2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
תמלילי חקירות של פלסטיני חולה המופיליה, שהגיעו לידי ynet, מגלים כי במשך שלושה שבועות הוא לא קיבל תרופה מצילת חיים למרות תחנוניו מול החוקרים. עם זאת, בית משפט קבע כי זכויותיו הרפואיות של הפלסטיני לא נפגעו, והמשטרה אומרת בתגובה כי לא נמצא עוגן ראייתי לטענותיו של הפלסטיני.
סיף הוארין (30), שוהה בלתי-חוקי (שב"ח) מהעיר דהרייה בדרום הר חברון, נעצר באפריל בשנה שעברה עם שני ישראלים ופלסטיני נוסף בחשד לגניבות כלי רכב בישראל והעברתם לשטחי הרשות. הוארין נלקח לחקירה בתחנת עיירות, אולם במהלך החקירה החוקר לא התייחס לבקשותיו לראות רופא או להסבריו שהוא חולה במחלת דם ונזקק לטיפול.
מחלת הדם הנדירה שממנה סובל השב"ח מעידה על כך שמנגנון הקרישה בגופו פגום. הדם בגופו אינו נקרש, ואנשים במצבו עלולים לדמם בכמות רבה יותר ולזמן ממושך יותר לאחר פציעה. אפילו חתכים ופצעים קטנים עלולים להוביל למוות.

"אני רוצה דוקטור כי יש לי מחלה בדם"

הוארין, נעדר כל עבר פלילי, התחנן בפני החוקרים שוב ושוב לקבל טיפול רפואי, אולם מתמלילי החקירה עולה כאמור כי השוטרים לא התייחסו לבקשותיו לקבל את הזריקה שהוא מקבל מדי כמה ימים. "אני רוצה דוקטור כי יש לי מחלה בדם", פנה לאחר החוקרים, אולם השוטר המשיך בחקירה. הוארין ניסה שוב: "יש לי מחלת דם, כל הגוף שלי כואב, אני מקבל זריקות. אני לא יכול לענות לך". החקירה נמשכה, השב"ח אמר: "אני רוצה ללכת לרופא, אחרי זה דברו איתי בחקירה".
לאחר שהוגש נגד השב"ח כתב אישום, ביקשה סנגוריתו עו"ד מיטל רון, לשחרר אותו בגלל פגיעה בזכויותיו בחקירה. השופט יריב בן דוד מבית משפט השלום בבאר שבע קבע כי זכויותיו הרפואיות של הוארין לא נפגעו. הפלסטיני סיפר כי הוא מקבל זריקות כמה פעמים בשבוע, טיפול רפואי נהוג בחולי המופיליה מסוג A שמקבלים זריקת פקטור 8 לווריד.
רק לאחר חמישה ימים, התייעצו בשירות בתי הסוהר עם רופא בבית החולים שיבא בתל השומר, שהמליץ על מתן טיפול רק בזמן דימום. יש לציין כי רוב הדימומים אצל חולי המופיליה הם פנימיים, ועיכוב בקבלת טיפול רפואי עלול להוביל לנזקים קשים לחולים. השופט בן דוד התייחס גם בביטול לתלונה של השב"ח על כאב ראש. חולי המופיליה עלולים לפתח דימום במוח בעקבות מכה בראש, מה שעלול להתבטא בכאב ראש מתמשך. רק לאחר שלושה שבועות ממעצרו פונה הוארין לבית החולים סורוקה בבאר שבע עקב דימום בכתף וקיבל זריקות.
2 צפייה בגלריה
זירת הרצח בשדרות
זירת הרצח בשדרות
החוקר שעליו הלין הפלסטיני בסופו של דבר אותר
(צילום: רועי עידן)
במסגרת הסדר טיעון מול לשכת התביעות של המשטרה, הודה הפלסטיני בחלק מהעבירות שיוחסו לו, ונידון באוקטובר שעבר ל-32 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 10,000 שקלים. לפי כתב האישום המתוקן, הוארין, יחד עם אחרים, פעל לגניבת כלי רכב משטח ישראל והעברתם לרשות הפלסטינית. שלושת האחרים שאותם הפליל השב"ח הם שני ישראלים מהיישוב חורה ופלסטיני שגם הוא מתגורר בדהרייה. גם נגד השלושה הוגש כתב אישום.
