4 צפייה בגלריה
עמיחי אשד
עמיחי אשד
קידום? ניצב עמיחי אשד
(קרדיט: דוברות המשטרה)
בעיתוי שמעלה תהיות, ב"יום ההתנגדות" ובצל כעס של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על המשטרה שלא יישמה את הנחייתו ואפשרה את חסימת נתיבי איילון למשך כשעה וחצי, פורסם הערב (חמישי) כי מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, יוזז מתפקידו וימונה לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה. מדובר בתפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב. מלשכתו של בן גביר נמסר כי "מדובר בסבב מינויים מתוכנן מראש ולא בהדחה".
על המינוי פורסם בהודעה משותפת של המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל - אולם שאלת מחליפו של אשד במחוז תל אביב נשארה פתוחה, ולא הוחלט מי ימונה במקומו. עם זאת, בכירים במשטרה אומרים כי לא מדובר בהדחה. "זה ספין, הדחה של ניצב מתבצעת אך ורק בהמלצת המפכ"ל". לדבריהם כבר סוכם לפני כן על סבב ניצבים במשטרה שבמסגרתו יעבור אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה.
4 צפייה בגלריה
כעס על החסימה של נתיבי איילון. השר בן גביר
כעס על החסימה של נתיבי איילון. השר בן גביר
כעס על החסימה של נתיבי איילון. השר בן גביר
(צילום: יריב כץ, EPA)
עוד נמסר בהודעה המשותפת כי לתפקיד סגן המפכ"ל ימונה ניצב אבשלום פלד, ולתפקיד ראש אגף הטכנולוגיה והתקשוב (אטו"ב) תמונה תת-ניצב לימור נח - שתקודם לדרגת ניצב ותהיה הקצינה השנייה בדרגה זו במשטרת ישראל.
סגל הפיקוד הבכיר הופתע מההודעה על סבב המינויים. אחד הניצבים אמר כי "הופתענו לשמוע על ההודעה דרך התקשורת, כשההפגנות בעיצומן". מפכ"ל לשעבר אמר כי "זה מאוד מכוער לשלוח ניצב ותיק בליבת הפיקוד לאגף ההדרכה, זה לצפות ממנו שיסרב להצעה". ניצב נוסף שמכיר היטב את אשד אמר כי "יכלו לפחות להמתין שיסתיים יום ההפגנות".
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו מבקשים להבהיר כי ניצב עמיחי אשד ממ"ז ת"א לא הודח מתפקידו, אלא מדובר בסבב מינויים בצמרת המשטרה. ניצב אשד הוא קצין מוערך שבעברו רזומה ארוך של תפקידי פיקוד בכירים".

באופוזיציה תקפו את החלטת בן גביר וקראו לציבור להמשיך במחאה. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר כי "בזמן ששוטרי משטרת ישראל נמצאים בשטח באלפיהם - השר בן גביר מבצע טיהור פוליטי של מפקדם. השוטרים בהובלת המפכ"ל עושים בדיוק מה שהם מחויבים לעשות - לפעול בעצמאות ולא לקבל הנחיות פוליטיות מול מחאה פוליטית. קורא לנתניהו לפטר את בן גביר עוד היום לפני שיפרק את המשטרה ושלטון החוק".
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) תקף ואמר כי "יאיר נתניהו מצייץ ובן גביר מדיח. מהלך מטורף של קריקטורה של שלטון, שהולך ומתנתק מבני עמו. המענה: להעצים את המחאה". סער התייחס בדבריו להאשמות מצד בנו של ראש הממשלה, שטען כי "מה שקורה כאן בשבועות האחרונים זה מרד לכל דבר ועניין של הקצונה הבכירה של המשטרה", על רקע התמשכות ההפגנות. הוא הוסיף כי "מי שבפועל מבצעים את חסימות הכבישים כל כמה ימים, זה צמרת המשטרה והפרקליטות. הם האחראים האמיתיים לכאוס שקורה כאן. הם עושים זאת מתוך זדון ולא מתוך אוזלת יד. הם משתפים פעולה על מלא עם האנרכיסטים, על חשבון עם ישראל".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי מדובר ב"טירוף מערכות. מפקד מחוז תל אביב עשה הכול כדי לשמור על הסדר הציבורי ובו בזמן להכיל את המחאה החשובה בתולדות ישראל, ובזמן הזה, בן גביר הפיץ לתקשורת שהוא 'מאוכזב מהמשטרה' ודחק במפכ"ל להדיח אותו. האנרכיסט הזה רוצה לראות דם של מפגינים נשפך על הכבישים. טרוריסט היה ונשאר. לא ניתן לו לנצח".
