"את המאבק שלנו נתחיל כשתיגמר המלחמה", מבטיח ריכאד חידרין, הדוד של רס"ן ג'מאל עבאס ז"ל שנפל בלחימה בעזה. "אתם צריכים להקשיב לרחוב הדרוזי, חוק הלאום הרחיק אותנו". אמיר חרב, אחיו של סמ"ר עדי מאלכ חרב ז"ל שנפל גם הוא, מסכים: "העדה הדרוזית נותנת ללא תנאי". בריאיון ל-ynet Live מספרים השניים על בני המשפחה שאיבדו, על האבל הכבד, וגם על התחושות הקשות בקרב אזרחי ישראל הדרוזים שהם חלק בלתי נפרד מהלחימה המתמשכת. צפו בריאיון המלא:

"קשה מאוד לדבר על ג'מאל בלשון עבר", מספר ריכאד, "זו משפחה של שלושה דורות של לוחמים. פשוט כואב הלב. ג'מאל היה לוחם מבריק ומצטיין. תמיד ידענו מי הוא, קודם כל בן אדם, אחר כך מנהיג. גם כשלמד בתיכון כל בני הנוער היו הולכים אחריו, זה היה מדהים היכולת שלו למשוך אחריו, וככה הוא היה גם בתור מפקד ולוחם. הוא היה תמיד בראש, והוא נפל תוך כדי הסתערות בקרב. כששמעתי את השיחה שלו עם האבא והאח בקשר זלגו לי דמעות. לא ידענו שנצטרך להספיד אותו".

אמיר חרב מספר על אחיו, עדי ז"ל: "בעוד חמישה ימים הוא היה אמור להיות בן 20. אדם חייכן, אתם לא תראו חיוך כזה בחיים שלכם. הוא מהראשונים שהוזעקו ב-7 באוקטובר, וחיכה מאוד להיכנס לעזה, הרגיש שכל מה שהוא עבר בצבא עד לרגע הזה היה הכנה להציל את המדינה".
הוא הביע איזה חשש מהכניסה לשטח הרצועה? "שום חשש. לא יודע למה, אבל הקלטתי את השיחה האחרונה שלי איתו. ואני שואל אותו 'מה הולך? מה נשמע? איך התחושות?', והוא אומר 'וואלה, חלאס, כל פעם דוחים אותנו, רוצים להיכנס כבר, רוצים לתת חלק, רוצים לעשות את שלנו'. הוא אפילו זרק מילה על אבא, שבעצמו היה נכה צה"ל ממלחמת לבנון הראשונה, ואמר 'אני רוצה לתרום, רוצה לעשות את מה שאני הכי טוב בו ועבדתי בשבילו'".
נתניהו אמר אתמול שהדרוזים "נלחמים ונופלים", ושצריך "לתת להם מה שמגיע להם, נמצא את הדרך לעשות את זה". מה אתם חושבים על הדברים? אמיר: "השאלה הזאת צריכה להישאל בשגרה ולא במצב שאנחנו נמצאים בו כיום. נראה לי שהתשובה גם ברורה. אנשים מתעקשים לשמוע את זה מפי דרוזי, אבל אתם יודעים יותר טוב מאיתנו מה התחושות. יש לי אח אחד ואיבדתי אותו הרגע, ואני לא חושב שזה הזמן לדבר לא על חוק הלאום ולא על שום חוק אחר. אנחנו סומכים בעיניים עצומות גם על הדרג המדיני וגם על הדרג הדתי, שיעשו את מה שצריך לעשות. אין לעדה הדרוזית עוד מה להוכיח. אנחנו עושים את שלנו על הצד הטוב ביותר, אנחנו נותנים ללא תנאי, ואני חושב שבברית הזאת שנוצרה אנחנו בחרנו בצד הנכון מהרגע הראשון הלוואי שעדי וג'מאל וכל מי שנפלו ביומיים האחרונים יהיו החיילים האחרונים, צריך להכריע את המערכה הזאת בהקדם האפשרי".
1 צפייה בגלריה
עדי חרב בית ג'אן, ג'מאל עבאס פקיעין
עדי חרב בית ג'אן, ג'מאל עבאס פקיעין
עדי מאלכ חרב וג'מאל עבאס
ריכאד: "אנחנו בזמן מלחמה. בזמן אבל. במלחמה נלחמים. יש עת למלחמה, עת לאבל, ואחרי זה גם עת למחאה. חוק הלאום קשה לעדה הדרוזית. 99% מאיתנו רוצים את המדינה הזאת כמדינה יהודית. חוק הלאום הוא כמו אצבע בעין של הלוחמים הדרוזים. יש קבוצה בממשלה שרוצה לקבל איזה חוק יסוד לחיזוק מעמדה או לייצוב מעמדה של העדה הדרוזית בישראל, אני חושב שלא מתקנים טעות בטעות. אני הסתובבתי לצערי הרב בשבועות האחרונים לנחם אבלים, שמעתי גם מאנשים ביו"ש, אנשים מעוצמה יהודית, אנשים מהליבה של הימין הישראלי שאומרים שהגיעה העת להכליל בחוק הלאום של מדינת ישראל את העדה הדרוזית. תקשיבו לרחוב הדרוזי, אנחנו הרגשנו רחוקים בחוק הלאום. יש חוקים שדינם להיפסל - אבל זה אחרי המלחמה".