בנובמבר האחרון הגיע הוארין להעיד במשפטם של חבריו לגניבה בבית משפט השלום בבאר שבע. בעדותו הוא סיפר שוב כיצד החוקרים מנעו ממנו לטענתו את התרופה שלה היה זקוק. הוא אף סיפר כי חוקר בשם "עודד" התנה את קבלת הזריקה שלו בשיתוף פעולה בחקירה. "אני כל הזמן אומר לו 'תרופה', והוא אמר לי 'תרופה שלך הרבה כסף', 'שב"ס לא משלם כסף להביא'".
בהמשך עדותו בבית המשפט, פרץ הוארין בבכי והפשיל את שרווליו כדי להצביע שוב ושוב על מרפקיו. "הם הרביצו לי, שברו את הידיים וגם ברגל שלי", סיפר. יש לציין כי חולי המופיליה נוטים לסבול מדימומים בעיקר במרפקים ובברכיים, ובהיעדר טיפול הדימומים גורמים לכאבים קשים ואף לנכות. לעדות בבית המשפט הגיע הוארין ישוב על כיסא גלגלים.
הוא סיפר עוד בעדותו במשפט חבריו: "לא נתנו לי את התרופה, גם ההורים שלי הביאו את התרופות. החוקר הביא לי את זה בתמונה בטלפון ואמר לי 'תדבר ואחרי זה אני אתן לך את התרופות. השם של החוקר הוא עודד. כן, עודד מקריית ארבע". עם זאת, השב"ח התקשה לזכור היכן הייתה החקירה. "אני מכיר את החוקר הזה, הוא חוקר בשטחים. הוא היה איתי בתחנה. 'המשפחה שלך הביאה לך תרופה', ולא נתן לי את זה".
עו"ד מיטל רוןעו"ד מיטל רוןצילום: ארז אלון
התובע במשפט חבריו של הפלסטיני ביקש להכריז עליו כעד עוין, הבהיר כי אין חוקר בשם "עודד" שהיה שותף לחקירה והכחיש שהופעל עליו לחץ בדמות מניעת טיפול רפואי. "זה שיש איפשהו בחקירות את זה שהעד אומר שהוא זקוק לתרופה, ובשלב אחר בלי שום הקשר העד מתחיל לדבר ולספר על המעשים שלו, אין שום סיבה ותוצאה. אני אומר שבשום שלב, ואני עומד אחרי זה, בשום שלב לא אמרו לו שאם הוא לא יספר הוא לא יקבל את התרופה שלו".
הוארין התעקש בבית המשפט: "אני יודע, הוא אחראי על אזור בשטחים. הוא חוקר בשטחים, הוא בעצם אמר לי 'אתה תסיים את החקירה ואז אחרי זה אתה תלך לבית חולים". עדותו של השב"ח נגד חבריו הדליקה נורות אדומות בקרב סנגורי הנאשמים האחרים שביקשו לדעת מי הוא החוקר "עודד" שלכאורה גבה ממנו הודאה תחת לחץ.
בלשכת התביעות של המשטרה טענו כי אין בידיהם מידע על אודות אדם בשם "עודד". השופט אבישי כהן הורה למשטרה למסור הצהרה חתומה לבית המשפט מגורמי התחנה, החקירה והמודיעין האם קיים שוטר באזור חברון בשם "עודד". לשכת התביעות ערערה על ההחלטה: "אין מקום להטיל ספק בהצהרות המאשימה או בדברים שנמסרו למאשימה על ידי גורמים מוסמכים במשטרת ישראל". יחד עם זאת, הם הבהירו כי "עודד", שמשרת בתפקידי מודיעין בתחנת חברון, אותר - אך לא לקח חלק בחקירות הרלוונטיות.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בהליך משפטי מתנהל ומשכך אין בכוונתנו להרחיב. יחד עם זאת, נדגיש כי פנייתכם כוללת אי דיוקים רבים ובכלל זאת מתעלמת מהעובדה שהטענות המועלות בה נבדקו זה מכבר, לא נמצא להן עוגן ראייתי והטוען חזר בו מהטענות ואף הודה במיוחס לו ונשפט לעונש מאסר ממושך. בד בבד הגישה התביעה ערר לבית המשפט המחוזי שטרם נידון".