בתום מו"מ ארוך בין ממשלת רומניה והרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתי, משרד החוץ ומרכז הארגונים, סוכם כי ממשלת רומניה תאפשר לרשויות הרומניות להכיר במסמכים ישראליים רשמיים, שיסייעו לניצולי שואה יוצאי רומניה לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי הרומני, בגין רדיפתם על ידי הרומנים בתקופת מלחמת העולם השנייה.
על פי החוק, שורדי שואה יוצאי רומניה שהיו או שהינם אזרחי רומניה, וסבלו מרדיפות על רקע יהדותם בין השנים 1945-1940, עשויים להיות זכאים לקצבה מממשלת רומניה, בנוסף לקצבאות אותן הם מקבלים ממדינת ישראל או ממדינות זרות דוגמת גרמניה. עד היום, ממשלת רומניה לא הכירה במסמכים רשמיים של מדינת ישראל שהעידו על זכאותם של שורדי השואה יוצאי רומניה, וניתן היה להציג מסמכים רשמיים מטעם ממשלת רומניה או ארכיונים מקומיים בלבד.
3 צפייה בגלריה
פוגרום יאשי. ארכיון
פוגרום יאשי. ארכיון
פוגרום יאשי. ארכיון
(באדיבות ראדו יואניד אוניברסיטת אינדיאנה ומוזיאון השואה בארה"ב)
3 צפייה בגלריה
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץ, השנה
(צילום: AP)
כעת, בעקבות החלטת הממשלה, וההסכם שצפוי להיחתם ולקבל תוקף משפטי בימים הקרובים, יוסמכו המוסדות הרומניים להתבסס בתהליך ההכרה על מסמכים של הרשות לזכויות ניצולי השואה בישראל, ובכך למעשה, לסלול את דרכם של כ-15 אלף שורדים יוצאי רומניה לקבלת הקצבה הנוספת מהממשל הרומני. סכום הקצבה המצטבר מוערך בעשרות מיליוני שקלים, ותלוי באורך תקופת השהות על אדמת רומניה בתקופת מלחמת העולם השנייה של כל שורד. גובה הקצבה החודשית הנוספת צפוי לעמוד בין 2,500-1,000 שקלים בכל חודש, לכל החיים.
בהסכם נקבע כי שורדי גטו בוקרשט לא יכללו בהסכם החדש, זאת בשל העובדה כי בחודש נובמבר האחרון הכירה ממשלת גרמניה בבירת רומניה, בוקרשט, כ"גטו פתוח". הכרה היסטורית זו, הובילה לכך שכ-3,000 שורדי שואה החיים בישראל, ומספר מוערך של כ-2,000 אלמנות, אלמנים ויורשים, הוכרו כזכאים לקבלת קצבה סוציאלית ותשלומים רטרואקטיביים מטעם ממשלת גרמניה. בין מקבלי הקצבה, נכללים למעלה מ-1,200 שורדי שואה יוצאי בוקרשט אשר עלו ארצה לאחר אוקטובר 1953, והיו זכאים עד כה לקצבה לקצבה שנתית בלבד.
קצבה זו הוגדלה בתקציב המדינה האחרון מ-4,000 שקל ל-6,500, בהשקעה כוללת של 300 מיליון שקלים. בנוסף, הודות להכרה מטעם גרמניה, הוכרה זכאותם של השורדים יוצאי בוקרשט לקבלת קצבאות פיצוי מוועידת התביעות בגין רדיפתם – (קרן סעיף 2) - קצבה של 600 אירו בחודש ותוספות הקבועות בחוק ההטבות לניצולי השואה – ובסך הכל עשויה הקצבה החודשית להגיע עד לסכום של 11,729 שקל, בכפוף למצבם הסוציאלי של השורדים. בשל העובדה שקצבאות אלו משולמות רטרואקטיבית מכוח חוק הגטאות החל מיולי 1997, זכאים השורדים, בנוסף לקצבה החודשית, גם לפיצוי חד פעמי (וכך גם אלמנותיהם ולעיתים גם יורשיהם) בסכום כולל של בין 200-150 אלף שקלים לכל שורד. לכל שאלה ובירור זכאות, ניתן לפנות למוקד של הרשות לזכויות ניצולי שואה במספר 5105*.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה מירב כהן, בכניסה לישיבת ממשלה. "פועלים מתוך תחושת שליחות ודחיפות"
(צילום: מארק ישראל סלם)
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד) אמרה על ההסכם החדש: "לא נותרו לנו עוד הרבה שנים לשרת את שורדי ושורדות השואה ועל כן אנחנו פועלים מתוך תחושת שליחות ודחיפות לעשות ככל יכולתנו על מנת לשפר את מצבם הכלכלי, להעשיר את השירותים שניתנים להם ולאפשר להם להזדקן בכבוד. בשנה האחרונה סגרנו הסכמים עם מספר מדינות בעולם שהביאו לתוספת של מאות מיליוני שקלים שיועברו לחשבונותיהם של השורדים. בנוסף לכך, הקצנו 300 מיליון שקל בתקציב המדינה להגדלת הקצבאות עבור שורדי השואה העניים ביותר. צעדים אלו הובילו לכך שחלק משורדי ושורדות השואה הגדילו את הכנסתם החודשית באלפי שקלים. נמשיך לפעול בכל הכח למען שורדי השואה והאוכלוסייה המבוגרת בכלל בישראל. אני מודה לקולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, דן האזרחי ממשרד החוץ, שגריר ישראל ברומניה דוד סרנגה ולשגרירות רומניה בישראל על שיתוף הפעולה עבור שורדי השואה שלנו".
מנהל הרשות לזכויות ניצולי השואה, אברמי טורם, אמר: "הרשות, כמי ששמה לנגד עיניה לסייע לניצולים למצות ולהנגיש את הזכויות המגיעות להם, לרבות מחו"ל, שמחה וגאה גם על הסיכום מול רומניה. מדובר בצעד משמעותי להכרה של רומניה במסמכים חתומים של מדינת ישראל ולתשלום ישירות לניצולים, לרבות סכומים שבעבר היה קשה לקבלם. הדבר מתאפשר בזכות עבודה משותפת וחשובה של עובדי הרשות לזכויות ניצולי השואה, בשיתוף מרכז הארגונים של ניצולי השואה ומשרד החוץ".בתום חודשים של משא ומתן כ-15 אלף שורדי שואה יוצאי רומניה יוכלו לקבל קצבאות חודשיות נוספות".