ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (ראשון) לקריאה ראשונה את פסקת ההתגברות וחוק השפיטה (ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים). הוועדה התכנסה כדי לקיים הצבעה חוזרת (רביזיה) בעקבות בקשת חברי כנסת מהאופוזיציה לקיים דיון נוסף טרם ההצבעה, על הזכויות שעלולות להיפגע עקב מנגנון פסקת ההתגברות, ולפני שהוועדה מאשרת את הנוסח לקריאה ראשונה. כמו בהצבעה הקודמת, גם היום חברי הכנסת מהאופוזיציה החרימו את ההצבעה.
המהפכה המשפטית - עדכונים אחרונים: - ועדת חוקה אישרה סופית את חוק השפיטה ופסקת ההתגברות - הסיבה: חברי כנסת מהאופוזיציה ביקשו לקיים דיון נוסף לפני שהחוקים מאושרים לקריאה ראשונה -הייעוץ המשפטי לוועדה: יש חשש שייפגעו זכויות - רבע מיליון בני אדם יצאו אתמול להפגין
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר הוועדה שמחה רוטמן דחה את ההצבעה החוזרת שהייתה אמורה להתקיים ביום רביעי ובסוף השבוע העביר לחברי הכנסת הייעוץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, מיפוי של הסעיפים בחוקי היסוד שאינם משוריינים, והתייחסות לזכויות שעלולות להיפגע. במסמך הייעוץ המשפטי נכתב בין היתר כי יש חשש שייפגעו זכויות כמו חופש הביטוי, הזכות להליך הוגן, הזכות לשוויון, חופש התנועה ועוד זכויות שנגזרות מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אך צוין בו כי הדבר נתון לשיקול דעת מה "סותר בבירור" את החוק ומה לא.
בנוסף, מנגנון ההתגברות עלול לפגוע בחוקים כמו עקרון הפומביות, שלפיו דיונים יתקיימו בדלתיים פתוחות אלא אם נקבע אחרת. על פי המסמך עלולות להיפגע גם תקנות בכנסת הנוגעות לסדרי הצבעה, זמני כינוס הכנסת אחרי בחירות, עלולה להיפגע הזכות להיבחר כך שנבחר ציבור נדרש לתקופת צינון ועוד.
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק

הדיון בוועדה: הח"כים מהאופוזיציה ממשיכים להזהיר מדיקטטורה

בפתח הדיון התייחסה ח"כ אורנה ברביבאי מיש עתיד לחוות הדעת של הייעוץ המשפטי באשר לפסקת ההתגברות ואמרה כי "אם הכל יתבצע לפי התוכנית שלכם, בעוד שלושה שבועות ישראל תהיה במצב אחר - בדיקטטורה על מלא מלא. כל תכלית הדיון הזה היא להגיד שבית המשפט חדל מלהתקיים. יש פה כל מיני טריקים ופטנטים מהם חוקי יסוד, והדבר הזה יוביל לפגיעה בזכויות הציבור, הזכות לבחור ולהיבחר, חופש הביטוי. את זה מר רוטמן רוצה לשנות".
ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד להפגנות אמש, ולדברי השר בן גביר נגדן: "מאות אלפי אנשים הפגינו אמש זה השבוע התשיעי ברציפות. אני לא חושב שהיה שם מישהו עם גיליון הרשעות דומה לזה של השר בן גביר. עבריין שהורשע בהסתה לטרור, האנרכיסט והפשיסט מספר 1 ממשיך לקרוא למפגינים אנרכיסטים". ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר כי התחזיות שהשר ישתלט על המשטרה עם מדיניותו התממשו. "אמרנו אז שאיתמר בן גביר מבקש להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה לזרוע פוליטית ואנחנו רואים את חיזיון הבלבול הזה מתממש לנגד עינינו. הגיע הזמן שרב-ניצב קובי שבתאי יירד מהגדר ויציב קו אדום", הוסיף.
ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית עורר סערה בדיון כשתהה בפני יו"ר הוועדה רוטמן אם מישהו פנה אליו להידברות לפני ההצבעה. "אמרנו במפורש שרק אחרי שתעצרו את החקיקה נדבר", אמרו חברי האופוזיציה. ח"כ פינדרוס צעק עליהם: "ישבתם פה רבע שעה ושיקרתם ואף אחד לא הפריע לכם, נוכלים". ח"כ ולדימיר בליאק אמר לו: "אל תקרא לנו נוכלים".
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
רוטמן בדיון
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
הדיון בוועדת החוקה
(צילום: עמית שאבי)
היועץ המשפטי לוועדה אמר בדיון כי לפי המיפוי שערכו ישנן זכויות שעלולות להיפגע, בעיקר סעיפים הנגזרים מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הזכות לבחור ולהיבחר. "הרבה מאוד הוראות בחוקי יסוד לפי הנוסח הנוכחי הן בחוץ, עליהן לא תהיה ביקורת שיפוטית לפי הנוסח הקיים על חקיקה שסותרת אותן. פירטנו את כל ההוראות האלה, יכול להיות שבהוראות מסוימות בית המשפט יגיד 'זה לא מוגן בחוק יסוד אבל זה מוגן מכוח סעיף אחר'", אמר עו"ד בליי.
ח"כ קארין אלהרר אמרה כי "חוות הדעת של היועץ המשפטי מלמדת על פגיעה קשה מאוד בזכויות אדם בסיסיות במדינה. יש איזה הסכם בלתי כתוב בין האזרח למדינה שלו שהוא יהיה אזרח שומר חוק והמדינה תדאג לו למינימום הזה. אין מנוס אלא לראות את הדימיון הגדול בין מה שאתם עושים כאן לבין מה שקרה במדינות מזרח אירופה כמו הונגריה ופולין. אנחנו לא רוצים להידמות להן".
בהמשך אמר רוטמן כי "העניין הוא בעיניי בכל הנוגע לסעיפים הללו, תמיד כל הליך ניתן לשאול מי יגן מפני פוגעים בהליך, אפשר לשאול את זה על הכנסת ואפשר לשאול את זה על בתי המשפט. בית המשפט יכול לבוא בדין יחיד, מבטל חוק ככה בלי דיונים, מי יגן עלינו מפני הליך כזה? שלא נשמעו בו דברים לגוף החוק? מי יגן עלינו מפני מעורבות של בית המשפט בהליכים בפרלמנט בניגוד לתקנון? היו דברים מעולם והתשובה היא שבאיזשהו מקום לכל רשות יש גרעין שאסור לגעת בו".
לדברי רוטמן, התערבות בית המשפט היום בחקיקה היא בלתי מאוזנת ויש לשמור על הגבול שחוצה את המתחם של שיקול דעת. "אם בית המשפט ייתן צד מוטה לכיוון הזה או הזה, זה לא יהיה נכון, זה אומר שהכנסת תאבד את השבריר של העצמאות שיש לה", אמר רוטמן.
הצעת החוק תעלה להצבעה במליאת הכנסת אחרי חג הפורים, ככל הנראה בשבוע הבא. לבקשת חברי הוועדה מהאופוזיציה, אחרי ההצבעה החוזרת נערך דיון על תקני השיפוט והעומס השיפוטי לקראת תקציב המדינה. ביתר השבוע הוועדה לא תתכנס.

