זה היה אחד המבצעים המורכבים של מתנדבי מד"א, אנשי זק"א וארגון החסד HatzolAir מניו יורק שסייעו לחלץ בני משפחה שנפצעו מפגיעה ישירה של טיל בביתם בקייב בירת אוקראינה. היום (שני), פצועים מהמלחמה באוקראינה הגיעו בפעם הראשונה לטיפול רפואי בישראל.
26 בפברואר, שבת, קצת אחרי 8:00 בבוקר. משפחת קארוש היהודייה - האב מקס (44), האם אירינה (44) והילדים מארק (19) וגאורגי (10) - ישבה במטבח כשלפתע פגע טיל ישירות בביתה. "שרדנו את הפגיעה", סיפר האב מקס, אבל אשתו אירינה והבן מארק נפצעו באורח בינוני וסבלו מפגיעות משמעותיות בגפיים. הבית נהרס לחלוטין, ובני המשפחה ובכללם האב והבן הקטן שלא נפגעו הועברו לבית חולים בעיר המופגזת.
3 צפייה בגלריה
חילוץ המשפחה
חילוץ המשפחה
נחיתת בני משפחת קארוש בישראל
(צילום: דוברות מד"א )
נחמן דיקשטיין, מתנדב במד"א ובזק"א שמתגורר בקייב ונחשף למקרה של משפחת קארוש, פנה אל מד"א בישראל ואל ארגון זק"א אינטרנשיונל, וביקש לסייע בהעברת הפצועים לישראל כדי שיקבלו מענה רפואי הולם. במד"א לא המתינו והחלו במבצע החילוץ. הם פנו לארגון HatzolAir בניו יורק שעובד איתם בשיתוף פעולה, ומתנדבי הארגון לקחו מטוס מניו יורק כדי לסייע בחילוץ המשפחה והבאתה לישראל.
את הפנייה לארגון החסד בניו יורק עשה נציגו בישראל אהרון אדלר, שמשמש במקביל פרמדיק במד"א. אמבולנס פינה את המשפחה מבית החולים בקייב לגבול אוקראינה-מולדובה, שם חיכה להם המטוס הפרטי של ארגון HatzolAir. מאזור הגבול הוטסו ארבעת בני משפחת קארוש לישראל. במקביל פרקו אנשי ארגון החסד ציוד רפואי ומזון שהועבר לפליטים בגבול.

"הדבר הראשון ששמעתי זה את הצעקה של אחי"

"היינו במטבח והטיל פגע ישירות בחדר של אחי הצעיר", שחזר הבן מארק. "ראיתי את ההבזק בעיניים ופתאום בום וחשכה. הדבר הראשון ששמעתי זה את הצעקה של אחי הקטן. נמלטנו מהדירה, אבא עזר לנו לצאת. זאת הייתה חוויה הזויה".
הבן סיפר עוד: "סבתי, סבי, דודתי ודודי נשארו שם. אני מאוד מודאג לגביהם. הם לא יכולים לצאת מהבתים שלהם ומפוחדים. זה מצב מפחיד מאוד, אני מקווה שהמלחמה תיגמר בקרוב ושאף אחד לא ימות. אני גאה בנשיא שלנו ובעם האמיץ שלנו ובכל מי שיכול לעזור לנו לצאת מהמצב הזה. אני רוצה להגיד תודה לכל מי שעזר לנו".
3 צפייה בגלריה
חילוץ המשפחה
חילוץ המשפחה
האם אירינה והבן גאורגי נפצעו בינוני
(צילום: דוברות מד"א )
3 צפייה בגלריה
חילוץ המשפחה
חילוץ המשפחה
באמבולנס של מד"א
(צילום: דוברות מד"א )
בנמל התעופה בן גוריון המתינו הבוקר לבני המשפחה ניידות טיפול נמרץ של מד"א שפינו אותם לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "הסדרנו את כל נושא הכניסה שלהם לארץ", אמר דובר מד"א זכי הלר. אבי המשפחה מקס אמר לאחר הנחיתה: "זו הייתה משימה בלתי אפשרית. תודה רבה לישראל, לצוותים ולכולם על התמיכה ועל הפינוי".
מנכ"ל מד"א אלי בין אמר: "מיד כשהובא לידיעתנו מצבם הרפואי של בני משפחת קארוש שנפצעו מפגיעה ישירה של טיל לביתם, יצרנו קשר עם אלי ראו, נשיא ומייסד ארגון החסד HatzolAir בניו יורק. הם מיד נרתמו, העמיסו 7 טון של ציוד רפואי ומזון כדי לסייע לפליטים רבים, חברו למשפחה והטיסו אותם לישראל".
ח"כ יוסי שיין (ישראל ביתנו), שיזם מתווה להבאת פצועים מהמלחמה באוקראינה לישראל, שוחח עם האב והאם ובדק כיצד ניתן להקל עליהם. לדברי ח"כ שיין, "יש למדינת ישראל מחויבות כלפי האזרחים הנפגעים במלחמה באוקראינה, יהודים ולא יהודים. מתוך סולידריות לשלומם ולבריאותם, נעשית כאן היום בהדסה פעולת הצלה רפואית מרגשת. אין מתאים ממד"א להיות הגורם האמון על המלאכה הקדושה הזו".