ביום שבו הצוותים הרפואיים שבתו במחאה על האלימות נגדם, מפקח מזון בכיר של משרד הבריאות התלונן שהותקף אתמול (ב') בעפולה, בעת שביצע ביקורת במסעדה בעיר, וברח מהמקום תוך איומים על חייו. כך נודע ל-ynet. אחרי האירוע הגיש המפקח תלונה במשטרה.
ברקע האירוע, במשרד הבריאות מבהירים כי המקום פועל ללא אישורו. במהלך ביקורת של מחוז צפון הגיע המפקח למטבח ואז, לטענת המשרד, בעל העסק שהתלווה למפקח, אמר כי "הוא לא בצבא" ושהמפקח בא לפגוע לו בעסק. לאחר מכן, לטענת המשרד, אמר בעל העסק למפקח: "אכנס לכלא בשבילך, אגיע אליך, אני יודע איפה אתה גר", ואף איים כי ידקור אותו. בנוסף נטען כי בעל העסק תפס למפקח בחולצה בניסיון להצמיד אותו אליו וניסה לחבוט בו. העובדים במסעדה הפרידו, וכך הצליח המפקח לצאת מהסיטואציה ומהמסעדה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אלימות אונס תקיפה מינית
אילוסטרציה אלימות אונס תקיפה מינית
המפקח התלונן: "ניסה להצמיד אותי אליו ולחבוט בי". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"הגעתי לשם בשעה 11:00 והצגתי את עצמי בפני מנהל המסעדה", סיפר המפקח. "הייתי אצלו מספר פעמים לטובת הרישיון הזמני שניתן לו. במשך השנים הקודמות הייתה התנגדות למתן רישיון לעסק הזה מסיבות של עמידה בהנחיות של בתי האוכל". לדבריו, "הצגתי את מטרת בואי. הגעתי לביקורת לחידוש הרישיון ורישיון העסק שלך פג תוקפו. בעל העסק קיבל אותי לביקורת והוא גם זה שבסופו של דבר תקף אותי. הוא בחר להצמיד אליי את אחד מהעובדים שלו לצורך ביצוע הביקורת. הייתי במחסן, בשירותים, ואיפה שיושבים הסועדים באזור הכנת המזון וההגשה, וכשהגעתי למטבח שאלתי שאלה מקצועית.
"ראיתי שם כיורים לא מסומנים וללא שילוט. שאלתי מי יכול להסביר לי מה יש שם. בעל העסק ענה בתקיפות 'מה אתה חושב שפה זה צבא?'. ברגע שהוא התבטא בצורה כזו נסוגתי ופניתי לדלת האחורית", אמר. "הוא לפת אותי בצווארון של הסוודר מתוך כוונה לפגוע ואמר: 'אני אהרוג אותך', 'אני אדקור אותך', אני אחסל אותך', 'אתה לא תהרוג לי את העסק'. אנחנו במטבח של מסעדה, שזה מקום מאוד קטן, ועל הקיר תלויים מתקנים להחזקת סכינים כך שלממש את האיומים זה אפשרי". הוא הוסיף. לדבריו, בעל המסעדה "קרע לי את הסוודר. עזבתי את המקום והגעתי לתחנת המשטרה. דיווחתי למנהלת שלי על האירוע. במשטרה הגשתי תלונה על הפגישה בי כעובד ציבור, על איומים. בכירים במשרד הבריאות דיברו איתי וציינו בפניי שלא ירפו ידם בעניין הטיפול במקרה שלי".
המפקח הוסיף באשר לתחושת חוסר הביטחון עמה נאלצים להתמודד המפקחים: "מה שעומד לרשותנו זה הרגליים שלנו שאנחנו יכולים לברוח איתן, העיניים שלנו כדי לראות מה עושים לנו והפה שלנו כדי לספר". הוא הוסיף כי "מעבר לכך אין לנו כלום, ואין לנו שום אמצעי הגנה כדי להבטיח את העבודה שלנו. לטעמי, זה ברמה של מחדל. אין לנו אפילו מצלמת גוף שתתעד את מה שאנחנו עושים או לחצן מצוקה".
2 צפייה בגלריה
שביתת מערכת הבריאות באיכילוב
שביתת מערכת הבריאות באיכילוב
שלט שנתלה בביה"ח איכילוב, אתמול
(צילום: שאול גולן)
גם במשרד הבריאות הגיבו למקרה החריג. "העובדים בבריאות הציבור שבאים לפקח במקומות שונים עושים זאת כדי לשמור על הבריאות של כולנו", הגיבה למקרה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד. "לא יעלה על הדעת שהם מותקפים מילולית ופיזית. אנחנו מחויבים לשמור עליהם - אסור שנעבור על מקרה כזה לסדר היום".
בעל המסעדה, שנחשב למסעדן נורמטיבי וללא עבר פלילי, אמר בתגובה: "מפקח מטעם משרד הבריאות הגיע לבדיקה שגרתית בשעות העומס ונכנס למטבח בית העסק, תוך שהוא מתנהג בבריונות ומפריע לניהול ההזמנות ולמהלך העבודה התקין. ביקשתי ממנו להמתין בצד מספר דקות מבלי להפריע לצוות העובדים, עד לסיום הכנת ההזמנות, תוך שאפשרתי לו להסתובב בחופשיות וללא הגבלה. המפקח חשב שהוא בעל הבית ושכולם אמורים לסור למרותו, תוך שהוא התעלם מהעובדה כי הוא הגיע בשעת שיא העבודה.
"הסברתי למפקח כי לאחר תקופת הקורונה הקשה חשוב לנו לשמור על שירות איכותי, תוך הוצאת הזמנות בזמן, שעה שלקוחות רבים ממתינים לקבל ההזמנה בדיוק בשעת הפסקת הצהריים. המפקח החל להתלהם ולהתנהג בבריונות, ולכן הוריתי להוציאו אותו מבית העסק עד להגעת משטרת ישראל. המפקח סירב והגעתי ללוות אותו לפתח בית העסק. איש לא תקף את המפקח, ולהבנתי האחרון רץ לבית החולים, ככל הנראה במטרה להוציא כספים מחברת הביטוח או מהמוסד לביטוח הלאומי, ונראה שהוא מנסה להתעשר על גבי שלא כדין. הנחיתי את עורכי דיני להגיש תביעה כנגד אותו מפקח על מנת שזה יפסיק להתעמר בבעלי עסק ולשכוח את חובתו להתנהג שלא כדין".