בשירות המשטר האיראני: הזוג שתכנן לתקוף יהודים

התקשורת השבדית חשפה בצהריים (שלישי) כי זוג איראני, שפעל בשירות המודיעין של משטר האייתוללות, תכנן להתנקש בחייהם של יהודים בשבדיה. לפי הפרסום, אחרי שנעצרו ותוכניתם נחשפה השניים גורשו משבדיה בחזרה למולדתם.
הגבר והאישה חיו בשבדיה בזהות בדויה, והתחזו לפליטים אפגנים כשקיבלו מקלט בשנת 2017. באפריל 2021 הם נעצרו בפרברי הבירה שטוקהולם, בחשד לתכנון פעולות טרור. שנה לאחר מכן שבדיה גירשה אותם, מכיוון שהם היוו איום על הביטחון הלאומי. לפי הדיווח בשבדיה הזוג קיבל הוראות ממשמרות המהפכה של איראן לתקוף מטרות יהודיות.
5 צפייה בגלריה
אבטחה ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם שבדיה
אבטחה ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם שבדיה
אבטחה ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם
(צילום: Henrik MONTGOMERY / TT NEWS AGENCY / AFP)
"אנחנו משוכנעים שהם היו כאן בשליחות איראן", מסר לרדיו השבדי התובע שהופקד על הפרשה. "הם היוו איום ביטחוני חמור מאוד על שבדיה, ולכן הם גורשו". שני האיראנים שגורשו, מהדי רמזאני ופרשטה סנאיפריד, הכחישו את האישומים נגדם.
בסוף ינואר התגלה רימון יד ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם, וחבלנים הוזעקו למקום כדי לנטרל את הרימון. בשנה החולפת, ובמיוחד מאז פרוץ המלחמה בעזה, סיכלו המוסד והשב"כ עשרות פיגועי טרור נגד יעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם במעורבות של איראן, חיזבאללה וחמאס.

הרוגים בירי באיסטנבול, ביום השנה לאסון הרעש

הרשויות בטורקיה הודיעו בצהריים על שלושה הרוגים בירי מחוץ לבית המשפט באיסטנבול. לפי הרשויות שניים מההרוגים הם מחבלים – גבר ואישה – שחוסלו בקרב יריות מול כוחות הביטחון. שר הפנים הטורקי, עלי ירליקאיה, הודיע כי השניים נוטרלו במהלך "ניסיון לבצע מתקפת טרור".
לפי שר הפנים החמושים ניסו לתקוף שוטרים במחסום מחוץ לבית המשפט. לדבריו, בנוסף לשני החמושים שתקפו את המשטרה ונורו למוות נפצעו בחילופי האש שישה בני אדם, בהם שלושה שוטרים. בהמשך עדכן הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן שאחד האזרחים מת מפצעיו.
5 צפייה בגלריה
טורקיה ירי מחוץ לבית המשפט ב איסטנבול
טורקיה ירי מחוץ לבית המשפט ב איסטנבול
בזירת הירי באיסטנבול
(צילום: REUTERS/Murad Sezer)
לפי שר הפנים, המחבלים שפתחו באש לעבר השוטרים שייכים לארגון השמאל הקיצוני DHKP-C, ארגון מרקסיסטי שמוגדר כארגון טרור בטורקיה, ארה"ב והאיחוד האירופי. "התברר ששני בוגדים שנוטרלו היו חברי ארגון הטרור DHKP-C", מסר ירליקאיה.
הירי היה ביום שבו מציינת טורקיה שנה לאסון רעידת האדמה בדרום המדינה, שגבה את חייהם של יותר מ-53,000 בני אדם. "הרפובליקה הטורקית תמשיך להיאבק בארגוני הטרור ובמי שתומך בהם", אמר ארדואן בטקס לזכר קורבנות הרעש בעיר קהרמאנמרש.

היריבה של טראמפ ביקשה מהשירות החשאי לאבטח אותה

ניקי היילי, האחרונה שנותרה במרוץ מול דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, פנתה לשירות החשאי בבקשה לאבטח אותה - בעקבות "איומים רבים" נגדה. בראיון לוול סטריט ג'ורנל אמרה היילי על האיומים כלפיה במהלך מסע הבחירות: "כשאתה עושה דבר כזה אתה מקבל איומים. זו המציאות. זה לא ירתיע אותי, ולא ימנע ממני להפסיק לעשות את מה שאני צריכה לעשות".
כיום מלווה את היילי צוות מאבטחים מצומצם באירועי בחירות, ובעצרות יש גם נוכחות משטרתית. תומכי טראמפ מפגינים לעיתים מחוץ לעצרות שלה, ובימים האחרונים הגיעו מפגינים שמתנגדים לתמיכה של היילי בסיוע לישראל ולאוקראינה, למחות בסמוך לאירועים שלה בדרום קרוליינה - שם יתקיימו פריימריז בהמשך החודש. היריב טראמפ, נזכיר, נראה בדרך הבטוחה להבטחת המועמדות לנשיאות. לאור הסיכויים הקלושים של היילי להפתיע, תומכי טראמפ לוחצים עליה לפרוש מהמרוץ ולאפשר לטראמפ להתרכז בקרב מול הנשיא ג'ו ביידן בנובמבר.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי נאום הפסד ניו המפשייר
ארה"ב פריימריז רפובליקניים ניקי היילי נאום הפסד ניו המפשייר
"האיומים לא ירתיעו אותי", הבהירה היילי
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
בחודשים האחרונים הצטרפה הילי לרשימה הולכת ומתארכת של פוליטיקאים שמטרידנים אלמונים מזעיקים את המשטרה לביתם באמצעות דיווח כוזב על תקרית אלימה. באחד הדיווחים השקרים התקשר אלמוני למשטרה וטען כי ירה באישה כלשהי בביתה של היילי בדרום קרוליינה וכי הוא עומד לירות בעצמו. התופעה מכוונה Swatting - על שם יחידת ההתערבות המהירה SWAT (ראשי התיבות של Special Weapons and Tactics).
השירות החשאי מספק הגנה רק בכפוף לאישור של המחלקה להגנת המולדת, שמתייעצת בנושא עם הקונגרס. במאי 2007 קיבל הסנאטור דאז ברק אובמה אבטחה מהשירות החשאי, אחרי שוועדה בקונגרס המליצה על כך בעקבות מספר האיומים הגבוה נגדו. טראמפ זכאי לאבטחת השירות החשאי מכיוון שכיהן בעבר כנשיא ארה"ב.

