מרגישים שלאחרונה אתם עומדים בפקקים אפילו יותר זמן מהרגיל? אתם לא מדמיינים: מנתונים בלעדיים שנאספו לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" על ידי חברת נתיבי ישראל וחברת נתיבי איילון, עולה תמונה עגומה במיוחד על מצב הפקקים בארץ, שבאזורים מסוימים אף החמירה בשיעור ניכר בחודשים האחרונים.
לפי נתיבי ישראל, מהירות הנסיעה במטרופולין תל אביב והמרכז בחודשים אוקטובר-נובמבר ירדה בממוצע ב-7.5% לעומת מהירות הנסיעה בחודשים מאי-יוני השנה. כך, למשל, במקטע שבין חורשים לרעננה בכביש 531 נרשמה באותה תקופה ירידה של 10% במהירות הנסיעה הממוצעת בשעות השיא בבקרים לכיוון רעננה, ושל 3% לכיוון השני (ממערב למזרח).
1 צפייה בגלריה
עומס בנתיבי איילון בערב החג של פסח
עומס בנתיבי איילון בערב החג של פסח
נתיבי איילון, ארכיון
(צילום: דנה קופל)
הירידה במהירות הנסיעה ממוצעת בנתיבי איילון
בכביש 57, במקטע שבין ניצני עוז לנתניה, נרשמה ירידה של 11.5% במהירות הנסיעה בשיא הבוקר לכיוון נתניה ושל 6% לכיוון ירושלים. גם בכביש 443, במקטע שבין לוד למודיעין, נרשמה ירידה של 5% במהירות הנסיעה הממוצעת בשיא הבוקר לכיוון מזרח, לעומת עלייה קלה של 2% במהירות הממוצעת לכיוון השני. בכביש 1, במקטע שבין ירושלים לענבה, לא נרשם שינוי משמעותי לכיוון תל אביב, אולם כן נרשמה ירידה של 5% לכיוון ירושלים.
בשעות אחר הצהריים המצב אף חמור יותר: בכביש 57, במקטע שבין ניצני עוז לנתניה, נרשמה באוקטובר-נובמבר ירידה של 11.5% במהירות הממוצעת לכיוון נתניה ושל 6% לכיוון השני, לעומת המהירות הממוצעת באותן שעות במאי-יוני. בכביש 531 נרשמה ירידה של 8% בין חורשים לרעננה גם בשעות אחר הצהריים, וירידה חדה אף יותר של 11% כאשר נוסעים ממערב למזרח.
בכביש 443, במקטע שבין לוד למודיעין, נרשמה ירידה של 7% במהירות הממוצעת לכיוון ירושלים בשעות אחר הצהריים ושל 3% לכיוון השני. גם בכביש 1, במקטע שבין ירושלים לענבה, נרשמה ירידה של 4.5% לכיוון תל אביב אחר הצהריים ושל לא פחות מ-11% לכיוון ירושלים בשעות השיא.
מנתוני החברה הממשלתית, אשר נאספו ונותחו על ידי איתן זילברשטיין - מנהל מחלקת טכנולוגיות לבקרות תנועה ואורן בנדר - מנהל מחלקת תכנון תנועתי בחברה, עוד עולה כי במטרופולין חיפה נרשמה עלייה קלה של בין 2% ל-4% בכבישים כמו 75, 22 (עוקף קריות) ובכביש 2 במקטע שבין חדרה לחיפה, בשעות השיא של הבוקר. בשעות אחר הצהריים כן נרשמה ירידה קלה במהירות הממוצעת בחלק מאותם כבישים באוקטובר-נובמבר לעומת מאי-יוני, אולם בשיעורים נמוכים יחסית של בין 1% ל-3%.
בחברה משייכים את הסיבה להיעדר השינוי או לירידה היחסית מתונה במהירויות הממוצעות בחלקה הצפוני של הארץ למלחמה בצפון, אשר גרמה להרבה אנשים שעובדים באזור לעבוד מהבית ולהקטין את נפחי התנועה, כמו גם למפונים הרבים שנאלצו לעזוב את בתיהם לתקופה ממושכת. זאת, לעומת נפחי התנועה במרכז אשר גדלו בחודשיים האחרונים ב-3% לעומת מאי-יוני ועשויים להסביר את העומסים הגדולים בכבישים.

מהירות ממוצעת של פחות מ-30 קמ״ש בחלקים מאיילון

בתוך כך, מנתוני חברת נתיבי איילון, שאחראית בין היתר על כביש 20 - הכביש העמוס ביותר במדינה - עולה כי לא נרשמה השנה ירידה או עלייה משמעותית במהירות הממוצעת בחלקים המרכזיים ביותר של הכביש. יחד עם זאת, לפי ראש אגף ניהול מידע, פליקס שכמן, הסיבה לכך היא שכבר היום מרבית חלקי הכביש המרכזי נמצאים בתפוסה מלאה.
"בקטעים שנבחנו אנחנו רואים שלאורך כל השנה הכביש יחסית מלא, ולכן אין שונות", אמר שכמן. "אנחנו בתפוסה מלאה של הכביש בהינתן ההיצע שלו כיום - כמות הנתיבים הקיימים והעבודות שבו. זו רמת השירות שלו, זה מה שהוא יכול להעביר. אנחנו יודעים מניתוחים שלנו שכביש עירוני כמו רחוב המסגר למשל, יותר אטרקטיבי מנתיבי איילון בשעות מסוימות מבחינת מהירות הנסיעה".