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מפגינים באיילון. בן גביר לא מרוצה מההתנהלות
(צילום: רויטרס)
גם ח"כ גלעד קריב (העבודה) תקף: "הדחתו של מפקד מחוז תל אביב היא שבירת כל הכלים מצידו של השר המופקר, הכושל והמסוכן איתמר בן גביר. מדובר בתקדים מסוכן שמלמד על הכיוון אותו בוחרת הממשלה הנוכחית, שמנוהלת הלכה למעשה, לא על ידי ראש הממשלה נתניהו אלא על ידי הגורמים הקיצוניים ביותר בפוליטיקה הישראלית. זהו צעד נוסף, להפיכתה של משטרת ישראל לזרוע של מפלגת עוצמה יהודית הכהניסטית ולסעיף של ארגון להב"ה. נדרוש את כל התשובות במליאת הכנסת ובוועדות אך עוד קודם לכן, על הציבור הישראלי להעביר מסר ברור לממשלת הכהניזם באמצעות המחאה הדמוקרטית במוצאי השבת הקרובים, מן הראוי שמיליון ישראלים יבהירו לנתניהו, בן גביר לוין ורוטמן - עד כאן".
בישראל ביתנו אמרו: "מעניין שמפקד מחוז תל אביב הודח מתפקידו בגלל ש'לא עמד במדיניות' של בן גביר והכיל את האירוע היום. מנגד, רק לפני יומיים אותו בן גביר שיושב בישיבות קבינט ויחד עם שרים נוספים הכילו ירי רקטות על מדינת ישראל ללא כל תגובה, אגב שם אף אחד לא הודח. סדר עדיפויות הפוך".
מובילי המחאה אמרו על ההחלטה כי "בן גביר מנסה לעשות טיהורים במשטרה כדי שהיא תהפוך להיות מליציה שרודפת אחרי אזרחים במקום להגן עליהם. אנחנו נחושים מתמיד ונמשיך להעצים את ההתנגדות".
התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי תגיש עוד הערב צו ביניים לבג"ץ "למניעת הדחתו של מפקד מחוז תל אביב". עוד נמסר כי "המעשה הבזוי של השר לביטחון לאומי הוא כתם שלא יימחה. ידע מעתה כל מפקד בכיר במשטרה כי הקריירה שלו נתונה בסכנה כל זמן שלא יענה לדרישות השר. בן גביר הפך את המשטרה היקרה שלנו לארגון פוליטי בשירות משטר דיקטטורי. זה לא יעבור בשתיקה. התנועה קוראת לציבור לצאת להפגנות ענק במוצאי שבת בכל מוקדי המחאה המרכזית כדי לעצור את ההידרדרות. לא ניתן למשטרה להפוך למיליציה פרטית של בן גביר". קבוצת מפכ"לים וניצבים לשעבר הודיעה כי היא מצטרפת לעתירה.
4 צפייה בגלריה
יום ההתנגדות הלאומי - הפגנה בתל אביב
יום ההתנגדות הלאומי - הפגנה בתל אביב
"האנרכיסט הזה רוצה לראות דם של מפגינים". המחאה באיילון
(צילום: רויטרס)
בן גביר כעס על המשטרה שלא יישמה את הנחייתו לא לאפשר חסימת כבישים ובפרט צירי תנועה ראשיים. בסביבתו של השר לא רוו נחת מהמראות של נתיבי איילון חסומים ושל עומסי התנועה הכבדים בכבישים המובילים לנתב"ג. בן גביר ביקר הבוקר במרכזי השליטה ובחפ"ק משטרת מחוז מרכז ושל אגף התנועה כדי לעקוב מקרוב אחר התנהלות המשטרה, וחזר שוב ושוב על ההנחיה "לא לאפשר חסימת כבישים לאנרכיסטים", כלשונו.
במשטרה, בניגוד לבן גביר, דווקא הביעו שביעות רצון ממה שהתרחש בנתב"ג, ואמרו כי "הצלחנו לאפשר מחאה – ולצד זה לא היו עיכובים בהמראות ובנחיתות. לא היה מצב שאנשים פספסו טיסות". על הביקורת שמתח השר, אמרו במשטרה כי "ההחלטות בשטח הן של המפקדים – וכל השיקולים המבצעיים נלקחים".