוח מאורגן שמטרתו לאפשר את המשך ההרג באין מפריע, ואין זה שונה גם כשמדובר באזרחית אמריקנית כמו במקרה הנוכחי. הסיכוי כי האחראים למותה של שירין אבו עאקלה יעמדו לדין הוא אפסי, והחסינות הבינלאומית שישראל נהנית ממנה תיוותר על כנה".

בהודעת דובר משרד החוץ האמריקני נכתב כי "ארה"ב מעריכה וממשיכה לעודד את שיתוף הפעולה בין ישראל לרשות הפלסטינית במקרה חשוב זה. אנו נמשיך להיות מעורבים עם ישראל ועם הרשות הפלסטינית לגבי הצעדים הבאים ודוחקים באחריות. אנו שוב מנחמים את משפחת אבו עאקלה".
אבו עאקלה, בת 51 במותה, נולדה בשנת 1971 במזרח ירושלים. היא למדה לתואר ראשון בתקשורת מאוניברסיטת אל-ירמוכ שבעיר אירביד, בצפון ירדן. העיתונאית פעלה לאורך השנים ככתבת שטח מובילה באל-ג'זירה וסיקרה עבור הרשת את המתרחש בשטחי ירושלים והגדה המערבית, מה שכמובן הביא אותה לא אחת לחיכוך עם כוחות צה"ל.