פקחים בינלאומיים, שחזרו מביקור במתקן הגרעין המרכזי והשמור ביותר של איראן, מזהירים כי טהרן נמצאת במסלול התקדמות מהיר מאוד לעבר בניית פצצה.
מתקן פורדו, שנמצא בתוך הר בקצה מדבר המלח הגדול בדרום-מזרח איראן, הוא יעד קבוע עבור הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שביקוריהם נועדו להבטיח שאיראן לא מייצרת פצצה. לפי ה"וושינגטון פוסט", בביקור האחרון שלהם בפורדו בחודש פברואר הם הבחינו בסימנים שמצביעים על שינוי מדאיג.
2 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
מתקן פורדו
(צילום: AFP)
במתקן, שהפסיק לייצר אורניום מועשר אחרי חתימת הסכם הגרעין ב-2015, הפקחים היו עדים לפעילות תזזיתית: ציוד שהותקן לאחרונה, ייצור אורניום מועשר במהירות גדולה מתמיד, והרחבה שעשויה להכפיל בקרוב את תפוקת המפעל. באופן מדאיג יותר, פורדו הגדיל את ייצור הצורה המסוכנת יותר של דלק גרעיני - אורניום מועשר בדרגה גבוהה.
הגורמים האיראנים האחראים על פורדו החלו לדבר בגלוי על השגת "הרתעה", וטוענים כי לטהרן יש כעת את כל מה שהיא צריכה כדי לבנות פצצה אם תבחר בכך.
הטרנספורמציה של פורדו משקפת שינויים שנראו גם במתקנים אחרים במדינה. שש שנים אחרי החלטת ממשל טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין, כל המעצורים הוסרו בזה אחר זה. לפי גורמים רשמיים ומומחים, איראן קרובה מתמיד לייצור נשק גרעיני.
בעוד שאיראן טוענת שאין לה תוכניות לייצר נשק גרעיני, הפקחים הבינלאומיים סבורים כי יש לה כעת אספקה של אורניום מועשר ברמה גבוהה שיכול להספיק לייצור שלוש פצצות לפחות, בפרק זמן שנע בין כמה ימים לכמה שבועות. המומחים מעריכים כי הכנת מכשיר גרעיני גולמי עשויה להתבצע תוך שישה חודשים לאחר קבלת ההחלטה, בעוד שהתגברות על האתגרים של בניית ראש נפץ גרעיני שניתן לשגר באמצעות טיל תימשך שנתיים או יותר.
איראן ביקשה לאחרונה לדלל חלק מהאורניום המועשר שלה ברמה גבוהה, ומאותתת, לדעת גורמים רשמיים בארה"ב, שהיא רוצה למנוע סכסוך על ידי הטלת מגבלות עצמיות. בפועל, המכונות בפורדו מייצרות אורניום מועשר ברמה גבוהה בקצב מהיר יותר מאי פעם, והמלאי המשולב של דלק אורניום במדינה ממשיך לגדול. מראיונות שערך "וושינגטון פוסט" עם בכירי סבא"א במטה בווינה, ועם יותר מתריסר גורמי מודיעין וביטחון אמריקנים בעבר ובהווה - ההשקפה המתגבשת היא שאיראן מתקדמת באיטיות, אך בביטחון, לייצור נשק גרעיני, וצוברת את האמצעים לייצור עתידי - מבלי לעשות שום מהלך גלוי.
קריסת הסכם הגרעין צמצמה משמעותית את יכולתה של סבא"א לפקח על הפעילות באיראן או לחקור כל דיווח על פעילות נשק סודי. גורם אמריקני רשמי, שבקיא בפרטי הדיונים הפנימיים במועצת המנהלים של סבא"א, אמר כי היכולת של הסוכנות לזהות "פריצה גרעינית" של איראן, "נפגעה לעת עתה".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבטיח בתחילת כהונתו לחדש את הסכם הגרעין, אך מאמצי הממשל נתקלו בהתנגדות מבית - ובאדישות מצד איראן. בדצמבר 2022 ביידן תועד בסרטון מודה שההסכם "מת", למרות שהממשל לא אמר זאת באופן רשמי. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, הודה לאחרונה ב"חוסר התוחלת" של המאמץ להחיות את העסקה, ואמר כי הממשל "הפסיק להשקיע בה אנרגיה ומאמץ". לדבריו, ביידן נותר נחוש למנוע מאיראן לרכוש את היכולת לייצר נשק גרעיני, אך הוא הודה שלארה״ב יש פחות כלים להשיג מטרה זו. "הוא היה מעדיף, מאוד, לעשות זאת באמצעות דיפלומטיה", אמר קירבי, ״אבל זו פשוט לא אפשרות מעשית כרגע“.