בבית החולים לגליל בנהריה נקבע אחר הצהריים (ראשון) מותם של לוחם האש סמל עדנאן אסעד (40) והצעיר סאמד אלעראמין (22) מחברון שנפל לבור שופכין בדיר אל-אסד. אסעד, תושב בית ג'אן ואב לשלושה ילדים, ניסה לחלץ את הצעיר, שעדיין לא ברור איך נפל לבור - ומדוע הוא ושני הכבאים שהגיעו למקום במטרה לחלצו איבדו את הכרתם. לדברי המשטרה, הצעיר עבד ביישוב ונבדקת האפשרות שהוא נדחף אל הבור - ולא נפל בטעות. מערך הכבאות הודיע כי מצבו של הכבאי השני שהגיע למקום אנוש, ונציב הכבאות הורה על הקמת צוות בדיקה לנסיבות האירוע.
אלי פרץ, מנהל מד"א מרחב אשר, תיאר כי הניידות הגיעו לזירת האירוע יחד עם כוחות הכיבוי - אך איבדו קשר עם לוחמי האש תוך דקות ספורות. "אז הגיעו צוותים מיוחדים של מד"א, 669 והמשטרה. החילוץ היה קשה, אבל הוצאנו אותם מהבור והצוותים שלנו התחילו לטפל בהם. הם היו במצב של חוסר הכרה, ללא נשימה וללא דופק", אמר. "את עדנאן אני לא מכיר באופן אישי, אבל הוא היה מתנדב שלנו. פעמיים בחודש הגיע בנוסף לעבודת הכיבוי ואייש את ניידת הטיפול הנמרץ בבית ג'אן".
ראש מועצת דיר אל-אסד אסדי קאסם אמר בשיחה עם ynet כי ייתכן שבבור השופכין אליו נפל הצעיר היה גז רעיל. "אף אחד לא באמת יודע, הכבאים ניסו לעזור לצעיר, אך כנראה שיש גז שהרעיל אותם". לפי עדויות, הכבאי הראשון שירד לחלץ את הצעיר התעלף - ואז עמיתו ירד אף הוא לבור בניסיון לחלץ את השניים. "בשלב הזה האירוע הסתבך והפך לאירוע קשה עם שלושה לכודים בתוך הבור", אמר סגן ראש המועצה.
5 צפייה בגלריה
פעולות חילוץ ליד כרמיאל: נער נפל לבור - ושניים שניסו לסייע לו נפלו אף הם
פעולות חילוץ ליד כרמיאל: נער נפל לבור - ושניים שניסו לסייע לו נפלו אף הם
עדנאן אסעד, אחד הכבאים שניסה לחלץ את הצעיר מחברון
(צילום: יאיר קראוס)
5 צפייה בגלריה
סאמד אלעראמין
סאמד אלעראמין
סאמד אלעראמין, הצעיר שנפל לבור ונהרג
5 צפייה בגלריה
זירת הבור בדיר אל אסד
זירת הבור בדיר אל אסד
הבור אליו נפלו הצעיר והכבאים
(צילום: נחום סגל)
5 צפייה בגלריה
פעולות חילוץ ליד כרמיאל: נער נפל לבור - ושניים שניסו לסייע לו נפלו אף הם
פעולות חילוץ ליד כרמיאל: נער נפל לבור - ושניים שניסו לסייע לו נפלו אף הם
מאמצי החילוץ של השלושה
(צילום: דוברות המשטרה)
אחד מראשוני המגיעים לזירה, תושב דיר אל-אסד שמתגורר בקרבת מקום, סיפר כי לוחם האש הראשון ירד, "ואז אחרי שתי דקות התחילו לקרוא לו, ולצעוק שיש סולם, אבל הוא ירד מהסולם". הוא ציין כי "לא הצלחנו להוציא אותו, כי איך אפשר להוציא בן אדם שאיבד הכרה? אז הכבאי השני ירד".
חמודי עומאר, שלטענתו דאג לכיסוי הבור ולניקויו פעם בשבוע, טען: "אני לא יודע מה קרה, אני הייתי בבית חולים רמב"ם. התקשרו אליי ואמרו לי שיש צעקות מהאדמה. ידעתי שיש פה את הבור - הוא נפתח לפני שלושה חודשים. אני סגרתי אותו, שמתי עליו ברזל ואבן". הוא הדף את טענות ראש המועצה ולפיהן ייתכן שבבור היה חומר רעיל. "אין כלום שם. ניקיתי את האדמה, אני כל שבוע מנקה שם, מוריד את כל הזבל למטה".
סמיח אבו ג'ומאר, שייח הכפר, תיאר כי עם הגעת כוחות ההצלה "היה הרבה לחץ, וכולם נכנסו לפאניקה". לדבריו, "זו פעם ראשונה שאני שומע שיש פה בור. אני גר פה מ-1979 ואף אחד לא ידע עליו, גם לא השכנים וגם לא המועצה וסגן ראש המועצה. אף אחד לא ידע. אסון נוראי שנפל על כל הכפר".
5 צפייה בגלריה
זירת הבור בדיר אל אסד
זירת הבור בדיר אל אסד
הזירה בדיר אל-אסד
(צילום: נחום סגל)

סגן ראש מועצת דיר אל-אסד עמיר חוסן אמר כי "למועצה לא היו התרעות, אבל נודע לי מהבעלים שהוא הודיע למשטרה ולרשות העתיקות כשנפער הבור בחלקה שלו. אני תושב השכונה ואנחנו עדים כל שבוע לביקורים של היס"מ ושל המשטרה, למה הם לא הודיעו לרשות המקומית? הנסיבות של המקרה עדיין לא ברורות, אבל נבדוק מה קרה ונעביר את המידע לגורמים הרשמיים".
מפקד תחנת מג'ד אל-כרום במשטרה, סנ"צ יואל נוביק, סיפר שכשכוחות ההצלה הגיעו למקום, הם זיהו את "הצעיר בתחתית הבור, בעצם מה שראינו זה רק את קצות הרגליים שלו. צוותים של כיבוי אש יורדים לחלץ אותו, ואז הבנו שגם הם נקלעו למעין מצוקה והקשר עמם אבד. המחזות לא היו קלים". על הטענות של תושבי המקום כי הבור היה פתוח כבר כמה חודשים, אמר נוביק: "אני באמת לא יודע, זו הפעם הראשונה שאני נמצא במקום הזה ספציפית".
הכוחות, ובהם אמבולנסים של חברת "חיאן", הגיעו תחילה למקום כדי לסייע לצעיר שנפל לבור ביישוב שבצפון. בזמן הפעולות בשטח נפלו כאמור שני לוחמי האש שניסו לחלץ את הצעיר. השלושה פונו בניידות טיפול נמרץ של מד"א, תוך ביצוע פעולות החייאה, למרכז הרפואי לגליל בנהריה. מותו של אחד הכבאים כאמור נקבע בבית החולים, וכעבור זמן קצר נקבע גם מותו של הצעיר.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר כי "בלב שבור קיבלתי את הידיעה על פטירתו של לוחם האש סמל עדנאן אסעד מבית ג'אן, אשר בגבורה גדולה הקריב את חייו במהלך פעולה להצלת ילד שנפל לבור. ברגעים קשים אלו אני שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחתו היקרה - ומתפלל לבריאותו השלמה של לוחם האש הנוסף שנאבק כעת על חייו".