חודש ינואר היה גשום מהממוצע, כשבחלק מהאזורים הוא מדורג כאחד מחודשי ינואר הגשומים ביותר ב-80 השנים האחרונות, אבל באופן חריג גם היה חם מהממוצע. כך עולה מסיכום נתוני מזג האוויר שפרסם אתמול (חמישי) השירות המטאורולוגי, שמדגיש כי במהלך הימים הגשומים בינואר אמנם היה קר – כמו בימים האחרונים – אבל בימים שבהם לא ירדו גשמים מידות החום היו גבוהות מהממוצע לעונה, כך שבשקלול סופי מדובר בתוצאה חריגה של חודש גשום אך חם. בהמשך הידיעה: התחזית לעוד ימים חורפיים, ומכ"ם הגשם.
כמויות הגשם בינואר, כך מסר השירות המטאורולוגי, הגיעו עד פי 1.5 או 2 מהממוצע בצפון הארץ ובמרכזה, ובמספר אזורים זהו ינואר השלישי או הרביעי הגשום בסדרת המדידות. גשמי ינואר ירדו ברובם בשני פרקים ארוכים, האחד לקראת אמצע החודש והשני בחלקו האחרון של החודש. פרק זה החל ב-22 בחודש ונמשך גם כעת לתוך פברואר – כך שהוא צפוי להימשך כשבועיים ברציפות, מה שהופך אותו לחריג במשכו. אלו נתוני הגשם במערכה החורפית הנוכחית, נכון לאתמול בשעה 20:00:
2 צפייה בגלריה
מזג האוויר
מזג האוויר
ברק בחיפה ומפל עיט השועט בגולן. חודש גשום יותר, אבל גם חם יותר בממוצע
(צילום: גלעד רונן, אפי שריר )

בנוסף לשני פרקי הגשם המרכזיים, בחודש שעבר היה פרק גשום נוסף בתחילת החודש – כך שבינואר מספר ימי הגשם עלה על הממוצע במידה ניכרת, בניגוד למספר הימים הגשומים המועט בתחילת העונה. במהלך פרקי הגשם המרכזיים החודש היה קריר מהממוצע, אולם בחלקו הראשון וכן בפרק הזמן שבין אירועי הגשם היה כאמור חם מהממוצע במידה ניכרת, כך שינואר היה בסיכומו חם מהממוצע. "שילוב זה של חודש חורפי שהוא גשום מאוד וגם חם מהממוצע הוא יוצא דופן ולא היה משהו דומה לזה בעבר", נמסר.
לפי נתוני השירות, ינואר היה גשום מהממוצע מצפון הארץ ועד לקו שדרות-דרום הר חברון – ואילו בדרום הארץ כמויות הגשם היו קטנות מהממוצע. בגליל, בגולן, בעמקי הצפון ובמישור החוף ירדו בינואר 250 עד 350 מ"מ. בחלקים מהגליל העליון וצפון הגולן אף ירדה כמות של 400 מ"מ. מדובר כאמור בכמויות שהן פי 1.5 עד 2 מהממוצע לחודש הזה. גם במישור החוף הדרומי עד אזור אשקלון-שדרות, ינואר היה גשום מהממוצע בשיעור דומה. גם בהרי שומרון ויהודה היה גשום מהממוצע, אך במידה פחותה עם כמויות שהגיעו ל-120% עד 160% מהממוצע.


