3 צפייה בגלריה
פגישת בכירי מרצ עם אבו מאזן ברמאללה
פגישת בכירי מרצ עם אבו מאזן ברמאללה
בכירי מרצ עם אבו מאזן, הערב
(צילום: לשכת יו"ר מרצ)
שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע אמש (ראשון) לרמאללה יחד עם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ויו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין לפגישה עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. "נחדש את ההידברות ושיתוף הפעולה ונמנע צעדים שיפגעו בפתרון שתי המדינות", אמרו בלשכתו של הורוביץ. הפגישה נערכה בזמן שקבינט הקורונה התכנס, והורוביץ שיצא באמצע הסביר כי הפגישה נקבעה עוד לפני הדיון.
אבו מאזן, שזמן קצר לפני כן עוד שוחח עם משפחתו של עלא זיוד, איש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי שנהרג בשבוע שעבר בברוקין בחילופי ירי עם צה"ל, וניחם אותם, אמר כי "עלינו להתחיל וליייצר צעדים בוני אמון, להוכיח שאנחנו מתכוונים לעשות שלום ולאפשר לי לשמור על התקווה של העם הפלסטיני. אם נאבד את התקווה, נאבד את העתיד".
אבו מאזן ביקש מאנשי מרצ להעביר לראש הממשלה נפתלי בנט ולשרת הפנים איילת שקד כי הוא מעוניין לפגוש אותם. "יש לכם שרה בשם שקד. תגידו לה שאני רוצה לפגוש אותה", אמר אבו מאזן. "אני רוצה לראות את כולם, לא רק את החברים שלי. יכול להיות שנסכים על אחוז אחד, יכול להיות שעל כלום, אבל נדבר. זו הזמנה פתוחה". שרת הפנים הגיבה לדבריו ואמרה: "לא יקרה. ‏לא אפגש עם מכחיש שואה שתובע את חיילי צה"ל בהאג ומשלם לרוצחי יהודים".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ואבו מאזן ברמאללה
ניצן הורוביץ ואבו מאזן ברמאללה
אבו מאזן והורוביץ
(צילום: לשכת יו"ר מרצ)
הפגישה של השרים וחברת הכנסת עם אבו מאזן נערכה לאחר פגישתו החריגה של שר הביטחון בני גנץ עם יו"ר הרשות - אך בשונה ממנה הפעם גם פורסמו תמונות מהמפגש. בלשכתו של הורוביץ אמרו כי אבו מאזן הודה לו על הסיוע בתקופת הקורונה ואמר: "אנחנו חיים יחד. כשהפלסטינים יהיו חופשיים מקורונה, הישראלים יהיו חופשיים - ולהפך". אבו מאזן הזמין את שרי הממשלה החדשה להגיע לרמאללה והוסיף: "לא חייבים להסכים, צריך לדבר".
הורוביץ הוסיף כי "למרצ יש משימה בתוך הממשלה: לשמור על פתרון שתי המדינות בחיים ולא לתת לו להיעלם, לא לחבל בסיכוי להגיע אליו בעתיד, כי אין אף פתרון אחר. אנחנו מאמינים שאין מקום לצעדים חד-צדדיים שיפגעו בסיכוי ליישם את פתרון שתי המדינות. לא התנחלויות חדשות, לא מאחזים לא חוקיים, ולא אלימות של גורמים קיצוניים בקרב המתנחלים. חובתי וחובתנו לקדם את העשייה המשותפת. הגענו היום כדי לבנות מחדש ערוץ ישיר וקבוע בנינו, ולתת בוסטר לשיתוף הפעולה".
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אמר כי "אנחנו כאן כדי לקדם את פתרון שתי המדינות ולהגיד שאתם הפרטנר שלנו. העתיד חשוב, אבל עלינו קודם כל לפעול כדי להפוך את ההווה ליותר טוב ובשביל זה צריך שיתוף פעולה בין המשרדים והממשלות". חברת הכנסת מיכל רוזין הוסיפה: "באנו לכאן בגלוי, לא הסתרנו. להיפך, באנו בגאווה. נעשה כל מה שצריך כדי לקדם את פתרון שתי המדינות כדי לבנות את היסודות המעשיים לשלום".
על אף הפגישה הגלויה, ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר כי הוא מתנגד למדינה פלסטינית וכי אפשר את פגישתו של גנץ עם אבו מאזן לאחר שביקש זאת ממנו כמה פעמים. "אני מתנגד למדינה פלסטינית", אמר בנט בריאיון ל-ynet בחודש שעבר. "אני חושב שזו שגיאה נוראית לייבא את המודל הכל כך כושל בעזה של חמאס, שיורה עלינו טילים, ולהפוך את יהודה ושומרון לדבר כזה. בעניין הביקור של שר הביטחון, במשך תקופה לא קטנה הוא ביקש זאת מכיוון שהוא לקח אחריות על תהליך ההסדרה בעזה וראה בזה כלי. אישרתי, בידיעתי המלאה".
בנט ציין כי "אני לא רואה היגיון לפגוש את אבו מאזן כשהוא תובע את החיילים שלנו בהאג ומאשים את המפקדים בפשעי מלחמה. התפיסה שלי כלפי הרשות הפלסטינית, שהיא רשות כושלת והכול, אבל זה מה יש". רה"מ לא השיב לשאלה אם אבו מאזן עשוי להיות פרטנר להסדר מדיני והבהיר: "מישהו חושב שיש סיכוי לפריצת דרך? אף אחד לא מאמין בזה. אני מאמין מאוד בפעולות בשטח, בעיקר בפן העסקי והכלכלי, כגורם מייצב. האם זה יפתור את כל הבעיות בעולם? לא".
פורסם לראשונה: 22:54, 03.10.21