ואכן, מהנתונים שנאספו בחברת נתיבי איילון, שבדקו את המהירות הממוצעת בכל חודש מינואר השנה 15 בנובמבר (בימי חול בלבד), עולה כי במרבית הכביש ה"מהיר" המהירות הממוצעת כיום עומדת על בין 30 ל-70 קמ״ש. בחלקים עמוסים במיוחד, כמו ממחלף חולון למחלף השלום לכיוון צפון או ממחלף גלילות למחלף השלום לכיוון דרום, המהירות הממוצעת בכל חודש השנה הייתה סביב 40-30 קמ״ש בלבד, ואילו המהירות הממוצעת הנמוכה ביותר שנמדדה ירדה אף לאזור ה-20 קמ״ש בלבד.
לפי שכמן, ״לנסוע במקטע של ארבעה ק״מ ב-20 קמ״ש לוקח 12 דקות, וזה רק אחרי שיוצאים מהעיר. להגיע מהמקום שגרים לצומת חולון למשל גם לוקח עוד הרבה זמן. מקוממיות ליוספטל למשל, במהירויות האלה, זה בין 45 ל-50 דקות, וזה עוד ממוצע יומי - זה כולל גם נסיעות בלילה. יש מקומות, כמו המקטע של חולון-השלום לכיוון צפון, שבו המהירות הממוצעת בחודש מאי האחרון נעה בין 21 קמ״ש ל-39 קמ״ש בשיא. אבל זה מקטע קצר, אז משך הנסיעה במקטע כזה ובמהירות הזו הוא בין 10 ל-14 דקות. 40 קמ״ש על 4.5 ק״מ זה עדיין שבע דקות, כשבלילה אתה רץ את זה בשתי דקות. זה מקטע מאוד עמוס, נקודה״.
לדבריו, העומסים הגדולים בנתיבי איילון אף משפיעים על גוש דן כולו. ״נתיבי איילון הם לא מטרה, כמעט אף אחד לא עובד על נתיבי איילון. לכן, כשאנחנו רואים עלייה בביקוש וירידה במהירות הנסיעה, חלק גדול מהרכבים האלה נכנסים אחר כך לתל אביב ויוצרים שם את הגודש״, הסביר שכמן.
בשל העלייה המתמשכת במספר הרכבים על הכביש, שלא צפויה לרדת בשנים הקרובות, לצד השימוש הדל במיוחד בתחבורה ציבורית בישראל לעומת מדינית מערביות אחרות, גם שכמן מודה כי אין ״פתרון קסם״ למצב מלבד להוסיף נתיבי תחבורה ציבורית ולנסות לעודד אנשים לעזוב את הרכב הפרטי.
״המהירות בתחבורה ציבורית גבוהה יותר״, הוסיף שכמן. ״את נתיב התחבורה הציבורית מתכננים למהירות 70 קמ״ש - אין באיילון כמעט אף קטע במקטעים עמוסים שבו המהירות הממוצעת היא כזו. פרויקט כמו 'נתיבים מהירים' מבטיח נסיעה במהירות כזו. אם לא נעשה כלום, בעוד 10 שנים יהיו עוד אחוזים לא מועטים של רכבים בכבישים והמצב לא יהיה יותר טוב".
אורן בנדר, מנהל מחלקת תכנון תנועתי בחברת נתיבי ישראל, אמר כי "ההחמרה בעומסי התנועה באזור המרכז היא עדות ישירה לגידול בנפחי התנועה במרכז הארץ. למצב זה תרמו שני גורמים עיקריים: ראשית, המלחמה בצפון, שגרמה לכך שעובדים רבים עברו למתכונת עבודה מהבית, מה שצמצם את נפחי התנועה במטרופולין חיפה והאזור. שנית, גל המפונים מאזור הצפון למרכז, שהוביל לגידול בנפחי התנועה במרכז. על מנת להתמודד עם מגמות אלו, עלינו להמשיך להשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית חדשות בכבישים הבינעירוניים, אלו יתחברו לתווך העירוני תוך מתן דגש לפתרונות שיתופיים ומודרניים שיאפשרו צמצום התלות ברכב פרטי. לצד זה עלינו לרתום את האפשרויות הטכנולוגיות, אלו יוכלו לעזור לנו לשפר את המצב הנוכחי".
איתן זילברשטיין, מנהל מחלקת טכנולוגיות לבקרות תנועה בחברת נתיבי ישראל, הוסיף כי "הנתונים שאספנו בחודשים האחרונים מצביעים על מציאות מאתגרת שבה עומסי תנועה הולכים ומחמירים. המערכות הטכנולוגיות החדשות נועדו למדוד בזמן אמת את מאפייני התנועה בכל מקום בארץ, לזהות תבניות נסיעה אופייניות ולהתאים פתרונות מיטביים. דוגמה לכך, רמזורים חכמים, המתאימים את מחזורי האור הירוק בהתאם לעומס התנועה, ומשפרות את זרימת התנועה בצמתים מרכזיים. המערכות החכמות גם מסוגלות לזהות את האירוע ולהפנות משאבים לטיפול מהיר ויעיל".