פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (שישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד שמונה בני משפחת כראג'ה ואנשים נוספים, וכן נגד שתי חברות שבבעלותם, בגין סחיטת קבלנים בחריש, עפולה וכפר סבא.
מכתב האישום עולה כי הנאשמים סחטו קבלנים לשכור את שירותי השמירה שהציעו, באמצעות שימוש ב"מוניטין העברייני והאלים" של בני משפחת כראג'ה. לפי האישום, סך כספי הסחיטה שהשיגו מסתכמים בכ-4.5 מיליון שקלים. לצד זאת, חלק מהנאשמים גם הלבינו הון בשווי יותר מ-12 מיליון שקלים.
1 צפייה בגלריה
פועל בניין נהרג אתר בנייה בחריש
פועל בניין נהרג אתר בנייה בחריש
היו פוגעים בציוד או גונבים אותו. אתר בנייה בחריש, ארכיון
(צילום: איחוד הצלה)
בהתאם לכתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין יונתן טל והנרייט טיבי, פעלו הנאשמים במשך כמה שנים באופן שיטתי להשתלט על שירותי השמירה באזור חריש, תוך ביצוע עבירות הסחיטה והלבנת ההון. הנאשמים עאבד כראג'ה מחריש, אמיר אזברגה מרהט ותומר דיסקין מתל אביב הקימו רשת של חברות שמירה שהעסיקו את בני משפחת כראג'ה בתפקידי שמירה בעיר ובסביבתה. בתוך כך, פעל עאבד כראג'ה עם יתר הנאשמים לסחוט באיומים קבלנים שונים - באופן ישיר או בסיוע של אנשים אחרים - כדי להניע אותם לשכור את שירותי השמירה שהציעו בתמורה לאלפי שקלים בחודש. כספי הסחיטה הועברו לחשבונות חברות השמירה באופן שיש בו להסוות את מקור הכספים ובעלי הזכויות בהם.
לעיתים אף פעלו הנאשמים באמצעות חברות שבבעלות אחרים, תוך הסתרת בעלותו של כראג'ה בחברות אלו והעסקת עובדים בני משפחת כראג'ה בהן.
לצד גביית התשלומים דרשו הנאשמים מהקבלנים לחתום על הסכמים למתן שירותי שמירה עמם, מטעם חברה שהקימו, והמתלוננים נאלצו מתוך חשש לגופם או לרכושם לעשות את שדרשו. לעיתים דרשו הנאשמים להגדיל את סכומי הסחיטה, תוך כדי התקדמות עבודות הבנייה. כשנמנעו המתלוננים מתשלום עקב קשיים כלכליים נקטו נגדם הנאשמים באיומים ברורים לפגיעה בהם או בציוד הבנייה שלהם, שאף נגנב לעיתים.
אחד מהעדים סיפר בחקירה כי אנשים פוחדים מהמוניטין של משפחת כראג'ה, ושהיה חייב להתקשר בחוזה שמירה "כי אין ברירה, אחרת יפגעו לי בציוד ובחומר העבודה". לדבריו, אחד מהנאשמים הבהיר לו כי האזור נמצא תחת שליטה של משפחת כראג'ה. בנוסף, תיאר העד את החשש מהשם כראג'ה: "זו משפחה שכולם מכירים. יש אנשים ששומעים את השם הזה ומפחדים, כי זה המוניטין שלהם".
עד אחר סיפר כי "לא יודע על מה משלמים להם, זה באמת סתם. פעם קראו לזה 'פרוטקשן', היום הם חברת שמירה לגיטימית - נותנים חשבונית והכל מסודר". הוא הוסיף כי אם לא משלמים הם "הורסים וגונבים". לפי עד נוסף, "הייתי משלם כל חודש 7,000 שקלים. לא שומרים ולא שום דבר". העד אף הביע את חששו: "אתה שומע כראג'ה, אתה מפחד, הם יכולים לעשות כל דבר. יותר טוב לסגור איתם מחיר, לשלם להם וזהו. הם אנשים שבאים בשביל בעיות". לפי עד רביעי, "בכל האתרים יש אזור מסוים שנשלט על ידי ארגון פשע, ואף אחד לא יכול להתקרב אליו. זאת לא שמועה, כולם יודעים שמשפחת כראג'ה נמצאת בחריש".
בהאזנת סתר נשמעים איומים של אחד מהנאשמים, שדרש מקבלן להוציא את הכלים שלו מחריש: "אני אזיין אותך יא מניאק. אם לא תוציא את הבאגרים (מחפרים) שלך, לא יהיה טוב".
הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצר הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. בבקשת המעצר צוין כי הם "מדגימים הלכה למעשה את המציאות העגומה שתוארה על ידי קבלנים ויזמים שהעידו בתיק, שלפיה שטחי מדינת ישראל מחולקים באופן בלתי רשמי בין שירותי שמירה של גורמים בעלי מוניטין מאיים". עוד צוין התחכום הרב של הנאשמים, שהקימו חברות והשתלטו על אחרות כדי לטשטש את העובדה שהן קשורות למשפחת כראג'ה. הפרקליטות ביקשו גם להורות על חילוט רכוש הנאשמים בסך מיליוני שקלים.
החקירה בוצעה בשיתוף פעולה של ימ"ר חוף ולהב 433 במשטרת ישראל. לכלל הנאשמים מיוחס ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע לסחיטה באיומים והלבנת הון. כמו כן, מואשמים הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, בעבירות נוספות של קשירת קשר לביצוע פשע להלבנת הון וסחיטה באיומים שהביאה לידי דבר.
עורכי הדין דין כוכבי ואורית חיון, המייצגים את תומר דיסקין, מסרו: "מדובר בכתב אישום מאולץ שהוגש רק בשל השמות המעורבים. הלקוח שלנו אזרח נורמטיבי ושומר חוק, ואין לו כל קשר לאירועים. סופו של כתב האישום, לפחות בעניינו, להתפוצץ כבלון מנופח יתר על המידה".
עו"ד שאדי כבהא, המייצג כמה מהנאשמים הנוספים, מסר: "מדובר בכתב אישום שלצערי חורג מהפרופורציות הנכונות שלו. על פניו, מקריאה ראשונה מדובר בעבירות ישנות שבוצעו לפני מספר שנים ואינן מצדיקות את מעצרם של מרשיי".