מנהיג כת ההרעבה נאשם ברצח 191 ילדים

הכומר פול מקנזי, שעמד בראש כת ההרעבה ביער בקניה, הואשם היום ברצח של 191 ילדים שגופותיהם נמצאו ביער. בסך הכול התגלו 429 גופות ביער שקהולה, שם פעלה הכת. בנתיחות לאחר המוות נקבע שהרוב מתו מרעב, ושחלק מהמתים - כולל ילדים - נחנקו או הוכו למוות.
מקנזי הואשם ברצח הילדים יחד עם 29 נאשמים נוספים, שכולם הכחישו את המיוחס להם. התובעים במשפט אמרו כי מקנזי הורה למאמיניו להרעיב את עצמם למוות וגם את ילדיהם – מתוך אמונה שכך הם יגיעו לגן עדן ויפגשו את ישו.
5 צפייה בגלריה
קניה זירת ה טבח של כת ה הרעבה של ה כומר פול מקנזי
קניה זירת ה טבח של כת ה הרעבה של ה כומר פול מקנזי
מציאת גופות ביער שקהולה, והכומר מקנזי
(צילום: AP, EPA)
לפי עדויות, מקנזי שכנע את חברי הכת כי יום הדין שבו ייחרב העולם הולך ומתקרב, ופיתה אותם להגיע למתחם שלו ביער שקהוֹלה בטענה שהוא ישמש להם מקלט לקראת האפוקליפסה. ביער פיזר את המאמינים בין אזורים שלהם קרא בשמות תנ"כיים כמו נצרת, בית לחם, יהודה, יריחו, ירושלים והגליל. הוא הטביל את חסידיו במאגרי מים, ואחר כך דרש מהם לצום למוות תוך שהוא משכנע אותם באמצעות שטיפת מוח שהמפגש שלהם עם ישו קרֵב.
בתקשורת העולמית יש שהגדירו את הפרשה כ"אסון הכת הכבד ביותר בהיסטוריה המודרנית". הכומר נעצר באפריל, עם מציאתן של הגופות הראשונות ביער. הוא כבר הואשם בהריגה ועינויים, וגם בעבירות טרור, בכמה בתי משפט במדינה האפריקנית.

הרומן נחשף, ומלכת היופי ויתרה על הכתר

קרולינה שיאינו, דוגמנית ילידת אוקראינה, זכתה החודש בתחרות "מיס יפן" – וכעת הודיעה שהיא ויתרה על התואר. שיאינו עשתה זאת אחרי שבעיתון מקומי נחשף שהיא ניהלה רומן עם גבר נשוי.
תחילה אישרה שיאינו את הפרסום על הרומן עם הגבר, רופא במקצועו, אך טענה שלא ידעה שהוא נשוי. בהמשך חזרה בה. היא סיפרה שהייתה בהלם כשהכתבה התפרסמה, ולכן לא אמרה את האמת. "אני ממש מצטערת", מסרה שיאינו בהודעתה אחרונה, וביקשה סלחה מהגבר וממשפחתו.
5 צפייה בגלריה
קרולינה שיאינו זכתה בתואר מלכת היופי של יפן נולדה באוקראינה והיגרה ל יפן
קרולינה שיאינו זכתה בתואר מלכת היופי של יפן נולדה באוקראינה והיגרה ל יפן
קרולינה שיאינו. החזירה את הכתר
(צילום: EPA/JIJI PRESS)
שיאינו אמרה שהיא מרגשה שבגדה בכל מי שתמך בה. שיאינו סיפרה שאחרי פרסום הכתבה היא הציעה לוותר על תואר מלכת היופי, ולעזוב את סוכנות הדוגמנות שלה. שתי ההצעות נענו בחיוב. מארגני תחרות היופי אישרו היום שהתואר נשלל משיאינו, ושהכתר לא יעבור למתמודדת אחרת.
שיאינו הוכתרה למלכת היופי של יפן ב-22 בינואר. הכתרת מועמדת שנולדה באוקראינה למלכת היופי עוררה דיון סוער ביפן, שאמנם פתחה את שעריה לזרים, אך עדיין נחשבת להומוגנית.