אתמול: רבע מיליון בני אדם יצאו להפגין

הוועדה התכנסה היום אחרי שרבע מיליון בני אדם יצאו אמש להפגין נגד המהפכה המשפטית בעשרות המוקדים ברחבי הארץ. שמונה בני אדם נעצרו בהפגנות בתל אביב, בירושלים ובזכרון יעקב. מארגני המחאה הכריזו אמש כי יום חמישי הקרוב יהיה "יום ההתנגדות לדיקטטורה". הם אמרו כי באותו יום יתקיימו צעדות, מחאות, הפגנות ושיבושים ברחבי הארץ, כפי שהתקיימו ביום רביעי האחרון, והבטיחו "צעדי מחאה חדשים".

5 צפייה בגלריה
צעדה מכיכר דיזנגוף לקפלן במחאה על המהפכה המשפטית, תל אביב
צעדה מכיכר דיזנגוף לקפלן במחאה על המהפכה המשפטית, תל אביב
צעדה בתל אביב מכיכר דיזנגוף לקפלן במחאה על המהפכה המשפטית, אמש
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בעקבות החג, המליאה תהיה סגורה בחלק מהימים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים שמעורים במגעים להידברות שבחסות בית הנשיא אמרו כי השבוע הקרוב, שבוע פורים שבו בחלק מהימים המליאה תהיה סגורה, יהיה משמעותי במיוחד. עם זאת, לדבריהם בינתיים "אין הסכמות. מתקיימות פגישות, אבל נכון לעכשיו אין שום רצון להתפשר. לוין ורוטמן מתבצרים. יש הצעה מגובשת של הנשיא, אבל הפוליטיקאים מסרבים להתפשר". גם להיום לא נקבעו שיחות עם אנשי בית הנשיא, מה שמעיד גם כן על כך שפריצת דרך לא נראית באופק.
בשבועות האחרונים נשיא המדינה יצחק הרצוג פועל מאחורי הקלעים בניסיון לגבש פשרה סביב המהפכה המשפטית. בשבוע שעבר אף נפגש הרצוג לדיון עם נציגים ממכוני מחקר ומשפטנים העוסקים בנושא, דיון שבו השתתפו המכון הישראלי לדמוקרטיה, מכון תכלית, פורום קהלת, המכון למדיניות העם היהודי, מכון רובינשטיין למשברים חוקתיים ופורום המרצות והמרצים למשפטים.
פורסם לראשונה: 09:00, 05.03.23