כמויות הגשם פחתו במידה ניכרת בחלקים הדרומיים והמזרחיים של הארץ. במרכז עמק הירדן ובדרומו ובמרכז אזור עוטף עזה הכמויות היו קרובות לממוצע, ובצפון הנגב הן כבר היו קטנות מהממוצע (60% עד 80%) וכך גם במזרח הרי יהודה. בדרום עוטף עזה ובמערב הנגב ירדו פחות מ-50% מהממוצע לחודש, ובדרום הנגב ובערבה ירד מעט מאוד גשם.
בשירות המטאורולוגי מדגישים כי ינואר לא שבר שיאים בכמויות הגשם, אולם הוא מדורג גבוה בהשוואה לעבר. במספר אזורים בהם כמויות הגשם היו פי 2 מהממוצע, כמו אזור השרון ובחלקים מהגליל המערבי, מצפון מזרח הארץ וממישור החוף הדרומי – ינואר מדורג במקום השלישי או הרביעי ב-70 עד 80 השנים האחרונות. חודשי ינואר דומים או גשומים יותר היו בשנים 2020, 2000, 1974 ו-1969.
גשמי ינואר גרמו לכך שבכל האזורים מצפון הארץ ועד לדרום מישור החוף והרי חברון – כמויות הגשם שנמדדו מתחילת העונה עולות על הממוצע הרב-שנתי. בהרי הצפון, בעמקי הצפון, בשומרון ובמישור החוף הצפוני והמרכזי (עד אזור גוש דן) כמויות הגשם מתחילת העונה מגיעות ל-130% עד 160% מהממוצע לתקופה המקבילה (עד סוף ינואר). בשרון ובחלקים מהשומרון, הגליל התחתון ועמק יזרעאל כמויות הגשם אף קרובות לממוצע הרב-שנתי לכל עונת הגשם – ובמספר מקרים גם עוברות אותו.

2 צפייה בגלריה
נזקי החורף ברחוב בן גוריון בחולון
נזקי החורף ברחוב בן גוריון בחולון
עץ שקרס בחולון בחודש שעבר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
כך למשל, בקרני שומרון נמדדה כבר – מתחילת החורף – כמות גשם המשתווה ל-103% מהממוצע הרב-שנתי, באלקנה נמדדה כמות של 106% מהממוצע הרב-שנתי, בקיבוץ לביא שבגליל התחתון 105%, ובסוללים שבעמק יזרעאל – 103%. גם בחיפה ירדה כמות גשם של לפחות 100% מהממוצע השנתי (בתחנת המדידה בטכניון, בתחנה בנמל – 105%), בכפר הס שבאזור תל מונד נמדדה כמות של 105% מהממוצע העונתי, בנחשונים 101% – ובכפר הירוק 99%. בתל אביב עומד הנתון על 95%, בירושלים על 60% בלבד ובאילת – על 55%.
במהלך הלילה ירדו גשמים עזים במרכז הארץ. בתל אביב ירדו 18 מ"מ תוך שעה, ובסך הכול 40 מ"מ במהלך הלילה. בתחנת המדידה הכפר הירוק ברמת השרון הכמות הייתה עוד יותר גדולה - 25 מ"מ בשעה, 48 תוך שלוש שעות ובסך הכול 63 מ"מ מ-23:00 בלילה ועד הבוקר.
היום צפויים גשמים מדי פעם, מלווים בסופות רעמים בודדות, בעיקר במרכז הארץ ובדרומה. קיים חשש משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. בשעות הבוקר המוקדמות קיים גם חשש להצפות מקומיות, בעיקר במישור החוף הצפוני. בדרום הארץ ינשבו רוחות חזקות. מזג האוויר ימשיך להיות קר מהרגיל לעונה. במהלך הלילה ירד מדי פעם גשם מלווה בסופות רעמים יחידות בצפון הארץ ובמרכזה.
הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 4-9, תל אביב 10-15, חיפה 8-13, צפת 5-7, קצרין 7-12, טבריה 10-15, נצרת 7-11, עפולה 8-14, בית שאן 10-14, לוד 9-16, אשדוד 10-16, עין גדי 12-17, באר שבע 7-13, מצפה רמון 5-8, אילת 11-19.
מחר ימשיך לרדת גשם מדי פעם, מלווה בסופות רעמים יחידות בצפון הארץ ובמרכזה. יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה.
ביום ראשון צפוי מזג אוויר דומה. ביום שני צפוי גשם מקומי בצפון ובמרכז, והטמפרטורות ימשיכו להיות נמוכות מהרגיל.
פורסם לראשונה: 22:42, 01.02.24